Dessutom, i mötestunga verksamheter med generösa flextidsramar blir det ganska orimligt att ta hänsyn till flextiderna i all schemaläggning av möten osv. På min tidigare arbetsplats hade det varit stört omöjligt att klämma in alla möten mellan typ 10-14. Hela arbetsdagen behövs. Flexa får man göra mötesfria mornar och eftermiddagar, om det finns sådana. Som sagt, bara för att det finns flextid betyder inte det att man har en rättighet att nyttja den fullt ut eller att arbetsgivaren inte kan förlägga möten under den tiden.

Jag hade en kollega som principiellt avbokade/tackade nej till alla möten efter kl 15 för att hon gillade att komma tidigt och gå tidigt. Det blev en chefsfråga och hon fick snabbt vika sig. Hon kopplade in facket men de var helt på arbetsgivarens sida.
 
Just det mötet som är halv nio? Det hade vi inte innan pandemin eftersom det är ett återkommande möte där chefen skulle fånga upp oss om det är något som inte är bra när vi suttit på distans. Eftersom vi kommer fortsätta med distans delvis även i fortsättningen kommer mötena fortsätta.

Generellt hade vi innan pandemin bara något enstaka möte som börjar så tidigt. Är det någon enstaka gång ibland bryr jag mig inte alls. Är det ett återkommande möte som gör att i princip varje resa till kontoret blir en kamp mot klockan är det ju lite värre.

Är flextiden framförhandlad med facket eller är det generositet från arbetsgivaren enbart? Är den framförhandlad kan det finnas en mikroskopisk chans att hävda rätten, men jag tror inte på det.

Är det ren generositet riskerar den att haverera totalt med stora nackdelar för arbetstagarna till följd, om en vill kräva en rätt till flextid.
 
Är det verkligen orimligt att lägga ett möte som slutar 16.15?

Finns en flextidsram finns också en definierad arbetstid som den rör sig runt. Så har det i alla fall alltid varit på de arbetsplatser jag varit på med flextid. Flextiden ska ju beräknas i förhållande till någon tid. Det vill säga, generös flextid - men arbetstiden är 08-1630. Då kan jag förvänta mig arbetsgivaren räknar med att jag KAN jobba 08-1630 om det krävs.

För mig hade det varit det. Då hade jag inte hunnit hämta på förskolan. Jag hade alltså behövt veta det två veckor i förväg för att kunna ändra barnets schema där.

Bara för att din arbetstid är 08-1630 är ju inte allas det, men det är klart, framgår det någonstans att arbetstiden är just 08-1630 är det ju inte orimligt.
 
För mig hade det varit det. Då hade jag inte hunnit hämta på förskolan. Jag hade alltså behövt veta det två veckor i förväg för att kunna ändra barnets schema där.

Bara för att din arbetstid är 08-1630 är ju inte allas det, men det är klart, framgår det någonstans att arbetstiden är just 08-1630 är det ju inte orimligt.
Nej, jag utgick ju från "normala kontorstider" som ju brukar röra sig däromkring.
 
Är flextiden framförhandlad med facket eller är det generositet från arbetsgivaren enbart? Är den framförhandlad kan det finnas en mikroskopisk chans att hävda rätten, men jag tror inte på det.

Är det ren generositet riskerar den att haverera totalt med stora nackdelar för arbetstagarna till följd, om en vill kräva en rätt till flextid.
Det vet jag faktiskt inte, och jag tänker inte tjafsa om det eftersom det är ett möte varannan vecka det handlar om. Kommer chefen vilja att just det mötet är fysiskt på plats kanske jag frågar om han kan tänka sig att byta tid, men är han okej med att vi fortsätter ha det mestadels på distans kommer jag försöka planera min vecka så att jag jobbar hemifrån den dagen. Jag är ju inte TS i det här fallet, det är inte jag som har grundfrågeställningen. Jag har inte ens sagt att jag vill tjafsa om just mitt specifika möte, mer än att jag svarade på ett annat inlägg om att frågeställningen kanske inte varit helt aktuell under pandemin om man haft ett arbete som kunnat utföras hemifrån.
 
Är det verkligen orimligt att lägga ett möte som slutar 16.15?
Nej. Jag tolkade det som att mötet skulle börja 16.15 och med min arbetstid som är till 16.30 hade jag tyckt att det var i senaste laget. Hade jag haft arbetstid till 17 hade jag inte ens reagerat på om ett möte började kvart över fyra, lika lite som jag flyger i taket om ett möte börjar kvart över tre nu.

Håller med om att flexen är en möjlighet och inte en rättighet. Jag hade kanske inte heller blivit jätteglad om en kollega la ett återkommande möte klockan 16 en fredag bara för att jävlas i princip, men annars bryr jag mig inte mer än att det blir lite krångligare på mornarna om man fastnar i trafiken. Flex är väl inget man tar varje dag? Eller gör folk det? Jag kan nog räkna på ena handens fingrar de gånger jag verkligen flexat på riktigt, inte bara kommit tio minuter sent och jobbat in de tio minutrarna vid ett annat tillfälle?
 
Har ni inte flextid senare på dagen också?
Kring arbetsdagens slut?

Spontant tänker jag att det vire jättekonstigt om man inte fick boka saker på arbetstid, oavsett hur flexramarna ser ut. Men ja det blir ju konstigt om man tar bort alla möjligheter att ta ut flextid. Det vanliga är väl dock att man kan ta ut flextid även kring lunch eller gå tidigare.
 
Hos oss får man flexa till 9:00 och det är också tillsagt uppifrån att möten inte får börja innan dess för att de som arbetar deltid och lämnar barn ska hinna göra det.
 
Om jag tar ett jobb där arbetsgivaren säger att arbetstiderna är 08:00-16:30 men man har möjlighet att flexa en timme på morgonen och två timmar på eftermiddagen, så hade jag blivit enormt irriterande om man la ett obligatoriskt möte varje dag 08:15. I min värld är det en kontraktändring och ska förmedlas/förhandlat om.
 
Jag jobbar på sjukhus. Vi har arbetstid 8.00-16.30 och enligt vårt lokala flextidsavtal får man flexa 1,5 h på morgonen och 2 h på eftermiddagen. Men det är ju självklart inget man kan räkna med att kunna göra regelbundet, det är ju enbart om arbetet tillåter. Och det är tydligt i avtalet.

Vi har morgonmöten med utbildning tre morgnar i veckan kl 8, dock ej obligatoriska. De flesta av oss börjar rond på avdelningen eller mottagning kl 9. Mottagningen brukar pågå till 15.30 eller 16. Vissa positioner på jobbet kräver närvaro från kl 8 till 16.30. Det skulle ju vara helt ohållbart om man inte kunde schemalägga något under möjlig flextid. Och skulle någon arbetstagare driva det skulle resultatet bli att arbetsgivaren säger upp avtalet och att vi får något sämre, eller inte kan flexa alls.

Är det verkligen så i andra typer av jobb att man kan flexa dagligen? Och dessutom vara så säker på att det funkar precis varje dag att man planerar hämtning av barn eller liknande efter det? Och det står så i avtalet?
 
Inser här att vi måste ha väldigt generösa flexramar för jag hade bokstavligen inte fått något jobb gjort om vi tagit höjd för flexen i schemaläggningen. Rent teoretiskt kan jag komma en timma sent, ta tre timmars lunch och gå två timmar tidigare. Det ger två timmar kvar att ta patienter på :angel:
 
Om jag tar ett jobb där arbetsgivaren säger att arbetstiderna är 08:00-16:30 men man har möjlighet att flexa en timme på morgonen och två timmar på eftermiddagen, så hade jag blivit enormt irriterande om man la ett obligatoriskt möte varje dag 08:15. I min värld är det en kontraktändring och ska förmedlas/förhandlat om.

Fast det obligatoriska motet kanske bara behovs for ett par manader, eller for ett specifikt lag i verksamheten, medans kontrakten och vilkoren galler for foretaget i stort?

Sjalv har jag valdigt generosa ramar - arbetar val under vad som i sverige kallas "fortroendetid" - alltsa, salange jobbet blir gjort sa kan jag gora det nar ag vill, men samtidigt kan jag inte rimligvis saga nej till moten utanfor tidsramen 8/9-17/18 ungefar. Men helt annan kultur och arbetslagar har, sa inte alls jamforbart
 
Just det mötet som är halv nio? Det hade vi inte innan pandemin eftersom det är ett återkommande möte där chefen skulle fånga upp oss om det är något som inte är bra när vi suttit på distans. Eftersom vi kommer fortsätta med distans delvis även i fortsättningen kommer mötena fortsätta.

Generellt hade vi innan pandemin bara något enstaka möte som börjar så tidigt. Är det någon enstaka gång ibland bryr jag mig inte alls. Är det ett återkommande möte som gör att i princip varje resa till kontoret blir en kamp mot klockan är det ju lite värre.
För oss la vi sådana möten som frivilliga, särskilt för dem som mötet nån dag i veckan krockar med fsk-lämning.
 
Lite kluven. Interna och återkommande möten som beskrivs har på mitt jobb rätt stor flexibilitet för att man ska kunna få ihop livet. Externa mer sällsynta möten är ju såklart oftare möjliga att anpassa sig för.

Möten behöver kunna hållas utanför flextidsramen (9-11.30,13-15 för oss) men man kan också sätta sin "standardarbetstid" när man som regel är tillgänglig. Ett dagligt möte till 16.15 när tåget går 16 kan ju också leda till att man säger upp sig, för att visa på den andra sidan av myntet.
 
Fast det obligatoriska motet kanske bara behovs for ett par manader, eller for ett specifikt lag i verksamheten, medans kontrakten och vilkoren galler for foretaget i stort?

Sjalv har jag valdigt generosa ramar - arbetar val under vad som i sverige kallas "fortroendetid" - alltsa, salange jobbet blir gjort sa kan jag gora det nar ag vill, men samtidigt kan jag inte rimligvis saga nej till moten utanfor tidsramen 8/9-17/18 ungefar. Men helt annan kultur och arbetslagar har, sa inte alls jamforbart
Spelar ingen roll. Jag har tagit jobbet på vissa premisser. Att bara ändra något så där är inte okej.
 
Nej. Jag tolkade det som att mötet skulle börja 16.15 och med min arbetstid som är till 16.30 hade jag tyckt att det var i senaste laget. Hade jag haft arbetstid till 17 hade jag inte ens reagerat på om ett möte började kvart över fyra, lika lite som jag flyger i taket om ett möte börjar kvart över tre nu.

Håller med om att flexen är en möjlighet och inte en rättighet. Jag hade kanske inte heller blivit jätteglad om en kollega la ett återkommande möte klockan 16 en fredag bara för att jävlas i princip, men annars bryr jag mig inte mer än att det blir lite krångligare på mornarna om man fastnar i trafiken. Flex är väl inget man tar varje dag? Eller gör folk det? Jag kan nog räkna på ena handens fingrar de gånger jag verkligen flexat på riktigt, inte bara kommit tio minuter sent och jobbat in de tio minutrarna vid ett annat tillfälle?
För min del innebär flex att en kollega börjar 7, en 8 och en 9 som standard, utifrån vad man själv trivs med och hur man får ihop vardagspusslet.
 
Spelar ingen roll. Jag har tagit jobbet på vissa premisser. Att bara ändra något så där är inte okej.

Ja alltsa det star ju fritt dig att saga upp dig osv, men som papekats ar ju flex alltid i man av vad arbetet tillater, sa kollegorna gor inget fel om de bokar moten pa flextid
 
De som har kontorstid hos oss har flex mellan 7-9 på morgonen men det dagliga 9-mötet är alltid 08.45 och har alltid varit. Det brukar dock vara varierande vem från varje avdelning som är med där men cheferna närmst produktionen brukar alltid närvara så de har väl de facto inte riktigt flex till 9 i praktiken. Här brukar dock de flesta vilja börja tidigare och har istället klagat på att inte kunna flexa in före 7.
 
Man kan inte sälja in ett jobb med att det finns flextid för att sedan lägga in ett möte varje dag som förhindrar att man ska kunna flexa. Ingen vettig arbetsgivare skulle göra så.
eller hur. Jag hade dock inte haft något problem att personligen säga upp mig från sådant jobb. Jag är väldigt noggrann när jag väljer arbetsplats precis av såna anledningar. Är ju jätte konstigt om mötet måste vara 8.15 och inte kan vara 9.15 om vi pratar vanligt kontorsjobb. Är ju jätte skillnad mot att jobba inom vården, eller produktion etc, men fick inte alls dom vibbarna från TS, men mer det är snacka om helt vanligt kontorsjobb (det jag har utgått ifrån i mina svar)- verkar ju mer som något sorts "Power move" att då sätta mötet till 8.15 varje dag, om mötet likaväl kan vara 8.45 tex.

Jag är så tacksam för min arbetsplats vart dom är extremt måna om sina anställda, vi har inga möten förens 9 på morgonen och även AW's etc är lagt för att ta hänsyn till folk har liv utanför jobbet och dom arbetar extremt mycket för det inte skall vara stress och sjukskrivningar på företaget- vid att ta hand om sina anställda.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
535
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 865
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp