Fler med kräsna barn?

Bebben

Trådstartare
Jag behöver tips och inspiration till matlagningen.. Den ena är mer kräsen än den andra, och dom byter såklart hejvilt mellan vad som går att äta eller inte.
Känner att det bara blir samma sak om och om igen just nu, vilket såklart är ännu tråkigare för dom, antar jag.
Jag är själv extremt kräsen, plus att jag konstant går på diet för att minska i fett och bygga muskler, vilket gör att det bara är maken som äter ihop med dom, och oftast lagar maten också. Hans förråd är ännu mindre än mitt..

Vad har ni på lager? Vad fungerar för er?

Om du alltid anpassar maten efter vad dina barn vill ha/inte vill ha kommer de aldrig lära sig att äta ordentligt. Vad händer om du lagar det du vill i några dagar? Tror inte att barnen kommer svälta sig själva, speciellt inte om de dessutom gillat att äta maten en gång i tiden..

Dom får inte alltid vad dom vill, utan maten som lagas är vad som får ätas - eller så får man vara hungrig.
Däremot så har jag inga idéer alls på VAD som ska lagas längre.. Utan det blir alltid samma rätter, typ makaroner och korv, potatismos och fiskpinnar, färsbiffar och annat liknande.

Maten jag äter är inget för dom, jag lever på väldigt få kalorier och det ger ingen supergod eller varierad kost direkt.

Jag behöver tips och inspiration till matlagningen.. Den ena är mer kräsen än den andra, och dom byter såklart hejvilt mellan vad som går att äta eller inte.
Känner att det bara blir samma sak om och om igen just nu, vilket såklart är ännu tråkigare för dom, antar jag.
Jag är själv extremt kräsen, plus att jag konstant går på diet för att minska i fett och bygga muskler, vilket gör att det bara är maken som äter ihop med dom, och oftast lagar maten också. Hans förråd är ännu mindre än mitt..

När jag har slut på ideer brukar jag sätta mig och bläddra i en gammal hederlig kokbok. Där kan man ju välja vilken typ av mat man vill ha, men kan ändå hitta något nytt ofta. :)

Mina barn, ffa 3-åringen är kräsen och han får äta det som erbjuds. Ibland äter han bara potatis eller så, men nästa dag kanske han bara äter kött... Så det jämnar ut sig!

Jag har dock lovat mig själv att mina barn aldrig ska behöva gå och sova hungriga, så de får en nattmacka om de ätit dåligt.

För övrigt så låter båda bli att äta på LÄNGE om jag inte lagar saker dom äter någorlunda i alla fall. Dottern kan tappa 1-2 kg lätt, och sonen med. Och båda är redan taniga som det är..

Vad gillar de för typ av mat? Min yngsta är extremt kräsen och klarar inte av att äta rent kött som exempel, så jag brukar göra lite olika alternativ. Men han gillar i gengäld stark mat så en favorit är gulaschsoppa, och så lite pannkakor efter.
Sen beror det lite på vilket sätt de är kräsna, min kräsna gillar inte "ihopblandad" mat, även om det går allt bättre. Men tex köttgrytor älskar jag, den yngsta plockar ut den starka korven och äter ihop med riset, den äldsta äter allt utom den starka korven och så pyttelite ris för det gillar hon inte... ;)
Men några vardagsrätter hemma hos oss:
Pasta Carbonara (stor favorit hos alla)
Kycklinggryta och ris, (favorit hos den kräsne, äts under protest av del äldsta)
Lax, potatis och sås, (den kräsna äter bara om det är norsk lax, fix idé, men oavsett ursprung så är all lax norsk hos oss... ;) )
Soppor av olika slag och så pannkaka. (äts av alla)
Fiskpinnar och potatis, (älskas av barnen, jag väljer att äta sill och potatis istället. ;)
Rosta rotfrukter och lång körd stek, (älskas av alla)
Sen blir det gärna korv och makaroner, köttbullar och potatis, köttfärssås osv naturligtvis också...
Hur gamla är barnen? Kan du få dem involverade i att välja vilken mat ni ska äta? Det brukar kunna göra under med aptiten, speciellt om de får vara med och laga också.

Köttfärssoppa - bryn köttfärs, häll på buljong, lägg i slantad potatis o morötter o krydda efter smak, kanske lite peppar o liiiiiite salt. Koka tills det är mjukt o gott. Goood barnmat - allt i ett.

Fiskgryta - Ta en fiskbuljongtärning och 1/2 dl vatten - koka upp så det löser sig. Riv i en stor morot, strimla en bit purjo mkt fint. Häll sen på en liten burk creme fraiche - nu ska det vara en ganska tjock gegga. Lite vitpeppar i. Då häller man i ett block fisk i tärningar och kokar 5-10minuter tills fisken är genomkokt. Min 60-årige bror sa att det är jättegott - det smakar inte ens fisk...servera med ris

Jag skulle nog sätta mig ner och skriva upp allting de faktiskt äter. Sedan skulle jag sätta mig och kolla igenom kokböcker, googla (både Coop och ICA har receptsök) och jämföra med listan på vad ungarna äter.

Sedan måste man självklart utmana dem ibland och ge dem sådant de inte har ätit eller som man vet att de är skeptiska mot men då kan man kanske försöka med morötter. Vi kör på (t.ex. på en fredag) smaka en tugga och så får du en överraskning (en glass, efterrätt, en smurf eller vad som kan locka).

Jag har inget särskilt kräset barn (lite skeptisk men lite prat brukar lösa det), men för mig är det viktigt att man minskar friktionen så mycket som möjligt vid middagen. Att det får vara en lugn, positiv stund för alla.

Sonen är ungefär på nivån att han äter korv, dock ej stark eller som varit i ugnen. Köttbullar, biffar och köttfärssås. Kycklingfilé, så länge den inte är i röra/gryta/sås. Tacos och rena köttbitar.
Nästan alla såser är äckliga, gratänger kan man dö av, nästan alla grönsaker är omöjliga att äta och maten får inte blandas hur som helst. Och han äter nästan inte en enda soppa.

Dottern äter nästan ingenting alls just nu, hon har en sådan period igen. Men i normala fall så äter hon vanlig "barnmat", dvs potatis, ris, pasta, fiskpinnar/bullar, köttfärsrätter och en del kött. Hon tycker inte om starkt, och nästan inga såser heller.

Har kämpat i hela sonens liv med hans matvanor, och dom är mycket mycket bättre numera. Men han äter ju inte mycket direkt..
Han är 8 år och dottern fyller snart 3 år. Hon är inte ett dugg intresserad av att laga mat än tyvärr, trots idoga försök från min sida. Sonen älskar att hjälpa till med sånt! Men bara om det är några av hans få favoriträtter..

Dvs sonen smakar alltid på nya saker numera, men han äter extremt sällan av det ordentligt. Hade han fått bestämma hade dom levt på snabbmat, makaroner och köttbullar, nudlar samt tacos.

Makaronilåda går exempelvis inte att äta, trots att han älskar ingredienserna i övrigt. För om det har varit i ugnen blir det automatiskt äckligt... Då får han förvisso vara hungrig, för allting som jag vet att han ätit innan får han stå ut med, eller vara utan som sagt. Däremot skulle jag inte kräva att han åt konstiga rätter med saker som jag vet att han ogillar, då räcker det att smaka och se om man ändrat uppfattning eller inte bara.

Gratäng anser min kräsna är ungefär det äckligaste någon har kommit på att servera... ;) Hasselbacks potatis är däremot en riktig hit här, klyftpotatis går an, och färsk potatis är en hit... ;)
Din son kan inte tänka sig att skrapa av sås från tex kycklingen? Det har jag förhandlar mig fram till med min kräsna, och numera har han lärt sig att uppskatta även sås men det har tagit ett par år... Längre tillbaka åt han enbart ren pasta, ren potatis eller rent ris, och så helst falukorv på sidan... O_o
Ett tag skulle han ha hamburgerdressing till allt, förutom hamburgaren... Numera äter han inte dressing alls.... ;)

Jag försöker se till att själva måltiden ska vara trevlig, man ska smaka, men man får spotta ut och jag försöker se till att de alltid blir mätta. Jag vill inte skapa någon strid runt maten, och jag vill att mat ska vara en trevlig stund och inte något som man får ångest av redan innan man sätter sig vid bordet för tänk om man inte tycker om.
Grönsaker delas till vardags alltid upp i olika burkar så var och en få äta den grönsak de gillar, och så har vi testat oss fram lite. Men ungsrostade är som sagt populärt, då kan man ha lite smak tävling och se om man kan komma på vad det är. ;)

Det är rätt ofta som ungarna vill ha renodlad mat. Inget klägg och inga blandningar utan gärna vad jag skulle kalla torrtugg, men varje matvara för sig liksom. Försökt hitta varor han gillar och tillaga dom. Sen får ni ha god sås på sidan av.

Vår treåring är väldigt kräsen. Det han äter är typ korv, köttbullar, fiskpinnar, pannkakor, smörgås, fil, gröt och vissa soppor. Helst inte pasta och ris. Potatis ibland. Den enda grönsaken han äter är morot.

Fram tills för någon vecka sedan har vi allid serverat honom det vi äter och, om han inte vill ha det, smörgås och fil. Och det har han alltid ätit.

Men nu har vi ändrat strategi. Nu blir det den maten vi äter och inget annat. Såklart måste han inte äta om han inte vill, men han får inget annat. Det har gått bra och helt utan konflikter. Ofta äter han inget men då var han kanske inte så hungrig heller och han tjatar inte om något annat heller.

Vi anpassar inte det vi äter efter barnet förutom att vi skippar de mest spännande rätterna.

Låter det inte ganska bra att de äter rent kött och makaroner och potatis osv! och några grönsaker. Om de till råga på allt kan tänka sig äta lite frukt efter maten har de väl fått i sig allt de behöver?

Gratänger och såser är väl egentligen inte det nyttigaste med maten (gillar inte heller makaronilåda ;) ).

Sonen är ungefär på nivån att han äter korv, dock ej stark eller som varit i ugnen. Köttbullar, biffar och köttfärssås. Kycklingfilé, så länge den inte är i röra/gryta/sås. Tacos och rena köttbitar.
Dottern äter nästan ingenting alls just nu, hon har en sådan period igen. Men i normala fall så äter hon vanlig "barnmat", dvs potatis, ris, pasta, fiskpinnar/bullar, köttfärsrätter och en del kött. Hon tycker inte om starkt, och nästan inga såser heller.

Låter som att det finns ganska stora möjligheter till variation så länge man inte blandar ingredienser eller lägger saker i sås. Man kanske kan föreställa sig att nya grönsaker lagas och introduceras bredvid de ätliga grönsakerna och kanske äts efter något halvår eller så?

Typ kokta grönsaker morötter, potatis och rotsaker med någon typ av kött och så får mannen göra sig en kall sås på yoghurt eller gräddfil att ha bredvid. Och så skulle ju tex pannkakor vara förhållandevis nyttigt, man kanske kan servera pannkakor efter soppan (som de inte äter men kan titta på). Är det inte många barn som inte äter soppa? det är ganska meckigt och spilligt.

(Vi räknar vårt barn som extremt okräset och äter nästan vad som helst (även enligt dagis). Men han äter ju fortfarande minimalt med soppa och ihoprörd mat är lite mindre populärt om inte pasta är inblandad.)

För variation kan man ju också testa bulgur, couscous, matvete osv osv till.

Om barnen äter köttfärssås kanske de vågar sig på en boeuf bourguignon som ser liknande ut.
Eller en mild chili kanske, dvs typ köttfärssås med bönor som man kan peta bort och tacos.

Senast ändrad:
Fördelen med renodlad mat för den late är ju att man slipper lägga energi på att blanda ihop den :) (tex lasagne tar ju jättelång tid)

Jag har fyra barn, två av dem är rejält kräsna och de två andra bara "normalt petiga".
Det är måttligt kul att laga mat till dem, det finns inte många maträtter som alla äter...

Återkommer med tips när jag har funderat lite.

Jag har 3 barn, varav ett åt mkt lite och gick ner i vikt periodvis, vilket skapade MYCKET ångest hos mig som förälder.
Detta är alltså inte lätt att hantera. Tjat är ingen bra idé men inte heller att begränsa menyn till vad som för tillfället "duger".
Mitt bästa tips: Låt barnen vara med och laga mat!
Allra helst även vara med och odla grönsakerna, fiska upp fisken (men det kan naturligtvis vara svårare att genomföra).

Jag har två barn, varav den ena äter som en liten fågel, såvida det inte vankas pannkaka eller pasta. Den andre äter helst kött och kolhydrater, men ratar mycket annat. Jag gör i regel så att om vi vuxna också ska äta, så gör sånt vi vuxna gillar, och så får barnen äta det de känner för. Ibland äter de mycket, ibland nästan ingenting. Sällan allt som serveras, dock, utan de brukar äta sig mätta på en eller två saker de tycker är ok och rata resten. Det funkar, de håller vikten ok, och klagar inte på maten, eftersom de aldrig behöver äta sånt de inte vill ha.

Vår treåring är väldigt kräsen. Det han äter är typ korv, köttbullar, fiskpinnar, pannkakor, smörgås, fil, gröt och vissa soppor. Helst inte pasta och ris. Potatis ibland. Den enda grönsaken han äter är morot.

Fram tills för någon vecka sedan har vi allid serverat honom det vi äter och, om han inte vill ha det, smörgås och fil. Och det har han alltid ätit.

Men nu har vi ändrat strategi. Nu blir det den maten vi äter och inget annat. Såklart måste han inte äta om han inte vill, men han får inget annat. Det har gått bra och helt utan konflikter. Ofta äter han inget men då var han kanske inte så hungrig heller och han tjatar inte om något annat heller.

Vi anpassar inte det vi äter efter barnet förutom att vi skippar de mest spännande rätterna.

Hos oss skulle det inte fungera... Den kräsne är dessutom väldigt känslig för sockersvängningar, alltså måste man få honom något ätbart annars blir det outhärdligt här hemma, han bryter ihop, orkar inget och det blir rätt laddat runt maten. Jag har efter många års strulande äntligen hittat något som han äter till frukost som exempel, lagad mat... Han behöver få i sig en matlåda med gårdagens rester för att klara sig genom skoldagen och hänga ihop. Han får kväljningar av mackor, yoghurt och gröt...

Vi har en 4-åring som just nu ändrar preferenser från dag till dag... Ena dagen äter han inget som kommit från frysen, nästa dag inget rött, dagen därpå inget som varit i ugnen osv.

Vi gör så att vi serverar mat samma mat till alla och så får man äta det man vill. Vill man inte ha korven så äter man bara pasta osv.

Däremot så har vi valt att inte servera vissa saker som vi vet att något av barnen absolut inte äter. 8-åringen avskyr köttfärssås så då serverar vi det de dagar hon inte är hemma.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 189
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur