Flexibilitet

Asa_S

Trådstartare
En sak jag verkar ha gemensamt med alla arbetande hästmänniskor jag träffat på är att hårda prioriteringar och en stram tidsplanering är en självklar del av livet. Det jag ser hos många icke-hästmänniskor jag har runt omkring mig är att de å andra sidan tycker det är självklart att man gör lite som man känner för. Det kan de gärna få göra, tycker jag, men det blir problem när vägarna möts.

Min sambo är en icke-hästmänniska och dessutom en extremt icke-planerande sådan. Jag är hårt prioriterande och planerande av nödvändighet och krascher är oundvikliga eftersom hans icke-planerande i sig får konsekvenser för mig som jag bara kan hantera vettigt genom att göra precis allt jag kan göra i förväg, alltså tidigare än jag egentligen behöver för egen del. Om jag håller min egen planering blir jag extremt oflexibel i alla sammanhang, inte bara gentemot min sambo, och eftersom jag numera vistas nästan enbart i icke-hästsammanhang finns det inte mycket förståelse därifrån för att jag måste veta saker i god tid.

Hur gör ni andra som bollar häst, familj och jobb? Kan ni vara flexibla?

Sv: Flexibilitet

Jag försöker vara flexibel i den mån det går, men det går ju inte alls att jämföra med de bekanta som inte har hästar eller andra djur. Man blir tvungen att planera rätt hårt för att hästarna, familjen, jobbet och hemmet ska få den tid som behövs. Sen när (om) det blir tid över kan jag planera in vänner och annat. Det blir inte mycket. Jag har dessutom ett jobb som gör att jag jobbar flera kvällar i veckan, men då kan ja å andra sidan rida på förmiddagarna. Man får planera så att det passar in i ens liv.

Ja jag kan va väldigt flexibel men det beror mest på att jag jobbar som timvikarie + har hästarna på ett sånt sätt att jag inte behöver vara i stallet exakta tider.

Man får planera så att det passar in i ens liv.

Men det är ju just det - det fungerar ju så länge saker och ting blir som man tänkt sig. Det är ju när man får följderna av någon annans bristande planering i knät som man behöver vara flexibel.

Exempelvis är det inte helt ovanligt att andra behöver hjälp med sina bilar av min sambo. Dessa dyker upp avtalat men utan någon specificerad tidpunkt vilket kan innebära att det plötsligt är x antal fler personer till lunch än vad jag tagit upp mat till, plus att det ofta tar längre tid att laga maten än vad jag egentligen hade tänkt mig. Vi bor på landet så det finns ingen annanstans att äta och alternativet till att inte bjuda är att inte äta själv vilket ofta inte fungerar eftersom vi har barn. Och vips, så har jag inte hunnit mocka när hästarna ska in vilket innebär mer bök och/eller stress, längre tidsåtgång och något annat som måste hoppas över. Vi behöver ju också i vår tur hjälp av andra och jag har inte i sak något emot tjänster och gentjänster bara jag vet vad jag behöver förbereda mig på och det är här det oftast sk*ter sig. Besök dyker ofta upp oannonserat och då kan det vara stängselarbete som ryker och är det då söndag är det inte roligt om man inte får stängslen lagade. Barns träningar osv ska ju också passas så det är inte så gott om långa pass att göra något på.

Vi har eget stall och det är mycket arbete för att stall och hagar ska fungera optimalt och jag är starkt inne på att lägga ner stordjursbiten just för att slippa bli så stressad när jag oundvikligen påverkas av andras planeringar också. Jag vill gärna hinna ha trevligt också, inte bara vara sur för att min planering spruckit.

Fast de problem du beskriver har ju icke hästmänniskor också. Men då är det deras intresse som blir lidande eller tvätten, renoveringen, städningen osv.

Visst finns det människor med intressen som är lika tidskrävande men de flesta har ändå mer "slacktid" som gör att de hinner ikapp och det är den tiden jag saknar, tror jag? Den tiden finns ju, alltså kan man vara flexibel. Hos mig finns den inte som det ser ut nu och det jag är lite fundersam över är om den går att skapa och vad det isåfall skulle kräva. Mycket handlar ju också vad jag måste ha igång i skallen, har jag mindre där har jag som regel trevligare också och upplever att jag har mer tid.

Men det är ju just det - det fungerar ju så länge saker och ting blir som man tänkt sig. Det är ju när man får följderna av någon annans bristande planering i knät som man behöver vara flexibel.
ja visst är det så. Det är då man får försöka. ibland går det lätt, men ibland är det svårare. Det händer att jag får lägga in en extra vilodag för hästen tex när det krockar med annat. (eller flytta på vilodagen).

Exempelvis är det inte helt ovanligt att andra behöver hjälp med sina bilar av min sambo. Dessa dyker upp avtalat men utan någon specificerad tidpunkt vilket kan innebära att det plötsligt är x antal fler personer till lunch än vad jag tagit upp mat till, plus att det ofta tar längre tid att laga maten än vad jag egentligen hade tänkt mig. Vi bor på landet så det finns ingen annanstans att äta och alternativet till att inte bjuda är att inte äta själv vilket ofta inte fungerar eftersom vi har barn.
Sånt är ju svårt att vara förberedd på. Det kanske är ide att ha ett par extra falukorvar eller köttfärs i frysen för att vara lite förutseende? (eller nåt liknande)
Och vips, så har jag inte hunnit mocka när hästarna ska in vilket innebär mer bök och/eller stress, längre tidsåtgång och något annat som måste hoppas över.
jag mockar alltid på morgonen när jag fodrat morgon. Gör i ordning hö till resten av dagen, lägger betfor i blöt osv så att det enda jag har kvar är att gå ut och fodra samt rida. Det är rätt skönt att ha allt sådan avklarat redan på morgonen, men det är inte lätt för alla att göra likadant förstås.
Vi behöver ju också i vår tur hjälp av andra och jag har inte i sak något emot tjänster och gentjänster bara jag vet vad jag behöver förbereda mig på och det är här det oftast sk*ter sig. Besök dyker ofta upp oannonserat och då kan det vara stängselarbete som ryker och är det då söndag är det inte roligt om man inte får stängslen lagade.
Dyker folk upp oannonserat när jag lagar hagar eller liknande så får de ta det som det är. Jag fortsätter med det jobb som ska göras då. Allt kan man ju inte flytta på.
Barns träningar osv ska ju också passas så det är inte så gott om långa pass att göra något på.
Jo det känner jag till. Min kära sambo tar hand om hockey och fotfollsträningar nästan hela tiden, så den biten behöver inte jag tänka så mycket på.

Vi har eget stall och det är mycket arbete för att stall och hagar ska fungera optimalt och jag är starkt inne på att lägga ner stordjursbiten just för att slippa bli så stressad när jag oundvikligen påverkas av andras planeringar också. Jag vill gärna hinna ha trevligt också, inte bara vara sur för att min planering spruckit.
Har också eget stall, men jag har ett litet. Bara tre platser så det är ganska lätt hanterligt. Om man har större stall/gård och fler djur så förstår jag att det är ännu svårare att få allt att gå ihop. Tyvärr har jag inga bra tips. Du kanske får sätta dig ner och fundera på prioriteringar tillsammans med mannen? Det kanske är lättare om ni delar upp vissa saker emellan er eller finns det något som du/ni kan plocka bort?
Hoppas du finner en lösning för det är ju inte bra om du går och känner dig stressad stup i ett.

Har man andra intressen än djur kan man ju alltid skjuta upp dom. Tvätt å städning å sånt kam man åxå - åtminstone enligt mig sjuta på, men om man inte hinner få staketet lagat idag, kanske man inte kan släppa ut hästarna i morgon. Hinner man inte mocka när man tänkt sig, måste man ju hitta en annan tid för det ( om man inte vill att hästarna ska stå i omockade boxar) osv osv.... Så nog är det tight med tid alltid, å svårt att flexa...

Tack för era svar. Min sambo jobbar skift så jag är själv med alla aktiviteter varannan vecka, men just veckorna är inte något större problem tycker jag, då vet jag rätt väl vad jag hinner och hur jag ska prioritera. Det är faktiskt mest på helgerna det kör ihop sig och då blir jag kanske extra frustrerad eftersom det är på helgerna allt som tar lite längre tid ska göras, både beträffande djur och familj. Leta fram skidor åt barnen till gympan, hämta hö, baka bröd etc gör jag inte så gärna på veckokvällarna för det är mörkt, man är trött, ska till träningar osv. Har jag då tänkt hämta hö på lördag förmiddag men blir belägrad av besök så hinner jag visserligen hämta hö på eftermiddagen men ridningen faller bort och mockat har jag ofta inte gjort eftersom jag tvättar och bakar på helgmorgnarna. Städa minns jag inte när jag gjorde sist (det var inte katastrofalt länge sedan hela familjen städade tillsammans men det syns inga spår av det nu). Jag har under massor av år utgått ifrån att det skulle bli bättre när barnen blev större men nu är det inte roligt längre. Jag vill inte ha det så här resten av livet och jag måste verkligen fundera över om jag tycker det är värt att prioritera ännu hårdare för att behålla allt jag har. En annan tråd frågar om ens häst får en att må bättre och jag har inte läst den men den fick mig faktiskt att tvivla på det i mitt fall. Jag har älskat att få ha häst alla dessa år och jag kan inte ärligt säga att jag inte skulle må dåligt av att släppa dem men jag kan å andra sidan inte ärligt säga att jag inte hade mått bättre utan dem heller och jag är rätt trött på att kämpa, både ekonomiskt och tidsmässigt. Jag vill umgås med mina barn på riktigt innan de flyttar hemifrån. Kan jag få båda delarna vore det så klart bäst men halvdant duger liksom inte längre och barnen kan inte gärna vänta tills de passar i min planering.

Nä, jag måste verkligen fundera igenom detta.

Senast ändrad:

Alltså, jag har inte mockat i vettig tid menar jag, inte att jag inte har mockat alls.

Exempelvis är det inte helt ovanligt att andra behöver hjälp med sina bilar av min sambo. Dessa dyker upp avtalat men utan någon specificerad tidpunkt vilket kan innebära att det plötsligt är x antal fler personer till lunch än vad jag tagit upp mat till, plus att det ofta tar längre tid att laga maten än vad jag egentligen hade tänkt mig. Vi bor på landet så det finns ingen annanstans att äta och alternativet till att inte bjuda är att inte äta själv vilket ofta inte fungerar eftersom vi har barn. Och vips, så har jag inte hunnit mocka när hästarna ska in vilket innebär mer bök och/eller stress, längre tidsåtgång och något annat som måste hoppas över. Vi behöver ju också i vår tur hjälp av andra och jag har inte i sak något emot tjänster och gentjänster bara jag vet vad jag behöver förbereda mig på och det är här det oftast sk*ter sig.

Vi gör oftast väldigt ordentliga portioner, ibland dubbla satser när vi lagar mat vilket gör att det aldrig är ett problem om vi blir fler. Sedan använder vi överskottet till matlådor, "resträtter" eller fryser in för att kunna göra en snabb middag en annan dag.

Besök dyker ofta upp oannonserat och då kan det vara stängselarbete som ryker och är det då söndag är det inte roligt om man inte får stängslen lagade. Barns träningar osv ska ju också passas så det är inte så gott om långa pass att göra något på.

Där tycker jag helt enkelt att oannonserade bekanta får nöja sig med en kortare stund helhjärtat umgänge, sedan får de antingen acceptera att ena parten har saker att göra och går iväg för att stängsla och de sitter kvar med den andra eller själva följa med och hålla en sällskap. Där är ju riktigt goda vänner ovärdeliga, där man helt enkelt kan fortsätta det man höll på med men med umgänget som ett extra plus, ytligt bekanta kan ju vara lite svårare.

Har du ingen möjlighet att förändra din verksamhet så att du kan köra på ett lösdriftskoncept istället för uppstallning. Man blir ju otroligt mkt mindre låst vid tider och då spelar planeringen mindre roll.

Just det där med ridtid kontra barnens träningar är ju väldigt svårt. Vi är inte riktigt där än då våra stora tjejer bara har två träningar i veckan än men jag lyssnar med fasa över bekanta som har "hockeypojkar" och deras träningsmängd. Då blir det nog väldigt svårt med min ridtid eftersom vi bara har en bil.

Jag är också väldigt styrd av planering och prioritering. Jag är inte den som kan snabba på saker för mycket, känns det ogjort mår jag dåligt. Det gäller allt, även hemma med städning osv, har svårt att låta saker vara..Jag är väldigt grundlig och noga som person,på gott och ont ibland. Man märker hur lite tid över man får ibland.

Försöker vara så flexibel jag bara kan men många gånger blir det tokigt när jag inte får veta tex familjemiddagar eller andra aktiviteter minst ett par dagar i förväg. Jag kan nästan aldrig göra något spontant, typ som när kompisar ringer och vill att man ska göra något på någon timma..Det går sällan.

Mitt stall där jag har hästen inhyrd ligger ca 1,5 mil bort så det tar restid samt att det tar mig minst 1-3 timmar i stallet beroende på vad jag gör och om ridningen är inräknad.
Ska jag vara snabb och effektiv tar det max 1 timma, men då vilar hästen.
Rider jag och gör allt fix tar det 2-3 timmar.

Ska vi göra saker som tar längre tid av dagen, eller flera timmar kvällstid brukar jag måsta ordna bort hästen den dagen och därför behöver jag veta i förväg, eller att jag redan vet i förtid så att jag hunnit göra bort stallet.

Mycket får jag prioritera bort men så är det har jag talat om. För ingen uppskattar att man åker till stallet mitt i natten tex bara för att annat "kom före". Ofta har man ju fodringstider mm att ta hänsyn till och det måste finnas foder etc iordninggjort till dessa tider för att inte förstöra för andra i stallet.
Hästskötseln går före allt i min värld, altså att den ska vara ordnad innan jag kan göra vissa saker. Många tar illa upp av detta har jag märkt, men jag förklarar snällt att det är ett stort ansvar som jag själv valt och jag kan inte bara strunta i hästen de dagar jag inte känner för att åka till stallet. Sen vill jag ju till stallet för det är roligt!
Sen ber jag folk snällt att säga till i tid också för då är chansen större att jag också kan vara med :)

Men det är svårt..för icke hästintresserade ser det mer som bara en hobby, men det är sällan så med egen häst..Det är tusan en livsstil.
Än idag förstår inte min kille hur jag kan vara så många timmar i stallet, han undrar vad tusan jag gör som tar sån tid..sen är det mycket socialt i stallet som tar tid det också, alltid finns det någon att prata med :D

och när min kille/sambo blir irriterad över detta brukar jag faktiskt bara förklara att det är så det är, han får acceptera att jag inte alltid är så flexibel eller kan göra saker pronto. Men det visste han redan när vi träffades också, att jag hade häst ..så inget gnäll i efterhand brukar jag säga. För han själv är en riktig tidsoptimist som gärna gör saker när han känner för det, men det går inte i min värld alltid eller i andras för den delen heller.

Senast ändrad:

Dessvärre har jag inget tips på hur man gör för att få tiden att räcka till en hel familj så att säga då vi inte har barn.

Men jag tycker det ser ut som ett vanligt upplägg om man har barn att man sticker iväg till hästen en stund och medans gör mannen i huset kanske lite städning etc och sen byter man av varandra så att den andra också kan åka iväg. Att man delar på vardagssysslorna hemma kanske men också får tid till sitt?

Många med småbarn verkar skaffa medryttare, drar ner på ridningen och gör mer basic i stallet tills barnen blir lite äldre.
Gud vad svårt..man vill ju göra allt men det är svårt att ha allt också. Vet ärligt inte hur jag hade fått det att gå ihop med häst + barn/familj..

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 622
Senast: Ramona
·
Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?