Fler som jobbar med små barn hemma

A

Alanis

Låter kanske konstigt i rubriken, men jag behöver lite peppning.
Sonen är snart 14 månader och hans pappa är föräldraledig. Jag har arbetat i drygt två månader på ett högintensivt utredarjobb. Är hemifrån 7-17.30 nästan varje dag.
Periodvis har det varit tungt då han nattammar, sover oroligt och nu är SJUK. Förkylning, öroninflammation, nu ont i halsen och fortfarande förkyld. Allt detta leder till orolig sömn med snorighet och gråt.
Han behöver röra sig ute flera timmar per dag, träffa andra, simma och vara på öppna förskolan för att sova gott och inget av det har gått de senaste veckorna med några få undantag.
Dessutom har jag varit krasslig och sovit dåligt på grund av det.
Fler i samma sits? Några tips på vad man kan göra för att orka?
/Tacksam Alanis
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Men kan inte pappan ta mer ansvar när du jobbar så mycket? Och kan ni inte pröva ersättning istället för tutte på natten?
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Sluta att nattamma. En 14-månaders unge behöver inte mat på natten, utan sömn. Du med!

Pappan får helt enkelt ta nattpassen, och sedan får han försöka sova när sonen sover på dagen. Prioritera bara det viktigaste,; mat och sömn. Skit i städning och aktiviteter (mer än det man kan roa sig hemma med en förkyld småtting). Dela på sovmornarna på helgerna; en morgon var! (Den kör vi stenhårt med).

Lycka till!
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Jag förstår inte, om pappan är pappaledig tar inte han hand om barnet mestadels då? När du ska jobba o så?

Eller är det så att du helt enkelt är för trött för att du måste mata babyn på natten?

Jag röstar på att du ska få sova ifred i alla fall ibland, pappa får mata :)
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Enda tipset jag har är att härda ut. Det går över.
Tycker inte att det är så sjysst att sluta nattamma när barnet är sjukt och oroligt.
Det är bättre att det tag i det när barnet mår bra. Om man själv tycker att det är jobbigt då.
Att börja ge ersättning på nätterna till ett barn på 14 månader låter inte så vettigt. Det är inte mat barnet behöver, utan närhet och trygghet.
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Jag jobbade heltid under ett par månader när vår son var runt 9 månader. Pappan var då hemma. Han tog nätterna så jag fick sova. Nu hade jag tur för sonen slutade självmant amma på natten just då.
Se till att båda får sovmorgon på helgen, ta en dag var.

Här rullar det på ganska bra när den som är hemma försöker förbereda lite mat, städa undan det värsta och tvätta. Är det jag som är hemma gör jag det och är det sambon som är hemma så gör han det. Allt för att vi ska ha det lugnt och trivsamt när vi är tillsammans. Just nu är jag föräldraledig mestadels och sambon är hemma en dag/vecka. För mig funkar det jättebra att förbereda kvällsmaten när sonen sover mitt på dagen, jag hinner även vika lite tvätt, köra nåt varv med dammsugaren.

Kan ni inte försöka trappa ner på nattamningen? Fast om barnet är sjukt nu är det kanske ingen höjdare men sen när det lugnat sig?
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Hej! Svarar samtliga här; Tolka mig rätt nu; jag vet att han inte behöver mat, vare sig bröstmjölk eller ersättning utan jag är ett nappsubstitut som inte krävs för att han skall somna, men väl om han är orolig och krasslig. Napp har han alltid vägrat. Vi sover i samma säng hela familjen och det är oftast ok, men svårt nu. Som det är nu sparkar han på pappan i sömnen och ammar mig eller gråter mycket ofta. Ingen av oss får sova särskilt mycket och jag vet att när jag var F-ledig var det skitsvårt att vara en bra förälder om man inte fick sova, speciellt om det var gnälligt på dagen. Jag har på något sätt valt att låta pappan sova lite också eftersom han skall orka med ett kinkigt barn hela dagen också. Jag kommer ju ändå ifrån på dagarna.
Ett mål jag ser framför mig är att han kan sova hos mormor när han är frisk, förhoppningsvis snart.
hur gör ni på jobbet för att klara tänka ordentligt när hjärnan är som grötigast??/Alanis
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Att börja ge ersättning på nätterna till ett barn på 14 månader låter inte så vettigt. Det är inte mat barnet behöver, utan närhet och trygghet.

Och det kan det inte få av sin far?
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Ja det är svårt det där. Jag fick aldrig någon avlastning. Jag var hemma med dottern sen hon föddes fram tills hon var 1 år. Jag fick sköta allt. Båda barnet, mig själv och hennes far, maten och hemmet. Det var jobbigt men som tur är så har jag ett lugnt banr som sov för det mesta på nätterna. När hon fyllde 1 år så tog det slut mellan hennes far. Men gjorde ingen skillnad fick endå ta allt.
Nu har jag inget jobb för tillfälligt och min dotter är 5 år idag. Men när jag jobbade förra året så åkte man tidigt på morgonen och sen hem sent och göra alla aktiviteter osv. Man var helt slut på kvällarna.
Ärligt talat så vet jag inte hur jag klarade mig genom allt. Var väl viljan och klart det har hänt att man har fått lite sömn ett tag och kom till jobbet och började lipa. Jag tänkte mest att nä jag ska klara detta.. och det gjorde jag. Nu får jag avlasning om det är något för jag har en pojkvän som ställer upp.

Mvh
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Har ni prövat att låta honom sova i egen säng? Kanske är så att ni stör varandra alla 3? Och om han vaknar på natten får han komma över hos dig och amma.


Jag sover superdåligt när Rasmus sover i min säng för han väcker mig hela tiden, och jag väcker honom, och så håller de på så.

Lika så avr svärmor barnvakt åt son brorsdotter, hon måste vart i din sons ålder då. De hade problem med att natta henne, tog över 1½ timme, hon vaknade på natten och tidigt på morgonen.
Hos svärmor fick hon sova i egen säng. Somnade direkt de la ner henne och lät henne vara och sov oavbrutet hela natten och dessutom 3 timmar längre på morgonen! Efter det köpte de en egen säng åt henne och de fick sova gott alla 3.

Behöver ju inte vara så för er, men det kan ju vara värt att pröva. För lite sömn är de värsta man kan råka ut för. Jag sover 4h om natten nu ungefär och jag känner verkligen hur otrevlig och grinig jag är mot folk :o
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Mitt tips är att en av er lägger sig på en madrass i något annat rum och får ett par timmar sammanhängande sömn och sedan byter man. Det har vi gjort för att överleva här hemma när det har varit som värst.

Även när jag nattammade så visste jag ju att Fredrik klara sig ett par timmar utan mig så fort han somnade gick jag och la mig i ett eget rum, min man fick ta hand om första delen av vakningar, mardrömande storasyster osv. Sen när han inte orkade längre bytte vi plats, jag hade fått sova ett par timmar och klarade mig sen på den halv slummer som jag ändå fick tillsammans med huliganerna i sängen.
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Fast jag syftade ju på att pappan kan bistå med närhet och trygghet. Eftersom man redan kommit fram till att det inte var mat barnet behövde. ;)
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

hur gör ni på jobbet för att klara tänka ordentligt när hjärnan är som grötigast??/Alanis

Ser till att få sova på natten så hjärnan inte blir grötig...

Du har fått många bra tips. Jag skulle aldrig kunna sova med mina barn i sängen, om de kommer på natten får de en kram och blir tillbakaburna och "omnattade" i egen säng.

Sov på madrass, låt pappan ta nätterna. För hur gjorde ni då han jobbade? Han fick väl sova hela nätterna eller hur? Nu är det din tur...
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Tack för fler svar! Ska försöka sova växelvis i annat rum.
Faktiskt tog maken stort ansvar när jag var f-ledig eftersom han kom ifrån på dagarna som jag gör nu.
Sonen har varit oerhört mammig och det blir bara bättre, men det tar väl lite tid.Återkommer med rapport imorgon./Alanis
 
Sv: Fler som jobbar med små barn hemma

Jo, men inte genom amning. Det kanske är dumt, men jag antar att pappan inte har bröst med mjölk i som barnet vill snutta på.
För många barn är amningen viktig, och inte bara för matens skull. Även om bröstmjölken hör till av andra orsaker än mat.

Jag har dock själv sett till att inte behöva amma på nätterna när barnen varit över 7-8 månader.
Men jag skulle inte sluta nattamma när barnet är exta känsligt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 390
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp