Fler hundar än en (bilburar)

linafina

Trådstartare
Hur gör ni med större hundraser när ni skaffar fler än en hund?

Vad har ni för bil och vad har ni för hundar? Hur har ni löst det?

Jag hoppas på en massa svar här nu så sätt igång allihopa ;)
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Hur gör ni med större hundraser när ni skaffar fler än en hund?

Vad har ni för bil och vad har ni för hundar? Hur har ni löst det?

Jag hoppas på en massa svar här nu så sätt igång allihopa ;)

Jag har väl inga mastodont hundar men men

Jag har volvo V90

en dubbel bur som håller måtten 60cm bred 110cm djup.

sen om vi åker på träning med fler än 2 hundar har jag byggt en enkelbur som jag har i baksätet, som jag bultar ihop med dubbelburen. Man fäller 2 utav sätena så ställer vi buren där då kan 3 människor åka med samt 3 hundar och träningsutr/packningen i takbox.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Har ju inte mer än en stor än.. Men snart kommer valpen, när den blir större blir det nog ingen större skillnad..
Två hjorthundar i bagaget på en citoen xantia (ja, kombi :p )
Trångt lär det bli iaf :D
Har som sagt inte bur men naturligvis galler så hunden inte kan bestämma sig för att sitta i baksätet, eller gör det ofrivilligt vid kraftiga inbromsningar, olyckor etc..
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Två settrar i en bur som tar halva bagageutrummet på en större kombi (renault laguna)
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jag har en KIA Rio, halvkombi tror jag det är. Har själv bara en hund men har ofta med min systers hund till stallet o så. Har galler mellan baksätet och bagageutrymmet och sen sitter dom där bak båda två tillsammans. Inga problem.

Min är en BC-korsnings hane, mycket större än en BC. Systers är en Collie tik, ovanligt stor hon med, för att vara tik.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Har en WV Caravelle med dubbelbur .. Fin fint! Rottisar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jag har en lite speciell bur, ville nämligen inte ge bort hela bagageutrymmet eftersom jag kör iväg mycket med hästarna och då behöver det packutrymmet.

Så jag har en långsmal bur i stället, så jag fäller 2 säten och har buren från bagaget fram i baksätet, tror den är ca 130 lång, ungefär 50 bred. Funkar skitbra till mina 2 weimaraner.

Den är såklart "hemmabygge", vad jag vet finns det inga som gör såna burar.

//E
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jag har haft en helbur i en liten kombi. Det blev lite tight så för mina två labradorer fick jag köra utan mellanvägg för att de skulle få plats. Min kompis har en helbur till sin Renault Laguna och där brukar vi sätta mellanvägg och så ryms det två hundar på varje sida (Labradorer det också)
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Om ni kan och har så vill jag gärna se bilder med ;).

Tack för era svar föresten. Jag vet inte hur jag ska lyckas få in två schäfrar i min dubbelbur. Hunden vi har idag är enorm och behöver hela dubbelburen själv i princip.

Det enda jag kan komma på är att istället för buren ha grind och mellanvägg. Det kanske skulle gå.

Har ni några tips?

Lite dåliga bilder för att ni ska se hur det är idag:

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Jason/?action=view&current=Bild116.jpg

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Jason/?action=view&current=DSC05062.jpg
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Grindar var ju en bra lösning på ditt problem..:)
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jag har 2 st Leonberger i en volvo 245 (gammal skrutt men den fungerar i alla fall :p ) kombi. Vi har bara grindar och galler vid baksätena. Men jag ska spara ihop till en dubbelbur (heter det så?) för de gillar att tugga på inredningen :devil: Jag har tyvärr ingen bild men jag kan försöka fixa en i morgon.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jag har 2 st Leonberger i en volvo 245 (gammal skrutt men den fungerar i alla fall :p ) kombi. Vi har bara grindar och galler vid baksätena. Men jag ska spara ihop till en dubbelbur (heter det så?) för de gillar att tugga på inredningen :devil: Jag har tyvärr ingen bild men jag kan försöka fixa en i morgon.

Ja jag tycker ju inte om grindar egentligen, dels för skaderisken och dels för att jag inte vill ha tuggad inredning och nerdreglade fönster ;). Om jag kunde komma på ett sätt att ha dom i bur men det ser svårt ut :(.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Har en greyhound och en dvärgpinscher. Kör runt i en Opel Omega MV6 kombi. :love:
Båda hundarna åker bak. Har ingen bur, än, men galler så att hundarna inte kan hoppa framåt i bilen.

Min älskade bil!
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

*KL* delvis

man ska dock tänka på att de flesta hundarna bör åka trängre än man tror... Dels för skaderisken om du krockar eller får sladd kan inte hunden få upp lika mycket fart=kraft när den slungas mellan väggarna i en "trängre" bur (om det inte finns utrymme att slungas på) och detta kan därför minska skadorna Hundar blir ju elefanter i bagaget likväl som människor blir det i baksätet om man inte "sitter fast".
Dels är det en bekvämlighetsgrej för hunden att bara kunna ligga still och luta sig mot väggarna för att hålla balansen när du svänger istället för att endera springa omkring i bagaget eller försöka lägga sig med benen som bambi på hal is för att för att hålla balansen.

För många hundar blir det också stressigt och jobbigt att åka stort , de flåsar och flämtar och trampar oroligt omkring även om du i princip står still...

detta baserar jag på teoretiska (inlästa) kunskaper tillsammans med erfarenheter - speciellt i krockfrågan jag kan fortsätta med mer bra med bur argument men då tröttnar ni väl på att läsa:D
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Nu har jag bara en hund men vi har en V70 med galler i mitten och en dörr så han sitter på halva sidan. Den andra sidan har vi hundsaker mm. Vi har ingen bur. Han är 8 mån. nu men gigantisk och det ser ut som han knappt får plats.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jo jag har hört det också. Fick ett exempel hos polisen där hundarna ligger ganska trångt ;). Men då fick man höra från annat håll att det inte var bra för hundar att ligga så trångt några längre stunder då det inte är bra för deras kropp. Jag förstår ju att det är bättre om det är trångt om man krockar :).

Det är väl inte iheller lämpligt att ha två hundar i en bur så att dom kan slungas emot varann vid eventuell krock?

Usch jag vet inte hur jag ska lösa detta problem. Jag är verkligen nöjd med min mim bur och vill inte byta.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Fast dom kan ju inte slungas mot varandra om det inte finns några marginaler att slungas på. dom trycks ju bara mot varandra istället vilket också egentligen "softar smällen". Vad det gäller att ligga trångt långa stunder tror jag inte att det är ett problem se hur hundar ligger på varandra i en flock huller om buller och myser och tvättar varandra osv. Tycker man ändå att det känns lite olustigt kan man ju när man stannat bilen låta den ena hoppa över på andra bagage halvan och ligga brevid buren, då får de ju en varsin halva så att säga!!
Våra hundar brukar endera ligga jämsides brevid varandra eller så turas de om att sitta - ytterst sällan sitter båda samtidigt har jag märkt, och det skulle ju ändå vara i det läget de skulle ha mest plats - vilket de alltså inte utnyttjar!!

Jag känner ändå på något vis att trafiksäkerheten måste vara det viktigaste i bilen inte bekvämligheten. Jag vet flera exempel där hundar färdats utan bur och där det utvecklat sig till riktigt farliga situationer vid olyckor...
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Ja jag önskar att jag vann pengar på lotto så jag kunde köpa en bur, men det är väl bara att spara :D Vi åker ju också rätt så mycket med dem och långt men nästa år SKA! jag köpa en bur har jag bestämt. :)
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jo jag har hört det också. Fick ett exempel hos polisen där hundarna ligger ganska trångt ;). Men då fick man höra från annat håll att det inte var bra för hundar att ligga så trångt några längre stunder då det inte är bra för deras kropp. Jag förstår ju att det är bättre om det är trångt om man krockar :).

Deras burar har ett minimimått som är bestämt från länsstyrelsen.

detta gäller för Tjänstefolk med hund som försvaret,polisen,väktare tull o.s.v. o dom måtten är 60cm brett 100cm lång bur höjd vet jag inte.

Nya V70n och V70xc är inte godkända men de fick despans för o använda dom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Rugge
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 429
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp