Man kan inte sälja in ett jobb med att det finns flextid för att sedan lägga in ett möte varje dag som förhindrar att man ska kunna flexa. Ingen vettig arbetsgivare skulle göra så.

Men jag tanker att ofta ar det ju inte arbetsgivaren som lagger in ett mote, utan nagon random kollega som behover ett mote, och om t.ex. jobbar pa ett projekt under 6 manader sa kanske flextiden ar den enda fria tiden da man kan fa ihop projektgruppen, eller vad det nu kan vara for omstandigheter.

Men visst om man har en arbetsplats dar alla, konstant har moten under flextiden sa ar ju flexen mer eller mindre en logn, men att man har en foretagspolicy som kanske inte 100% av alla anstallda kan utnyttja till fullo hela tiden ar anda helt rimligt
 
Inser här att vi måste ha väldigt generösa flexramar för jag hade bokstavligen inte fått något jobb gjort om vi tagit höjd för flexen i schemaläggningen. Rent teoretiskt kan jag komma en timma sent, ta tre timmars lunch och gå två timmar tidigare. Det ger två timmar kvar att ta patienter på :angel:
Nu vet jag inte hur det är på din arbetsplats, men normalt brukar man även ha ett tak på hur mycket plus- och minusflex som är tillåtet att ha, så du kanske kan ha två timmar jobb en eller två dagar, sedan har du slagit i taket och får inte flexa mer, innan du jobbat över några dagar.
 
Men generellt kan jag tycka att lägga in dagliga möten på ett sådant sätt att flextid inte längre är ett faktum, tyder på att arbetsgivaren kanske borde fundera lite. Vi har flex 7-9 och 16-18, och självklart händer det att det läggs in regelbundna möten inom dessa intervall, men sällan att det är dagliga sådana. Och våra fikaraster är ju populära, men gäller bara i mån av tid.
 
Men jag tanker att ofta ar det ju inte arbetsgivaren som lagger in ett mote, utan nagon random kollega som behover ett mote, och om t.ex. jobbar pa ett projekt under 6 manader sa kanske flextiden ar den enda fria tiden da man kan fa ihop projektgruppen, eller vad det nu kan vara for omstandigheter.

Men visst om man har en arbetsplats dar alla, konstant har moten under flextiden sa ar ju flexen mer eller mindre en logn, men att man har en foretagspolicy som kanske inte 100% av alla anstallda kan utnyttja till fullo hela tiden ar anda helt rimligt
Det får man ju informera om och kolla av om det funkar. Återigen är arbetsgivare mån om sin personal så lovar inte denne flextid för att sedan dra in den bara så där. Hade någon börjat talla på min flextid varje dag då hade jag hittat ett annat jobb.
 
För min del innebär flex att en kollega börjar 7, en 8 och en 9 som standard, utifrån vad man själv trivs med och hur man får ihop vardagspusslet.
Så har det varit hos oss också. En del gillar att börja tidigt och är inne redan vid sju, någon annan föredrar att jobba längre på eftermiddagen och kommer kanske in först vid nio. Jag har oftast varit inne runt åtta, plus/minus någon kvart kanske. Normalarbetstiden är dock 8-16.30 och då tycker jag att det är okej att lägga ett möte egentligen när som helst under den perioden (men man kan ju kanske undvika typ klockan 8, klockan 16 och timmen mellan 12 och 13 om man vill vara schysst för det är väl då flest vill ta lunch), men att det inte är okej att lägga ett möte klockan sju bara för att man själv gillar att börja tidigt eller efter 16.30 om man föredrar att jobba sent.

Ska man ta hänsyn till alla flextider och alla informella fikatider på vårt jobb som det såg ut före covid hade vi bara kunnat ha möte mellan 10-11 och 13-14.30 och det är ju heller inte rimligt nånstans.
 
Jag har en fråga angående flextid. Om man har flextid till kl 8.30 men det beslutas om dagliga möten kl 8.15 - är det okej? Jag vet att flextiden enbart gäller om 'arbetet tillåter' det, men är det samma sak om flextiden omöjliggörs varje dag?
Vi kan flexa mer än halva dygnet men det är inte praktiskt genomförbart att ha sena morgonmöten. Vi har alltid möte kl 8 för att kunna planera dagen. Jag är nog den enda som utnyttjar flexen mycket på morgonen (förskolan öppnar 7.30 och jag har minst 45 min transporttid) och löser det så att jag är med per telefon om jag kan. Kan jag inte vara med så får jag helt enkelt läsa protokollet i efterhand.

Tillägg: vår ordinarie arbetstid är 7-15.30.
 
Så har det varit hos oss också. En del gillar att börja tidigt och är inne redan vid sju, någon annan föredrar att jobba längre på eftermiddagen och kommer kanske in först vid nio. Jag har oftast varit inne runt åtta, plus/minus någon kvart kanske. Normalarbetstiden är dock 8-16.30 och då tycker jag att det är okej att lägga ett möte egentligen när som helst under den perioden (men man kan ju kanske undvika typ klockan 8, klockan 16 och timmen mellan 12 och 13 om man vill vara schysst för det är väl då flest vill ta lunch), men att det inte är okej att lägga ett möte klockan sju bara för att man själv gillar att börja tidigt eller efter 16.30 om man föredrar att jobba sent.

Ska man ta hänsyn till alla flextider och alla informella fikatider på vårt jobb som det såg ut före covid hade vi bara kunnat ha möte mellan 10-11 och 13-14.30 och det är ju heller inte rimligt nånstans.
Ok, det lät som att det var främmande att dagligen nyttja flexen hos er.

Undvika möten på lunchen görs väl ändå inte vara "om man vill vara schysst"? Det handlar ju om arbetsmiljön...
 
Jag har en fråga angående flextid. Om man har flextid till kl 8.30 men det beslutas om dagliga möten kl 8.15 - är det okej? Jag vet att flextiden enbart gäller om 'arbetet tillåter' det, men är det samma sak om flextiden omöjliggörs varje dag?
Är din ordinarie arbetstid när mötet är skulle jag säga att det är helt ok men inte om det permanent är innan du egentligen börjat så du måste flexa in.
Flextid är generellt inte till för att kunna permanent tidigare- eller senarelägga hela sitt arbetspass maximalt utan för att man ska kunna komma/gå senare eller tidigare när det passar med jobbet. Har man möte så gör det ju generellt inte det den tiden medan det kanske oftast passar om man tex har kollegor som gärna börjar tidigt och man själv gärna börjar sent och det är bra att ha folk på plats så mycket som möjligt.
 
Jag hade tyckt att det var fullständigt orimligt att lägga ett möte 16.15 🤷‍♀️ Absolut att det kunnat funka i undantagsfall och då med förvarning, men det skulle inte gå sådär mest hela tiden.

Varför är det just från 08 som det så givetvis är ok att boka in möten? Tänk om jag vill ha ett möte 03.20, är det lika orimligt att bli sur över det?
Varför är det fullständigt orimligt att lägga ett möte som börjar kl. 16.15? Jag förstår verkligen inte. Börjar man jobba kl. 8 och jobbar heltid så jobbar man ju normalt sätt till kl. 17.00 om man har en timmes lunch. 8.00-17.00 med en timmes lunch ger 8 arbetstimmar.
 
Nu vet jag inte hur det är på din arbetsplats, men normalt brukar man även ha ett tak på hur mycket plus- och minusflex som är tillåtet att ha, så du kanske kan ha två timmar jobb en eller två dagar, sedan har du slagit i taket och får inte flexa mer, innan du jobbat över några dagar.

Givetvis är det så. Jag menade inte heller att man i scenariot faktiskt skulle utnyttja flexen. Resonemanget var ett ifrågasättande till påståendet att möten/besök inte ska störa flexramen. Ska jag har min flexram fri från regelbundna möten så hamnar jag i ett läge där jag har sex timmar per dag där jag inte får ha patientbesök. Jag kan mycket väl fylla upp sex timmar per dag med admin (ie flextaket är inga problem) men det går ju helt på tvärs med mitt uppdrag - att ta hand om patienter.

Sen går det givetvis att argumentera åt andra hållet också. Att flextiden inte ska vara mer generös än att den kan hållas helt fri från regelbundna möten. I ett större perspektiv så tänker jag att det måste vara upp till varje verksamhet att hitta ramar som fungerar för dem.
 
Ok, det lät som att det var främmande att dagligen nyttja flexen hos er.

Undvika möten på lunchen görs väl ändå inte vara "om man vill vara schysst"? Det handlar ju om arbetsmiljön...

Beror väl på normen på arbetsplatsen, men iom att folk föredrar att ta lunch på olika tider mellan typ 11.30-14 så blir det ju en väldigt lång lucka att alltid undvika för möten.
Vill man ha lunch en specifik tid då kan man ju själv boka den tiden i kalendern?

Alltså om jag ska försöka få ihop typ 6 pers till ett möte inom en vecka så får man göra sitt bästa med att ta hänsyn till de individuella preferenser a man känner till, men oftast finns det inte så många luckor som passar alla, så då får man ta det som finns
 
Jag har flextid 6.30-21.00 i mitt avtal. Arbetsdagen är dock 8.00-17.00. Behöver vara "på plats" mellan 9.00-15.00 på antingen kontoret eller hemmakontoret, givetvis med lunchrast vid 12-13 någon gång. Vi har möte varje morgon 8.15, men har man svårt att passa den tiden brukar det inte vara några problem. Däremot börjar telefontid 8.30, så det går ju inte att flexa längre än så om man inte gjort upp med en kollega om att få hjälp.

Det brukar aldrig vara ett bekymmer, men jag är å andra sidan hellre på kontoret och startar dagen 6.30 än börjar dagen kl 9.00... :)
 
Vi lägger aldrig återkommande möten annat än med marginal till flexen, 9 är den vanligaste starttiden.

6-20 är vår flexram, 9 är senaste tiden att börja, normal arbetstid är 7.30-16.15 men vi är inte så många före 08. Förskolan stänger 17.30 så jag skulle få svårt med arbetstid till 17.

Har vi jour ska vi vara på plats 8-16.15 (eller eg 9 då med, mottaget öppnar 08 och det är då det kan komma in saker som behöver hanteras).
 
Vi har arbetstid 758-1630, men flex mellan 7-9, 11-13 och 15-17.
Dvs det är tider du inte beöver säga till chefen att du tar ledigt eller ta ut flexen officiellt i systemet utan man reglerar själv genom att komma ihåg hur länge man arbetat den dagen. Ska vi ta ut mer än 4 timmar flex åt gången behöver vi ansöka om det.

Så ja, det förekommer möten under flextiden. Både från chef och andra, men mötena är aldrig utanför ordinarie arbetstid. Och lägger man möten innan 9 så kollar iaf jag med personen först. Jag råkar ju vara en morgontidig person som inte har något emot att under hemarbetstider ha ett möte 830 för att "stöka av det".
Då är det värre tycker jag när man lägger möten som sträcker sig över fikatiden.
 
Varför är det fullständigt orimligt att lägga ett möte som börjar kl. 16.15? Jag förstår verkligen inte. Börjar man jobba kl. 8 och jobbar heltid så jobbar man ju normalt sätt till kl. 17.00 om man har en timmes lunch. 8.00-17.00 med en timmes lunch ger 8 arbetstimmar.

Och börjar man jobba 06 med en halvtimmas lunch har man gjort en arbetsdag på 8 timmar 14.30 🤷‍♀️

Alltså, hade chefen på huvudkontoret i huvudstaden (där de generellt jobbar senare dagar än oss) lagt ett möte 16.15 hade jag inte sagt ett ord om det utan löst det den dagen. Hade min närmsta chef här på vårt lilla lokalkontor gjort detsamma hade jag förväntat mig att hen kollat med oss först, i god tid, eftersom vi är flera stycken som faktiskt aldrig är kvar så länge och chefen är väl medveten om det, men jag hade löst det just den dagen om det fanns en anledning.

Men hade hen helt plötsligt ifört ett dagligt möte 16.15 så hade jag sagt att "sorry, det funkar inte för mig" och bett hen lösa det på annat sätt. Har dock väldigt svårt att tro att det skulle göras eftersom vi värnar om en god arbetsmiljö och brukar ta hänsyn till varandras tider.

Däremot händer det att jag hoppar in på ett möte 21.30, 05.50 eller liknande för att det är då som det går att samordna ett mot ett annat ställe i världen, inga konstigheter, så jag skulle inte säga att jag är omöjlig. Men just att helt plötsligt ändra den dagliga arbetstiden kan ju faktiskt ha ganska stor effekt på folks liv, som de förmodligen planerat utifrån en viss arbetstid.
 
Beror väl på normen på arbetsplatsen, men iom att folk föredrar att ta lunch på olika tider mellan typ 11.30-14 så blir det ju en väldigt lång lucka att alltid undvika för möten.
Vill man ha lunch en specifik tid då kan man ju själv boka den tiden i kalendern?

Alltså om jag ska försöka få ihop typ 6 pers till ett möte inom en vecka så får man göra sitt bästa med att ta hänsyn till de individuella preferenser a man känner till, men oftast finns det inte så många luckor som passar alla, så då får man ta det som finns
Givetvis beror det på vad som är norm, inlägget jag citerade nämnde ju en tydlig "vanligaste lunchtiden". Kruxet är ju att då att ett möte 12-13 sällan handlar om att skjuta lite på lunchen utan om att inte få nån rast alls den dagen.
 
Ok, det lät som att det var främmande att dagligen nyttja flexen hos er.

Undvika möten på lunchen görs väl ändå inte vara "om man vill vara schysst"? Det handlar ju om arbetsmiljön...
Hos oss har det tyvärr hänt att möten har behövt läggas mellan 12 och 13 för att det har varit den enda tiden alla inblandade inte redan var uppbokade. Då får man ju äta vid något annat tillfälle den dagen, vilket jag i och för sig kan förstå om man inte tycker är jättekul om man vill äta med några andra. Som någon annan skrev tidigare, i en mötestät verksamhet är det otroligt svårt att kunna lägga möten och samtidigt ta hänsyn till alla (det är ju inte bara flexramar, utan en del brukar ta friskvård vissa tider varje vecka och dessutom de här informella fikatiderna), någon grej får stryka på foten då. Då tycker jag personligen att det är schysstare att värna om den "vanligaste" lunchtiden och kanske inte heller lägga ett möte först eller sist på dagen.

Min nuvarande avdelning har inte så mycket möten så där är det inte något större problem att försöka kringgå de här tiderna. I min gamla grupp, som jag tillhörde före covid, var det i princip omöjligt att hitta en tid till ett möte som inte var innan nio, efter 15 eller på fikat. För det var möten jämnt, vi hade nog utan överdrift minst tre möten per dag där.
 
Är din ordinarie arbetstid när mötet är skulle jag säga att det är helt ok men inte om det permanent är innan du egentligen börjat så du måste flexa in.
Flextid är generellt inte till för att kunna permanent tidigare- eller senarelägga hela sitt arbetspass maximalt utan för att man ska kunna komma/gå senare eller tidigare när det passar med jobbet. Har man möte så gör det ju generellt inte det den tiden medan det kanske oftast passar om man tex har kollegor som gärna börjar tidigt och man själv gärna börjar sent och det är bra att ha folk på plats så mycket som möjligt.
Fetat - Det beror väl på tillämpningen i aktuellt företag och vad som behövs där. Det går inte att generalisera här. Det finns många företag där det är helt okej och att flexen mer används för att välja när det passar att börja jobba/sluta så att det passar i livspusslet och andra där det är mer strikt.
 
Ytterligare ett tillägg: Tänker att det också beror på hur det är avtalat/reglerat. Finns det med i kollektivavtal kan man säkert försöka hävda sin rätt i högre utsträckning (även om jag tror det är döfött eftersom flexen bygger på att verksamheten ska tillåta det). Är det bara en förmån som chefen erbjudit ska man ju vara väldigt medveten om att den när som helst kan dras in. I ett sådant läge skulle jag helt enkelt betrakta schemaläggning från 08:15 som ett konstaterande att möjligheten att flexa senare än så är borta och att det inte är något som helst som jag kan göra något åt.

I mitt tidigare arbetsplats avtal stod det exempelvis att flextiden inte skulle användas för att systematiskt förskjuta arbetstiden (alltså, att jobba exempelvis 09-1730 varje dag istället för 08-1630) och att det i sådana fall kunde bli aktuellt att chefen kunde ställa krav på att arbetstagaren skulle infinna sig vissa tider. Minns inte de exakta formuleringarna, men det var kontentan.
 
Jag har en fråga angående flextid. Om man har flextid till kl 8.30 men det beslutas om dagliga möten kl 8.15 - är det okej? Jag vet att flextiden enbart gäller om 'arbetet tillåter' det, men är det samma sak om flextiden omöjliggörs varje dag?
Vad har ni för normalarbetstid dvs då folk förväntas vara på plats? Vi har 9-16 men har flex från klockan 7-18. Jag hade inte uppskattat att man la möten klockan 7.00 varje dag bara för att det hamnade inom flextiden på samma vis som jag misstänker att mina kollegor inte skulle uppskatta att jag lade möten varje dag klockan 17-18. Så jag hade tagit upp det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
535
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 865
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp