Flexible tree

B

Brutta

Sitter o läser om olika sadlar.. o förstår inte riktigt vad dom menar..
Om den har en "flexible tree design".. vad innebär detta?
För o nackdelar vill jag gärna veta me =)

Detta står om "Circle Y Flex Lite Saddle", nån som vet kvaliten på dessa sadlar.. o hur dom är för häst/ryttare?

Saken är mycket att jag har fel på ryggen.. o har det väldigt jobbigt med dom tunga sadlarna.. klarar inte av att sadla sjelv med dom tyvärr :smirk:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flexible tree

Flexibel bom brukar oftast innebära en bom som är gjuten i något plastmaterial som flexar efter hästen; inte som en vanlig träbom som är så gott som helstum.

Om du funderat på en så pass dyr sadel så vill jag tipsa dig om en annan, billigare i nylonversion:
http://www.chicksaddlery.com/Mercha..._Code=1979&Category_Code=1004&Product_Count=7
(jag räknade på att importpriset hamnar runt 5000:- på denna).

Har däremot inte själv prövat en sadel med flexibel bom, men jag gillar tanken. Den formar sig efter hästens rygg lite mer medans den ser mera traditionell ut och fördelar vikten bättre än en bomlös sadel.

Jag vet att man förut har hittat på tullverket hur mycket det kostar att importera just en specifik vara, men vet du kanske var man hittar de uppgifterna? Jag hittar dem inte nu.

Hur är det med sätesstorlekar på Westernsadlar? :confused: Vad är normal storlek för en 38-40 rumpa? Är det samma som i engelska, dvs 17"? Har för mig att W-sadlar är annorlunda i sitt storlekssystem...

Finns det förresten någon som har provat en sådan här flexibel bom? I någon sadel alls?

15,5-16" är nog vanligast för 38-40-rumpor. Men säten kan vara olika byggda så därför kan man inte enbart gå efter tumstorleken. Sen är det olika hur man vill sitta. En del gillar ett säte som "omsluter", alltså lite trängre, andra gillar mycket plats att röra sig i. En smaksak.

Bommarna på OrthoFlex o American flex är stela träbommar, det är skirten som är uppbyggda av plast som är flexibel. Däremot finns det bommar med bars av hårdgummi i vissa märken.

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 388
Senast: Crossline
·
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
3 132
Senast: Rimfaxe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
791
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar