Fler frågor...

Sv: Fler frågor...

Weltmeyer och hans söner lämnar bra bakben, Weltmeyer själv är dock ingen förädlare :smirk: utan passar bäst till högställda ston med en bra skritt.

Hög ridbarhet får du av Rubinstein och hans söner - I Sverige så har vi ju både Silvano och Rubinrot. Själv så tror jag inte att det blir någon jättehäst när du har fullblod i andra led på ditt sto :smirk: om du skulle använda tex RR. Däremot så tror jag att du kansk skulle påskynda processen med valpighet som rubinstein och hans söner ibland förvärver till sina avkommor. :D

En av anledningrna till att jag nämde Lauries Crusador xx var att du hade en lång rygg som skulle förkortas - då är det bra med fullblod...

malinsky skrev:
Har ni börjat planera för nästa års betäckning? Vet ni vilken hingst ni ska/vill använda, och varför vill ni ha just honom? Hur har ni resonerat i ert val av hingst?

Jag kommer som det ser ut nu att använda Fredriksbergs Dizney RNF 98 till mina New forestston 2005. Jag planerar betäcka 6 ston, och för mig är valet av hingst enkelt; det är planerat att Dizney skall finnas hemma hos mig, han har höga meriter från tävlingsbanan (SM-guld fälttävlan, SM-silver hoppning), 42p exteriört, han har en mycket bra härstamning och förärvning och jag har redan fött upp några avkommor efter Dizney som jag är mycket nöjd med... :D

Hlsn Helena

Typmässigt tror jag att Lauries Crusador skulle vara det bästa alternativet men gångartsmässigt vet man aldrig vad som dyker upp med så mycket fullblod så tätt. Stoet rör sig mycket bra och det vill jag behålla och förstärka ytterligare. Rubinrot tror jag inte passar på stoet då de har lite samma svagheter och vad jag sett av hans förärvning. Silvanos avkommor har jag sett några stycken och de har jag tyckt mycket om. Långlinjerade och ädla med långa ben. Mycket vacker sida på dem och de verkar trevliga att ha att göra med. Har dock inte sett dem i så mycket rörelse så jag vet inte riktigt vilken gång han kan tänkas förärva - någon som vet?

mvh Tess

clownen skrev:
Weltmeyer och hans söner lämnar bra bakben, Weltmeyer själv är dock ingen förädlare :smirk: utan passar bäst till högställda ston med en bra skritt.

QUOTE]

Vilka anser du vara förädlare? (dressyr)

I första hand så är fullbloden förädlare, men mkt kan gå förlorat i gången när man använder fullblod om man inte tänker efter vad man använder för fullblod.

Annars så kan man använda sig av hingstar som står högt i blod om man vill ha något som förädlar.

Men jag tycker även att man förädlar i aveln så länge man använder sig av en hingst som är mer ädel än det egna stoet.

Många använder sig av trakhener hästar för att förädla - återigen så tror jag att man då ska vara noga med att komma ihåg att inom trakhener aveln så missade man många år av avel i rätt riktning då man enbart avlade på typ och inte gång, därför så ska man verkligen titta bakåt i stamtavlan på trakhenerhingstar.

Svaret på din fråga blir därför Malinsky Jag anser att hingstar som för ädlar inom aveln är dem som står högt i blod och eller har trakhener bakom sig i stamtavlan...

Tack :)

Men det vette tusan om jag kommer att hitta ngn till mitt sto. Ju mer jag lär mig om avel, desto mer fundersam är jag om jag ens ska ge mig in i detta.. :o En hel vetenskap!

Det är ju den här vetenskapen som gör det roligt att avla - du får ju hela tiden bekräftat om du tänkte rätt eller inte i din planering inför avelssäsongen :). Det svåraste med aveln brukar vara att få till det kön man önskar sig :D . Om ditt sto har fått fler avkommor sedan tidigare så sät dig ner och titta på dem och fundera på vad de har gemensamt - då vet du lite grann vad hon nedärver. Titta sedan på ditt stos ev. syskon då vet du vad mamma nedärver osv. Sedan så får man hoppas på lite tur också allt är inte bara vetenskap - naturen ska ju göra sitt också.

Helen

Tja, ska väl prova om jag och ägarinnan kommer överrens om allt det praktiska. Tyvärr är det så att det är alltid ngt det styper på när jag hittar någon hingst som verkar passa "mitt" sto bra. Nåväl, vi får väl se, det är ett tag till våren/sommaren.

Ingen som har bra böcker att rekommendera?

Jag tycker att även D-hingstarna nedärver mycket ridbarhet! Jag har ridit flera efter Deniro som varit mycket mycket lätta och rättbyggda. Jag har även ridit Dacaprio (hingst e Davignon-Caprimond) en del och han är också väldigt ridbar, likaså de av hans avkommor jag ridit.

Appropå trakehner och färädla. Jag har läst en hel del på tyska sidor och där är de lite hårda just mot Hohenstein vad gäller typ. De verkar mest tycka han ska användas till lätta ston? Har du samma uppfattning? (Samma sak gäller då His Highness som jag inte alls tycker behöver förädlas.)

Just tyskarna är ju väldigt medvetna om förädlingsarbetet och om det är mycket fullblod som används i aveln - mycket mer än här. Här används det i stort sett bara i fälttävlans avel om det inte är ett xx-sto man avlar på. Beror givetvis på hingstutbudet här...

Senast ändrad:

Jag har ett sto efter Granit-Goldfinger. Jag är helt ny som stoägare äser och läser hingskalendern och letar på Internet efter info om hästar. Hon är kraftig, lugn och snäll. Har ni ngt tips på en lämplig hingst. Måste jag välja så blir det dressyr men annars vilket som. Jag tror jag ska ha en inte alltför stor och tung hingst. Det är ett kärt problem i alla fall! :)

Sv: Ädel riktigt bra gångartshingst efterlyses

Hur är det med Hertug? Jag gillar honom och det jag sett av avkommorna!

Blue Hors lär ha eller ha sett åtminstone några e. Hertug - Don Schufro... Undrar hur det blir? :)

Annars nån ädlare hingst med Rubinsteinblod... :)

Mvh Cissi

Stravinsky ser ju väldigt fin ut. Hur är han i temperamentet?
Lambourghini såg jag på hingsttåget i våras och blev väldgit imponerad.

Goldfinger är efter Gotthard och det är ju hoppblod. Enl. uppgift (är ingen expert) är Granit efter den tyska G-linjen, vad det nu innebär.

Både Grande och Gotthard går tillbaka till Goldfisch II - två olika grenar av G-linjen. Mest hoppning, men Grande är inte fel i dressyr heller...
Jag tänkte direkt på Bolero-blod, eftersom du har "dubbelt G".

Jag känner väl till både Granit och Goldfinger, vem är mormorsfar till din häst? :)

Mvh Cissi

Oki, tack! Ja, du ska nog leta efter en hingst av den lättare modellen :).

Mvh Cissi

PS. Vad tycker du om dom jag länkade till? :) DS.

Hertug är en fantastiskt fin hingst och han har lämnat mycket bra med våra svenska ston. Förädlar och ger bra resning och långa ben. Han har en fantastisk trav med elasticitet men galoppen har inte utvecklats lika väl. Han har dock en hel del nerv och är känslig. Det har jag mycket av i mitt sto bakomliggande så jag undviker helst det. Han har ju dock kvalitéer som skulle passa bra med DS ston. Man kan ju inte få allt. Lite konstigt dock att det inte varit några unghästar i topp i Danmark med just kombinationen Hertug-DS :confused: Skulle förstås allra helst se att jag fick in bra Rubinsteinblod.
mvh
Tess

mycket intressanta och fina, nu har jag lite att fundera över. Bourbon har jag läst lite om men inte de andra. Tack så mycket för bra hjälp. Hoppas kunna titta på några av dem i vår.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 300
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård