flerbarnstillägg?

Fast flerbarnstillägget har väl knappast kommit till för att en nysvensk mamma har svårare att få jobb?
 
Ett annat alternativ är sk Malthusianism där, när befolkningsökningen överstiger tillgången till resurser (mat), man låter levnadsstandarden sjunka tills befolkning och produktion/resurser är synkroniserad.
 
Jag ser inte riktigt glidningen från att inte sponsra personer som frivilligt skaffar säg 10 barn till att systematiskt mörda icke ”produktiva människor” för att spara på jordens resurser
Är det verkligen jättemånga i Sverige som har 10 barn? Jag känner absolut ingen. 2 är det vanligaste i min närhet. Jag är udda som har 3....
 
Nej då behövs ju det komma fler barn till. Hur ska de annars överleva?

Tror du verkligen att alla barn som föds kommer jobba inom vården då?

Jag tror snarare att den här inställningen som folk har, att den enda lösningen som finns är att vi blir konstant fler är där samhället brister.

Folk i den här tråden verkar tro att det bara finns 2 alternativ. Att vi inte föder barn alls eller att vi aktivt försöker bli fler. Så ser naturligtvis inte verkligheten ut och det faktum att vi redan nu har för få människor inom vården kommer naturligtvis inte lösas av att folk föder mer barn.
 
Jag kan nog se ett helt gäng saker som blir dyrare om man bryter mot normen vad som är en normalstor familj. Tänk hur många som ryms i ett familjerum på boenden, hur stor en familjebil är osv osv.

Sen vet jag inte om det är för den typen av kostnader flerbarnstillägget är utformat, det tror jag knappast.
Den kostnaden kommer redan vid barn nr 3. Hela samhället är byggt på mamma, pappa och max 2 barn.
Jag ser exakt noll poäng. Dessutom borde det vara barn nr ett som är dyrast. Möjligen att det förändras om det blir så många barn att det påverkar bilinköp och liknande.
Det hade varit okej att ta bort barnbidrag helt och hållet men annars spärra det till typ två barn.
Flerbarnstillägg bör plockas bort, helt och hållet.
Nä. Barn nr 1 är halvdyrt, barn nr 2 är billigast och sen skenar det iväg rätt fort. Vid barn nr 4 kan du inte ens ha en vanlig bil längre.
 
Isf skulle vi ju kunna mörda kroniskt sjuka eller personer med funktionsnedsättningar också. Eller vad menar du?

Jag ser inte riktigt glidningen från att inte sponsra personer som frivilligt skaffar säg 10 barn till att systematiskt mörda icke ”produktiva människor”.
Det behövs nya människor d.v.s. barn för att ta hand om dem som inte kan ta hand om sig själva i framtiden.
Det är därför som barnalstring stimuleras medelst sponsring från samhället.
Den andra lösningen som finns är att minska på de personer som behöver tas om hand.

Det kommer inte att fungera annars.

Tank hur scenariot blir när det inte fungerar. Vilka prioriteringar kommer då att behöva göras. Vilka skall få vård och omsorg och vilka skall inte får det eftersom resurserna inte räcker till? Se den kollaps av välfärden som det kommer att medföra.
Vilka är det som då kommer i kläm?
 
Ja men kommer det finnas människor kommer det finns arbetskraft. Jag förstår inte vad det är du vill argumentera mot eller vill ha sagt? Detta bli bara dumt.
Det kommer att finnas för många icke arbetsföra i förhållande till de arbetsföra som skall dra runt samhällsapparaten.
 
Tror du verkligen att alla barn som föds kommer jobba inom vården då?

Jag tror snarare att den här inställningen som folk har, att den enda lösningen som finns är att vi blir konstant fler är där samhället brister.

Folk i den här tråden verkar tro att det bara finns 2 alternativ. Att vi inte föder barn alls eller att vi aktivt försöker bli fler. Så ser naturligtvis inte verkligheten ut och det faktum att vi redan nu har för få människor inom vården kommer naturligtvis inte lösas av att folk föder mer barn.
Nej absolut inte. Men om man ska gå på @Sedna linje så sköter AI allt annat så då är bara äldre kvar att jobba med...

Personligen så ser jag problem i att vi har människor i arbetsför ålder som inte arbetar. Men om man nu inte vill förändra något där så blir det svårt att förändra hur det blir i slutändan om man nu inte heller vill att fler barn föds. Vi behöver människor som arbetar-och det spelar ju ingen roll med vad, för allt man arbetar med bidrar ju ändå till att betala för och försörja vård och omsorg av de äldre vi har. Även om just var och en inte arbetar med äldre så bidrar man till statskassan när man arbetar.
 
Fast flerbarnstillägget har väl knappast kommit till för att en nysvensk mamma har svårare att få jobb?

Argumentet för att slopa flerbarnstillägget är att det ska, få ut, ffa nysvenska kvinnor i arbetslivet. Om nysvenska kvinnor inte får arbete innebär det enbart att barn i de familjerna får det ännu fattigare och mer utsatt. Arbete är nyckeln är vi alla överens om. Men då behöver det finnas jobb för dessa kvinnor att arbeta med.

Därav argumentet med positiv särbehandling. Jag brukar se det så här. Livet är ett trav eller galopplopp med handicap. Etniskt svenska cis män från en medelklassbakgrund startar framför alla eftersom de har minst handicap. Sedan ökar handicap successivt utan att de är snabbare och starkare. Nysvenska män, outbildade, kvinnor, människor med neuropsykiatriska problem. Och längst bak nysvenska kvinnor, särskilt om de inte har någon högre utbildning. Det handlar om att ffa den gruppen ska starta med samma handicap som de etniskt svenska cic männen.
 
Är det verkligen jättemånga i Sverige som har 10 barn? Jag känner absolut ingen. 2 är det vanligaste i min närhet. Jag är udda som har 3....

Ingen aning. Jag känner ingen som har barn 😅 (förutom min bror)
 
Tror du verkligen att alla barn som föds kommer jobba inom vården då?

Jag tror snarare att den här inställningen som folk har, att den enda lösningen som finns är att vi blir konstant fler är där samhället brister.

Folk i den här tråden verkar tro att det bara finns 2 alternativ. Att vi inte föder barn alls eller att vi aktivt försöker bli fler. Så ser naturligtvis inte verkligheten ut och det faktum att vi redan nu har för få människor inom vården kommer naturligtvis inte lösas av att folk föder mer barn.
Det handlar om balansen mellan hur många som är arbetsföra kontra hur många som inte är det och behöver tas om hand av samhället.
Den matematiken måste gå ihop.
 
Ett annat alternativ är sk Malthusianism där, när befolkningsökningen överstiger tillgången till resurser (mat), man låter levnadsstandarden sjunka tills befolkning och produktion/resurser är synkroniserad.
Tja peak fosfor beräknas ju till 2035 till 2045 någon gång. Förutom i Marocko där det beräknas till om 400år (frågan är hur mycket det går att lita på då det är ett otroligt oroligt område).
 
Nej absolut inte. Men om man ska gå på @Sedna linje så sköter AI allt annat så då är bara äldre kvar att jobba med...

Personligen så ser jag problem i att vi har människor i arbetsför ålder som inte arbetar. Men om man nu inte vill förändra något där så blir det svårt att förändra hur det blir i slutändan om man nu inte heller vill att fler barn föds. Vi behöver människor som arbetar-och det spelar ju ingen roll med vad, för allt man arbetar med bidrar ju ändå till att betala för och försörja vård och omsorg av de äldre vi har. Även om just var och en inte arbetar med äldre så bidrar man till statskassan när man arbetar.

Världen kommer se annorlunda ut i framtiden. Det finns ingen anledning att tro att det endast är mer barn som skulle kunna lösa problemen vi har nu eller i framtiden

Ja det kan absolut vara ett problem att inte tillräckligt många faktiskt arbetar, hur fler barn skulle lösa det vet jag inte. Och att säga "om man nu inte vill förändra nåt där" är ju bara konstigt. Som att det bara finns två alternativ
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: julgrisen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 270
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 678
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp