Flexibla sadlar

J

joneya

Läser titt som tätt om flexibla bommar hos flera sadlar. Ibland menas det att bommen går att ställa om (med koppjärn eller med omsmältning), men ibland menar man att själva bommen "flexar".

Nu till min fråga, vad vet ni om för sadlar som har flexibel bom som i "flexande bom"? Och HUR flexande är bommen i just dessa sadlar?
Jag är INTE intresserad av sadlar med en bom som flexar någon mm. bara för att den inte ska gå av så lätt, utan jag talar om en bom som flexar tillräckligt för att forma sig lite efter häsetn.

Anledningen till att jag frågar är för att jag behöver en ny sadel till min häst som nu går med bomlös; men jag vill inte byta till en stel sadel igen (även om jag vill ha lite mera stabilitet och stöd i sadeln).

Tips och svar på min fråga mottages tacksamt.

M.v.h. från Charlotte

såsom jag har uppfattat det så innebär flexande bom att själv bommen är gjord i ett mer flexibelt material, den ska dvs att den vidgar sig något när man sätter sig i den. Har hört om att vissa sadlar med flex. bom håller för låg standard på bommen att det är risk att den lätt blir sned än sadlar med ungefär samma kvalitet men med stummare bommar.
Vet att wintec hade flexibla bommar på sina gamla, men de kanske inte har det längre?

Kollar man på Wintecs hemsida så uppfattar jag det som att de har en "typ" av halvflexande bom. Större delen av bommen verkar vara gjord i ett hårt plastmaterial som inte flexar mycket alls, medans ortspetsarna (de där sakerna som kan ligga och trycka bakom manken på bogbladet) på sadeln är gjorda i ett mera flexibelt plastmaterial. Det är alltså bara just vid manken som en liten del av nedersidan på bommen är vidare "flexibel" enligt mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 660
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 463
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 647
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Någon som använder sig av den bomlösa sadeln Admiral Flex och vill komma med ett utlåtande gällande denna. Vänligen ange vilken typ av...
Svar
0
· Visningar
714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka