Fler frågor...

malinsky

Trådstartare
Har ni börjat planera för nästa års betäckning? Vet ni vilken hingst ni ska/vill använda, och varför vill ni ha just honom? Hur har ni resonerat i ert val av hinst?

Har ni ngt förslag på BRA böcker om hästavel? (eller bra webbsidor??)

Om jag köper hingstkalendern nu, gäller den för 2005 också, eller ska jag vänta tills den nya kommer (om de nu kommer 1gg/år?)

Tja, det var nog alles.. :)

Sv: Fler frågor...

Hingstkatalogen som finns i affärerna nu gäller bara i år. Den nya katalogen brukar komma i samband med bruksproven, i slutet av februari.

Jag har ett sto e Ceylon som jag valt Feliciano till. Hon har både bra steg och hoppförmåga, men älskar själv att hoppa. Därför vill jag ha en hopphingst. Då jag anser att jag inte har förmåga att bedöma en ung hingsts kvaliteer vill jag ha en hingst som är A- eller Elit-premierad. Jag vill också ha en hingst som själv tävlat, har förälder eller andra nära släktingar som gjort det. Dessutom måste jag förstås ha sett hingsten, många avkommor till den, och väldigt gärna någon av dess föräldrar också! Feliciano uppfyller alla mina krav, och dessutom ger han oftast ett lugnt temperament, vilket passar mitt lite nerviga sto bra!

Kommer att betäcka ganska tidigt nästa år. Har valt Bourbon. Betäckte med honom i år men hon resorberade.

Är en hingst som nedärver sig mkt bra, vilket mitt sto inte gjort hitintills.

Jag har bestämt mig(nästan;) ), kommer att använda Nobel igen till Acapulco Gold-stoet, och antagligen till mitt andra sto också om det inte blir Hip Hop till henne. :)

Tror att Nobel kommer att göra mkt nytta i svensk avel, en mkt välstammad komplett hingst med bra huvud, gång och hoppförmåga. Jag har aldrig haft så trevliga och trygga föl som i år, och snygga också dessutom! Hingstungen fick ju fantastiska 53 poäng på championatet. :) stoefölet 48, inte dåligt det heller..

Kommer att kolla brunsterna i april om allt går som det ska.

Kommer att använda Cortez till ett av mina ungston ( e. Laurin )Det här stoet kommer ur en förvärvningfssäker stolinje.

Till mitt Cortez sto så går jag till Landor S igen tack vare hans fina nedärvning och mkt starka mödernelinje.

Till det tredje stoet som är e. Falkland ( Wanderer - Pik König ) så kan det bli Rubinrot ev...Vi får se - hade önskat att han hade ett starkare möderne men och andra sidan så vet jag att et stoet nedärver en bra gångartsmekanik.

Helen

Kommer att använda Cortez till ett av mina ungston

Jag trodde inte att det fanns tillgång till fryst semin ifrån Cortez :confused:. Men jag har kanske fel för mig.

Jag har ett lätt val, min hingst gick ju i genom i år så jag kommer använda honom på båda mina ston. Jag tror att det kan bli bra kombinationer. Hoppas framförallt att hans fina temperament och samarbetsvilja nedärvs för det är absolut hans starkaste sida :love:

Jag har ett Lasandos-Raimondo-Guter Gast xx -sto som är sju år och som skall betäckas till våren. Jag har nästan bestämt mig för Casir Ask (förutsatt att de skickar till Sverige på honom). Anledningen till att jag valt honom är att han kommer ur en av Holsteins bästa stostammar 173, han har egna meriter (Svår klass hoppning) och framförallt han har förvärvt sig mycket bra i Danmark. Dessutom verkar han ha ett gott temperament och eftersom mitt sto kan vara skarp så krävs det ett sådant hos den hingst jag använder.

I hingstkatalogen står det att det finns lite, som finns för metirerade ston.

Ja men dåså, då förstår jag. Tack för svaret. Mitt sto som jag har kommer ur Askös egen mest meriterade stolinje.

Helen

Om jag mot all förmodan skulle få för mig att betäcka mitt sto (ska tävlas) så finns det tre kandidater.

Stoet är e Landlord - Racot. Hon har en jäkla hoppkapacitet och jag vill få en störra avkomma med bättre galopp.

Är jag i Tyskland och har tagit med henne så blir det Falsterbo. (Fidermark- Brentano II)

Han har allt jag vill ha hos en hingst. Gångarter utöver det vanliga, hoppkapacitet och bra typ med öerhört långa ben. Han kommer dessutom från en förvärvningssäker stostam som har producerat många fina hästar. Jag har jobbat med honom och sett många av hans avkommor. De äldsta är 3 i år! De är oerhört fina...

FALSTER4-Sprung150.jpg

3FalsterboTrot1.JPG

Är jag här hemma så blir det Casir, av samma anledning som Ebony. Vi har ju förresten väldigt likstammade ston! :)

Landor S har jag dock också spanat på i många år. Blir ju lite linjeavel men det är meningen isåfall.

//C - som dock hoppas på att kunna tävla!

Clownen:

Jag tycker att det var en väldigt bra stam på mödernet på ditt Falkland-sto. (Nyfiken som jag är gick jag in på din hemsida och kollade.)

Zeus - Gralsritter - Der Löwe** anses ju vara en riktigt bra hoppstam i Tyskland! Om man kollar stammen på de bästa hästarna idag är det ju hingstar som finns representerade bådä här och där!! :)

Tack Gyllene ! :bow: Jag vet att hon är hoppstammad och hon hoppas dessutom inte heller så tokigt, men det lilla vi hittils sett av vad hon förvärver, är att, hon nedärver sin egen gång väldigt starkt - därför så blir det en gångarts hingst på henne nästa år igen. :D Man kan säkert även välja hopphingstar till henne också då hennes mamma producerat flera fina hopphästar som sålts på kvalitetsauktionerna i Tyskland men det överlåter vi på nästa ägare.

Ja, dina var ju helt underbara! Kanonföl bägge två, även om stoet nog föll mig ännu mer i smaken än hingstfölet... :)

Jag gillar verkligen Nobel, bra typ, väldigt bra stam, goda hoppmeriter plus att han rör sig bra (fin piaff också!).

Ska ladda upp bilderna senare idag! :) (Har inhandlat ett par CD-skivor idag, ska bränna en till dig också! :))

Mvh Cissi

Ädel riktigt bra gångartshingst efterlyses

Jag planerar att betäcka mitt Don Schufro (DS-Homosassaxx-Jaguar)sto nästa år men är rådvill gällande hingst och har i dagsläget huvudsakligen fyra kandidater som jag funderar över. Hon är till stor del mycket lik DS med både fördelar och nackdelar som ett stort huvud och lång länd. Hon blir upp emot 170. Hingsten bör därmed ha en normal rygg och helst ett vackert huvud. Mycket bra rörliga gångarter med fina bakben och mekanik. Inte för tung och bra ridbarhet.

Jag har Richfield, Riccione, Rubin Royal och Münchhausen på min lista. Ädelhet och typ talar för Riccione och Richfield däremot önskar jag lite mer mekanik fram än vad de visar. Ser lite låsta ut men har bra bakben. Mekanik och gångarter talar för Rubin Royal och Münchhausen och även ridbarhet och temperament vad gäller M. RR känner jag inte till och har inte sett honom live så vad gäller temperament och ridbarhet så vet jag inte så mkt om honom. Är dock lite orolig att det blir en jätte häst med dessa två hingster.

Någon som har fler förslag på en ädel och riktigt bra gångartshingst så är jag tacksam? Jag kan tänka mig att testa även fryst semin - nästan hellre än färsk import semin.

mvh
Tess

Ska nog hålla igen...

Jag ska nog hålla igen lite på betäckningar nästa år. Väntar 4 föl till sommaren och vill inte att det ska bli överfullt här om jag inte får sålt...
Men åtminstone ett av shetlandsstona ska betäckas om, med vad vet jag inte. Jag har ju en egen hingst som hon är dräktig med nu, men han passar egentligen inte henne sådär jättebra och är även till salu. Kanske byter jag bort honom mot nån annan hingst som passar bättre till mina ston och då blir det ju den nya som får damen till fru. Och blir jag helt utan hingst nästa år så får jag börja söka lite då, när det blir aktuellt. Till henne väljer jag gärna en bra rastypisk hingst med nån kul färg - konstantskimmel eller skäck, kanske black.

Halvblodsstoet fölar så sent att hon står över nästa år i vilket fall som helst.
Fullblodet ska EV låna ut magen till en kompis som ska göra sig en egen unghäst, så där får vi se vad det blir för hingst.

Hade utan tvivel av dem du nämner tagit Rubin Royal ! Maken till gångartsmekanik får man lea länge efter...Dem avkommor jag sett efter honom är även dem riktigt fina - visserligen bara föl men röra sig kan dom och snygga, resliga oc långbenta med utstrålning.Varför inte Lauries Crusador - tror visserligen inte han funkar på fryst men man kan ju köra ner henne. Om inte mitt eget hannoveraner sto hade föl vid sidan nästa år så hade jag kört ner henne - jag älskar den hingsten och hans avkommor.

Helen

Skall betäcka mitt sto till våren. Förhoppningsvis finns Don Laurie kvar för svensk avel nästa år. Varför denna hingst. Snygg, högrest, kompakt, kanontemprament fantastiska gångarter pluss 8.2 i löshoppning.
Don Shuffro som pappa och Lauries Crusador som morfar. Eftersom jag har ett sto av den äldre modellen så behöver jag mycket fullblod och en kort rygg. Om han inte finns kvar för svensk avel kanske det blir favorit i repris dvs Last Liberty

Gångartshingst

Hej,
Ja, Rubin Royal har verkligen en fantastisk mekanik, likaså hans bror Romanov. I år finns det föl i Danmark med kombinationen Romanov-DS och de ser mycket bra ut tycker jag. Jag hade inte förväntat mig en så rund överlinje som de verkar ha fått ändå. Är tveksam till att ta in fullblod redan nu i andra led då stoet har det som morfar även om Lauries Crusador hingstarna är mycket tilltalande.

//Tess

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 300
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka