Fler som har premis barn??:)

1

-1984-

Hej!

Jag fick för 2 veckor sen en liten Novah, vi kom hem från neo igår:)
Hon kom i v. 35 + 4 och vägde 1 595g och 41.5cm lång:)

Är det fler här inne som har för tidigt födda barn??
Tänkte att vi kunde dela med oss våra i historier och tips:)

Kram

Sv: Fler som har premis barn??:)

Grattis till en liten Novah! :love:

Min 5-åring är född i v.29. Vägde 835 gr, var 36 cm lång (Om jag inte minns fel.. :o)
Neontalavårdades i 4 månader innan hemgång.

Nu är han 112 cm lång och väger 19 kg, han har kommit ikapp sig med andra ord. ;)

Gratulerar :-)
Min dotter kom i v 35+6, 2285 tung och 46 lång. Var på neo i 12 dagar, sen fick vi äntligen ta med henne hem. Inte en dag för tidigt :P

Jag fick sista barnet med kejsarsnitt i v 36 vi fick ligga på neonatalavd i 10 dagar pga att han svalt fostervatten.
Men han var STOR mot era, 3425 gr och 50 cm. Kan bara några dagar göra sån skillnad?

Tack:o

Oh vilken liten krabbat, vad skönt att han kommit i kapp nu:)

*Delvis kl*

Jag blev igångsatt pga av tecken på havandeskapsforgiftning och att hon inte växte något mer.
Vi låg på neo i 2 veckor, pga av hon var ganska seg i början och behövde sondmatas + hon låg på värmdebädd första 4 - dagarna.

Nu ammar jag henne + flaska, eftersom jag inte har tillräckligt med mjölk:(

Hon har gått upp 450g på 2 veckor och hon äter som bara den:)

Jag har en fråga, hur klär/klädde ni era premisar på vintern?
Har inte vart ute med henne än men behöver komma ut till stallet snart, jag har köpt en lammfäll och funderar på om man ska åka och köpa en åkpåse?

Tips tack:)

Kram

Svarar mimmipigg först: Nej, din var stor för tiden liksom min dotter!

Jag fick min tjej i v 35 +4 jag med! Hon var stor för tiden och vägde 2925 g och var 47 cm lång med huvudmått 34. ( exakt lika stor men 5 g tyngre än storebror som föddes i v 37+5 och var normal för tiden )

Mitt vatten gick antagligen pga GBS infektionen som jag inte visste jag hade. Den upptäcktes direkt första natten på BB och vi fick åka upp till NEO och få antibiotika i 10 dagar. Solade 2 dygn oxå, annars var hon urstark, lite trött i början men ammade hela tiden men fick matas till efteråt de första dagarna med min utpunpade mjölk.

Nu är hon 5 v imorgon och vägde i fredags 3730 g och var 51 lång! Duktig skrutta som äter massor och ofta men har lite problem med magknip och bärs mest hela tiden. Sedan har de större närhetsbehov de tidiga barnen oxå.

Jag klär henne som jag i grunden och sedan lägger jag till ngt...Dvs i vagnen ligger hon i liften som är fleeceklädd inuti. Där ligger hon på en kortklippt fäll och har en tunn ullfeleecefilt över sig. På sig har hon body, byxor, strumpor tunns mössa, vantar och extra strumpor under fleeceoverallen. Det blir nästan för varmt sålänge det är plusgrader! Ska hon bäras i bärselen har hon samma på sig men blåser det eller är minus så tar jag bärskyddet över som är en påse som är vind/vattentätt fleece.

Man måste komma ihåg att det är vindstilla i vagnen och även att man själv värmer babyn med sin kroppsvärme!

Jag fick sista barnet med kejsarsnitt i v 36 vi fick ligga på neonatalavd i 10 dagar pga att han svalt fostervatten.
Men han var STOR mot era, 3425 gr och 50 cm. Kan bara några dagar göra sån skillnad?

Vad olika det kan vara...min Emil föddes i v.38+0 och vägde 2780 gr & var 49 cm. Han var liten med tanke på att dom räknas som färdiga i v.38. Min andra, Jesper föddes osså i v.38+0, han vägde 3560 gr & var 50 cm.

Sista vägningen var den femte november, och då var hon 7470 tung och 65,5 lång. Min kluns :P
Hon blir sex månader den 29:e november. I vagnen har hon body, byxor, overall, mössa, tunna sockor med ylle och tjocksockor utanpå det. Ligger i åkpåsen men hon är alltid så kall om fötterna så de får man stoppa en filt runt, då håller de sig varma. Det gick bra sålänge overallen var såpass stor att man kunde vika över kanterna så det blev som tossor, men nu är hon för lång för det.

Grattis!
Vi fick vår dotter för drygt ett år sedan. Hon kom i vecka 34 och vägde 2245 och var 45 cm lång.

Vi låg på neo i två veckor tills allt kommit igång.

Oj då har hon kommit ikapp bra ju:)

Det är så svårt att klä dom nu när dom är så små:o

Gick en sväng till stallet på eftermiddagen och fodra, då hade hon på sig långärmad body, byxor, strumpor, kofta sen fleeceoverall och mössa.
Fleeveoverallen är ju så stor på henne så man kan vika överkanterna.
Sen hade jag fårskinnsfällen, ett laken över det och sen ett dun?täcke och en fleecefilt. Det måste ju räcka??

Hon var varm iaf när jag tog upp henne men absolut inte för varm.

Jag längtar efter jag också kan använda bärsele, hon är tydligen för liten för det än:(

Min dotter föddes i vecka 33+4, vägde 2620 gram och var 46 cm lång.
Hon låg i kuvös 7 dagar och fick hjälp med andningen i början och fick sola för gulsoten hon fick.

Hon var stor för att vara så tidig men med tanke på att hennes bror vägde 4835 gram och var 54 cm lång när han föddes fullgången så skulle hon nog blivit lika stor om hon varit fullgången.

Jag tänkte med kläderna att hon hade ett lager till mot mej (och jag är frusen).

Idag är hon 16 är, är 174 cm lång och väger runt 55-60 kilo.

Hon var ikapp längd och viktmässigt runt 1 års dagen då hon vägde 9,5 kg och var ca 70 cm lång.

Matmässigt var hon ikapp vid 18 månader ungefär, det var mycket hon fick ont i magen av så hon började inte äta annan mat än amning förren hon var runt 8 månader (på den tiden började man med smakisar vid tre månader annars).

Hon hade ett stort närhets behov och "bodde" i bärselen från att hon kom hem efter tio dagar på neontalen tills hon var åtta-nio månader och upptäckte att hon hade roligare om hon tog sig fram själv.

Grattis till din lilla bebis:banana::banana::banana:

Senast ändrad:

åh vilken kul tråd :)

Min Alfons ville ut redan i vecka 32. Jag märkte att mitt vatten gick här hemma och åkte in för kontroll på borås lassarett. Och där blev vi kvar. Fick sprutor för alfons lungmognad och för mina sammandragningar. Efter ca 2,5 vecka, sängliggandes på BB fick jag sluta med Brikanylen (mot sammandragningar) och börja röra på mig. Och då tog det inte lång tid förräns Alfons skulle ut. Han kom i vecka 34+1 och var en stor kille :D 2730 gram och var 47 cm lång.

Ja hoppas vi kan hålla den vid liv, hade vart kul att kunna ge varandra tips m.m.:)

Oj det var det en ganska stor kille du fick då:) Hur gammal är han nu då??

Sjal kan de inte vara för små för att bäras i och i min Manduca gick det finfint från 47 cm och under 3 kg iallafall. DEt är stor skillnad på att bära i ergonomiska och tex BB.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 913
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: ryujaneiro
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar