Fetat - Det beror väl på tillämpningen i aktuellt företag och vad som behövs där. Det går inte att generalisera här. Det finns många företag där det är helt okej och att flexen mer används för att välja när det passar att börja jobba/sluta så att det passar i livspusslet och andra där det är mer strikt.
Jag går på den tillämpning jag har fått är vanligast för lokala avtal enligt det största fackförbundet på min arbetsplats. Självklart kan det se olika ut om man avtalat annat.
 
Hos oss har det tyvärr hänt att möten har behövt läggas mellan 12 och 13 för att det har varit den enda tiden alla inblandade inte redan var uppbokade. Då får man ju äta vid något annat tillfälle den dagen, vilket jag i och för sig kan förstå om man inte tycker är jättekul om man vill äta med några andra. Som någon annan skrev tidigare, i en mötestät verksamhet är det otroligt svårt att kunna lägga möten och samtidigt ta hänsyn till alla (det är ju inte bara flexramar, utan en del brukar ta friskvård vissa tider varje vecka och dessutom de här informella fikatiderna), någon grej får stryka på foten då. Då tycker jag personligen att det är schysstare att värna om den "vanligaste" lunchtiden och kanske inte heller lägga ett möte först eller sist på dagen.

Min nuvarande avdelning har inte så mycket möten så där är det inte något större problem att försöka kringgå de här tiderna. I min gamla grupp, som jag tillhörde före covid, var det i princip omöjligt att hitta en tid till ett möte som inte var innan nio, efter 15 eller på fikat. För det var möten jämnt, vi hade nog utan överdrift minst tre möten per dag där.
Vi har också väldigt mötestätt. Därmed måste vi också vara rädda om varandras arbetsmiljö (och följa arbetstidslagen).

Det händer här men bör verkligen vara undantag.
 
Jag går på den tillämpning jag har fått är vanligast för lokala avtal enligt det största fackförbundet på min arbetsplats. Självklart kan det se olika ut om man avtalat annat.
Jag tycker inte det är optimalt att generalisera och tala om hur det är när det varierar.
 
Jag tycker inte det är optimalt att generalisera och tala om hur det är när det varierar.
Du har förstås rätt till din åsikt men då förstår jag inte varför du skriver på ett diskussionsforum där ingen av oss har en aning om hur det specifika avtalet ser ut eller ens i några andra trådar där vi oftast bara har en inblandad persons bild av saker att diskutera kring och sällan någon som helst inblick utan bara kan generalisera kring situationer.
 
Du har förstås rätt till din åsikt men då förstår jag inte varför du skriver på ett diskussionsforum där ingen av oss har en aning om hur det specifika avtalet ser ut eller ens i några andra trådar där vi oftast bara har en inblandad personal bild av saker att diskutera kring och sällan någon som helst inblick utan bara kan generalisera kring situationer.
Precis och just därför anser jag det bäst att inte generalisera och tala om hur det är.
 
Hos oss har det tyvärr hänt att möten har behövt läggas mellan 12 och 13 för att det har varit den enda tiden alla inblandade inte redan var uppbokade. Då får man ju äta vid något annat tillfälle den dagen, vilket jag i och för sig kan förstå om man inte tycker är jättekul om man vill äta med några andra. Som någon annan skrev tidigare, i en mötestät verksamhet är det otroligt svårt att kunna lägga möten och samtidigt ta hänsyn till alla (det är ju inte bara flexramar, utan en del brukar ta friskvård vissa tider varje vecka och dessutom de här informella fikatiderna), någon grej får stryka på foten då. Då tycker jag personligen att det är schysstare att värna om den "vanligaste" lunchtiden och kanske inte heller lägga ett möte först eller sist på dagen.

Min nuvarande avdelning har inte så mycket möten så där är det inte något större problem att försöka kringgå de här tiderna. I min gamla grupp, som jag tillhörde före covid, var det i princip omöjligt att hitta en tid till ett möte som inte var innan nio, efter 15 eller på fikat. För det var möten jämnt, vi hade nog utan överdrift minst tre möten per dag där.
Då tycker jag arbetsgivaren ska ta ansvar för utfodringsfrågan och bjuda på enklare lunch.
 
Precis och just därför anser jag det bäst att inte generalisera och tala om hur det är.
Som jag skrev så gör du förstås som du vill. Jag diskuterar gärna generellt eftersom det ofta finns en konsensus kring hur ”man bör göra” och det då är extra bra att vara tydlig om man avviker från den normen i avtal.
 
Abetsgivare kan förlägga möten under "flextimmar" Sen är det olämpligt att ha dagliga möten den tiden. Möte några gånger i veckan får man nog tyvärr räkna med.
 
Som jag skrev så gör du förstås som du vill. Jag diskuterar gärna generellt eftersom det ofta finns en konsensus kring hur ”man bör göra” och det då är extra bra att vara tydlig om man avviker från den normen i avtal.
Gör som jag vill, hur många anställda tror du jag har?

Men givetvis om du vill påtala att det finns en norm i kollektivavtalen fast det normalt regleras lokalt eller genom enskilda avtal så får du givetvis göra det. Jag bara påtalade att det inte stämde utan man behöver kolla lokala tillämpningar (och avtal).

Det finns ingen konsensus kring hur man gör då förutsättningarna är olika.
 
Gör som jag vill, hur många anställda tror du jag har?

Men givetvis om du vill påtala att det finns en norm i kollektivavtalen fast det normalt regleras lokalt eller genom enskilda avtal så får du givetvis göra det. Jag bara påtalade att det inte stämde utan man behöver kolla lokala tillämpningar (och avtal).

Det finns ingen konsensus kring hur man gör då förutsättningarna är olika.
Du skrev att du tyckte att det inte var optimalt att generalisera. Vill du inte generalisera så behöver du själv förstås inte göra det. Men jag ser inte vad det har med hur andra väljer att diskutera att göra.
 
Du skrev att du tyckte att det inte var optimalt att generalisera. Vill du inte generalisera så behöver du själv förstås inte göra det. Men jag ser inte vad det har med hur andra väljer att diskutera att göra.
Du generaliserar och påstår att det styrs centralt och att det ska tolkas på ett vist vis.

Jag vet inte om det finns något centralt avtal där man tar upp flextider - har inte kollat alla - men kanske det finns, det finns mängder av lokala avtal och praxis. Mitt svar blir då att man får gå på hur man bestämt det lokalt. Jag skrev det för jag tycker det är olyckligt om folk tror på din felaktiga generalisering att det styrs av centrala avtal och ska tolkas på ett vist vis.

Jag korrigerade alltså ett fakta fel.
 
Du generaliserar och påstår att det styrs centralt och att det ska tolkas på ett vist vis.

Jag vet inte om det finns något centralt avtal där man tar upp flextider - har inte kollat alla - men kanske det finns, det finns mängder av lokala avtal och praxis. Mitt svar blir då att man får gå på hur man bestämt det lokalt. Jag skrev det för jag tycker det är olyckligt om folk tror på din felaktiga generalisering att det styrs av centrala avtal och ska tolkas på ett vist vis.

Jag korrigerade alltså ett fakta fel.
Jag skrev uttryckligen att "Jag går på den tillämpning jag har fått är vanligast för lokala avtal enligt det största fackförbundet på min arbetsplats. Självklart kan det se olika ut om man avtalat annat." Jag har inte sagt att det styrs centralt så sluta tala om för mig att jag skriver saker jag inte har.

Sen att det är vanligt att det finns en paragraf om att flextid får användas under förutsättning att det fungerar med arbetet eller någonting liknande eftersom en normalintelligent arbetsgivare skriver in någonting liknande i den typen av avtal för att det måste gå att individuellt begränsa om det är så att någon missbrukar flextiderna. På det sättet tycker jag absolut att det går att generalisera. Håller du inte med så ok men det ändrar inte att det är den informationen som jag har fått.
 
Min flextid är officiellt 06-09 och 15-18 samt
Lunch 11-13 ca

I praktiken så styr jag själv över när jag jobbar så länge det funkar med mina leveranser. Vill jobbet att jag ställer upp och jobbar helg / kväll när så behövs så får de acceptera att jag ibland tar ut tid en förmiddag eller eftermiddag.
Ge och ta. Ibland är det möte när jag brukar luncha då får jag flytta lunchen t ex.
 
Varför är det fullständigt orimligt att lägga ett möte som börjar kl. 16.15? Jag förstår verkligen inte. Börjar man jobba kl. 8 och jobbar heltid så jobbar man ju normalt sätt till kl. 17.00 om man har en timmes lunch. 8.00-17.00 med en timmes lunch ger 8 arbetstimmar.

Har förvisso målstyrd arbetstid, men möten innan 9 och efter 16 lägger vi bara i undantagsfall (tillsammans med en ursäkt :p).
 
Har förvisso målstyrd arbetstid, men möten innan 9 och efter 16 lägger vi bara i undantagsfall (tillsammans med en ursäkt :p).
Intressant, så första och sista arbetstimmen på ditt jobb är alltså som utgångspunkt fredad från möten. Granska skönt om det funkar för verksamheten.

Jag har sällan möten innan kl. 9.00 (även om det händer), men det är inte ovanligt med möten efter 16. Och jag kan absolut få mötesinbjudningar när som mellan 8.00-18.00. Senare möten händer också men då pga av särskilt tidsbegränsat projekt
 
Jag ar forvanad over att det verkar vara sa manga dar det ar arbetsgivaren som arrangerar majoriteten av motena
I mitt tidvis motestunga jobb kommer nastan alla moten fran kollegor, inte "Chefen" eller "foretaget". Eller menar folk bara pa att typ alla jobbmoten ar arbetsgivarens eftersom de ar nodvandiga for jobbet?
 
Jag ar forvanad over att det verkar vara sa manga dar det ar arbetsgivaren som arrangerar majoriteten av motena
I mitt tidvis motestunga jobb kommer nastan alla moten fran kollegor, inte "Chefen" eller "foretaget". Eller menar folk bara pa att typ alla jobbmoten ar arbetsgivarens eftersom de ar nodvandiga for jobbet?
Samma här. Min arbetsgivare/chefen kallar egentligen bara till tre möten. Avdelningsmöte, APT och de här avstämningarna på grund av covid och hemarbetet. De två första har vi bara en gång i månaden. Alla andra möten är det kollegor som kallar till och chefen är aldrig med på dem.
 
Intressant, så första och sista arbetstimmen på ditt jobb är alltså som utgångspunkt fredad från möten. Granska skönt om det funkar för verksamheten.

Jag har sällan möten innan kl. 9.00 (även om det händer), men det är inte ovanligt med möten efter 16. Och jag kan absolut få mötesinbjudningar när som mellan 8.00-18.00. Senare möten händer också men då pga av särskilt tidsbegränsat projekt

Ja, allting anpassas efter vad verksamheten kräver. Det är just därför vi måste ha målstyrd arbetstid. :) Det finns ingen första timme eller sista timme generellt, just därför ligger mötena i en mer allmän tidsram. Jag startar sällan upp arbetsdagen innan klockan 9.
 
Jag ar forvanad over att det verkar vara sa manga dar det ar arbetsgivaren som arrangerar majoriteten av motena
I mitt tidvis motestunga jobb kommer nastan alla moten fran kollegor, inte "Chefen" eller "foretaget". Eller menar folk bara pa att typ alla jobbmoten ar arbetsgivarens eftersom de ar nodvandiga for jobbet?
Hos oss bokas de flesta mötena av mig/kollegor. Däremot sätter ju arbetsgivaren ramarna. I praktiken har vi vanligast möten 9-12, 13-16 och då rätt tätt. Tidigare eller senare bokas i undantagsfall med en fråga/ursäkt men också med förståelse om man inte kan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
535
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 865
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp