Fler hundar än en (bilburar)

Sv: Fler hundar än en (bilburar)

*halvt kl*
60 cm per hund? Iså fall är det svårt/omöjligt att hitta så många normala bilar som kan rymma en 120 cm bred bur! Värt att tänka på!

När jag tänker Schäfer så tänker jag också på deras låpnga ryggar. Det tar plats att komma runt. Helt okej om hunden ligger trångt, men först ska de hoppa in i bilen. Snurrar runt. Snurrar runt och tittar när man kör iväg. Sen ska de ut. Snurrar runt. De hinner snurra många gånger under en vanlig kort tur. Jag skulle inte regelbundet köra hundar som har svårt/trångt att snurra runt i för små burar. Hellre då en helbur som de får dela på och så sätta i melanvägg vid speciella tillfällen.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

*halvt kl*
60 cm per hund? Iså fall är det svårt/omöjligt att hitta så många normala bilar som kan rymma en 120 cm bred bur! Värt att tänka på!

När jag tänker Schäfer så tänker jag också på deras låpnga ryggar. Det tar plats att komma runt. Helt okej om hunden ligger trångt, men först ska de hoppa in i bilen. Snurrar runt. Snurrar runt och tittar när man kör iväg. Sen ska de ut. Snurrar runt. De hinner snurra många gånger under en vanlig kort tur. Jag skulle inte regelbundet köra hundar som har svårt/trångt att snurra runt i för små burar. Hellre då en helbur som de får dela på och så sätta i melanvägg vid speciella tillfällen.

nej det är svårt jag har en Volvo V90

modeller jag vet är godkända som Tjänstehunds bilar med dubbelbur är Volvo 745,765,945,965,V90

dom är 120cm breda och 110cm lång i bagagetutrymmet.

245 är inte lika bred inte 855 eller nån av V70 modellerna.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Å fan är de så breda? Jag har svårt att tro det, men jag måste väl ;) Mellan hjulhusen? Du skojar inte va? Blir buren verkligen 120???
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jag måste ut och mäta... Min kompis hade en 740 med grindar och hon fick ju in alla sina 3 stora hundar på en sidan... Så... Jag måste smälta det ;)
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Vi får inte in alla våra hundar i bilen och har köpt ett hundsläp. Inte det bästa ur säkerhetssynpunkt, men vi hade inget val.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

hah... jag fattar inte hur det går, det är verkligen som i vissa bilreklamer, att bilarna är större än de ser ut.

jag såg en pytteliten volvo kombi på "stan" för några dagar sedan, de öppnade bagageluckan och ut fullkomligt vecklade en stor grand danois ut sig.. jag undrade hur sjutton dom skulle få in den igen. ännu mer när jag såg att mannen gick en sväng med honom medans kvinnan skulle in o storshoppa med vagn :D vart gjorde dom av matkassarna liksom..?

nä, skämt åsido, men om jag tänker efter så är det ju samma sak som att två fullvuxna karlar skulle sitta där :rofl:

själv har jag en liten dvärgschnauzer och det är ju nästan att han skulle kunna åka i handskfacket ;)

usch vad tråkigt jag har just nu, men jag undrar över en sak också.. *kl* ?? hur gör ni som har hundburar och dessutom behöver få in en barnvagn....? kombi xxl?
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jag måste ut och mäta... Min kompis hade en 740 med grindar och hon fick ju in alla sina 3 stora hundar på en sidan... Så... Jag måste smälta det ;)

jag har nu kollat exakt o längstfram är buren 1210mm bred vid hjulhuset blir bilen 1150mm bred så det smalnar lite lite grann men hunden ligger ju med bogen utåt så den får ju mer plats bak ändå.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Jag kan bara säga å fan och erkänna att jag inte har en susning om hur den volvomodellen ser ut faktiskt... :)
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Fast dom kan ju inte slungas mot varandra om det inte finns några marginaler att slungas på. dom trycks ju bara mot varandra istället vilket också egentligen "softar smällen". Vad det gäller att ligga trångt långa stunder tror jag inte att det är ett problem se hur hundar ligger på varandra i en flock huller om buller och myser och tvättar varandra osv. Tycker man ändå att det känns lite olustigt kan man ju när man stannat bilen låta den ena hoppa över på andra bagage halvan och ligga brevid buren, då får de ju en varsin halva så att säga!!
Våra hundar brukar endera ligga jämsides brevid varandra eller så turas de om att sitta - ytterst sällan sitter båda samtidigt har jag märkt, och det skulle ju ändå vara i det läget de skulle ha mest plats - vilket de alltså inte utnyttjar!!

Jag känner ändå på något vis att trafiksäkerheten måste vara det viktigaste i bilen inte bekvämligheten. Jag vet flera exempel där hundar färdats utan bur och där det utvecklat sig till riktigt farliga situationer vid olyckor...

Men om dom inte kan slungas emot varann varför har man en vägg emellan då?

Jag tycker inte man kan jämföra riktigt med djur i det fria och hundar i burar, men det är kanske bara jag ;).

Hundarna kommer ju inte sitta på en halva, det kan inte ens min nuvarande göra. Om det nu var så du menade med att låta den ena hoppa över på andra halvan utav bagaget?

Eftersom trafiksäkerheten ÄR viktig för mig och mina hundar vill jag lösa detta på det bästa sättet för oss. Vi är ute mycket och både jag och hundarna måste åka säkert.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Deras burar har ett minimimått som är bestämt från länsstyrelsen.

detta gäller för Tjänstefolk med hund som försvaret,polisen,väktare tull o.s.v. o dom måtten är 60cm brett 100cm lång bur höjd vet jag inte.

Nya V70n och V70xc är inte godkända men de fick despans för o använda dom.

Oki då vet jag det. Men är det för en hund?

Mått på min bur
Längd: 76-105 cm (justerbar) har den på 105 cm nu.
Bredd: 98,5 cm
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

*halvt kl*
60 cm per hund? Iså fall är det svårt/omöjligt att hitta så många normala bilar som kan rymma en 120 cm bred bur! Värt att tänka på!

När jag tänker Schäfer så tänker jag också på deras låpnga ryggar. Det tar plats att komma runt. Helt okej om hunden ligger trångt, men först ska de hoppa in i bilen. Snurrar runt. Snurrar runt och tittar när man kör iväg. Sen ska de ut. Snurrar runt. De hinner snurra många gånger under en vanlig kort tur. Jag skulle inte regelbundet köra hundar som har svårt/trångt att snurra runt i för små burar. Hellre då en helbur som de får dela på och så sätta i melanvägg vid speciella tillfällen.

Precis vad jag tänkte också. Det blir trångt ovasett för två schäfrar i en bur. Har man då en stor bjässe på 70 cm i mankhöjd med långa ben så blir det extra tufft :(.

Jag får nog tänka om helt och hållet verkar det som.
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

Någon som vet måtten på jeppes jumbobur? Alltså till volvo 745 helbur. Jag hittar ingen information om mått på hemsidan?
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

V90 Vet inte hur de ser ut. Hittade inte på Volvos sida heller. Men den ser väl ut spm en vanlig Volvo antar jag..?
 
Sv: Fler hundar än en (bilburar)

V90 Vet inte hur de ser ut. Hittade inte på Volvos sida heller. Men den ser väl ut spm en vanlig Volvo antar jag..?

DSC01865.jpg


Det är samma bottenplatta som 965
men V90 är 900 seriens jubileums modell. Dom har volvos raka 6:a sen rikligt utrustade. Sen är allt skitdyrt för det är den Volvo som varit i serie produktion som producerats minst. Så många slitdetaljer är dyra.
Det var första modellen som hette S/V
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Rugge
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 429
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp