Hos oss har det tyvärr hänt att möten har behövt läggas mellan 12 och 13 för att det har varit den enda tiden alla inblandade inte redan var uppbokade. Då får man ju äta vid något annat tillfälle den dagen, vilket jag i och för sig kan förstå om man inte tycker är jättekul om man vill äta med några andra. Som någon annan skrev tidigare, i en mötestät verksamhet är det otroligt svårt att kunna lägga möten och samtidigt ta hänsyn till alla (det är ju inte bara flexramar, utan en del brukar ta friskvård vissa tider varje vecka och dessutom de här informella fikatiderna), någon grej får stryka på foten då. Då tycker jag personligen att det är schysstare att värna om den "vanligaste" lunchtiden och kanske inte heller lägga ett möte först eller sist på dagen.
Min nuvarande avdelning har inte så mycket möten så där är det inte något större problem att försöka kringgå de här tiderna. I min gamla grupp, som jag tillhörde före covid, var det i princip omöjligt att hitta en tid till ett möte som inte var innan nio, efter 15 eller på fikat. För det var möten jämnt, vi hade nog utan överdrift minst tre möten per dag där.