Fler alternativ än vanlig skoning? behöver snabba svar.

T

Tola

Jag skulle behöva lite snabb hjälp! så jag har lite kött på benen när jag ringer min eventuellt nya hovslagare.

Det är såhär, när jag köpte min häst för snart ett år sedan så var han sneverkad å gick på sulorna, jag skaffade snabbt en hovslagare, som en rekomenderade, och fixade så han fick skor på alla fyra. Han hovar blev bättre tills han en dag hade jätteont när vi skulle sko honom. Hovslagaren tyckte att jag skulle ställa hästen i något liknande en sjukhage och ge honom hö ist. Han sa att min häst gick på ett för blött bete. Tyckte det lät underligt eftersom vi just då hade en varm period och den hagen de gick i var väldigt avbetad + att den andre hästen som han går med inte har några som hellst problem.
Hur som hellst så går det inte praktiskt för min häst att ha han i en så liten hage.
De kommande två gångerna så kommer han hålla fast vid att jag ska ska ställa honom i en liten hage. Jag ber honom om andra alternativ men han säger att det inte finns.

Nu vill jag byta hovslagare men jag vill veta vad det finns för alternativ istället för vanliga ridskor? har hört att det finns några som man ska limma fast? hur funkar det?...
Snälla jag behöver hjälp.

Sv: Fler alternativ än vanlig skoning? behöver snabba svar.

ingen som vet något om nått annart alternativ?

men vad menade hovslagaren då?? för blöta marker ger ju röta, vilket kan göra ont.. skulle hästen ha en fångkänning som då visade sig vid enbart skoning?? verkar mycket konstigt i mina öron..

men vad menade hovslagaren då?? för blöta marker ger ju röta, vilket kan göra ont.. skulle hästen ha en fångkänning som då visade sig vid enbart skoning?? verkar mycket konstigt i mina öron..

Han menade att min häst har blöta hovar och att det e därför dom spricker, men de känns ju med lusigt, okej om de spricker för att dom e torra.
En annan sak som också e lustig e att i vinter så var det väldigt mildt här i södra sverige vilket orsakade problem iaf i våra hargar med gegga vid in-/utsläpp osv, då var det INGA problem med hans hovar. Jag har ändå frågat varje gång om det syns om han e röd i hovarna men det har aldrig synts någonting.

snälla?...=)

hovar spricker om dom blir för torra... större risk för sprickor vid felaktig belastning. att din hästs hovar spricker för att det är för blött är bulls*it. röta gör inte hoven röd, men däremot mjuk och "mjölig" rötan är svart och om du skrapar kommer det fram vitt "mjöl". har du otur kan det bli hålvägg, som säkert kan orsaka spickor på sikt... men hade din häst haft röta borde din hovis sagt det... och om den nu har röta, så tycker jag du ska byta hovslagare..

hovar spricker om dom blir för torra... större risk för sprickor vid felaktig belastning. att din hästs hovar spricker för att det är för blött är bulls*it. röta gör inte hoven röd, men däremot mjuk och "mjölig" rötan är svart och om du skrapar kommer det fram vitt "mjöl". har du otur kan det bli hålvägg, som säkert kan orsaka spickor på sikt... men hade din häst haft röta borde din hovis sagt det... och om den nu har röta, så tycker jag du ska byta hovslagare..

Ja jag tycker att det låter lustigt att de spricker när de är för blöta... Har frågat om belastningen oxå å han säger att den e normal och jag har inte heller sett något ojämt på hans skor.
Han har redan sprickor=( och jag har ju insett att det blir ju inte bättre eftersom jag kan inte sätta han i liknande sjukhage och sen så den hovslagaren jag har nu sätter i sömmar hela tiden så det hinner ju aldrig att växa ut någon fin hov. Vet du om det finns några andra alternativ? Tyvärr skulle jag inte ta av honom skona, han skulle inte kunna gå.

puttar....

Hej är det en fjordhäst du har?

ja det är en fjording.

Jag skulle behöva lite snabb hjälp! så jag har lite kött på benen när jag ringer min eventuellt nya hovslagare.

Det är såhär, när jag köpte min häst för snart ett år sedan så var han sneverkad å gick på sulorna, jag skaffade snabbt en hovslagare, som en rekomenderade, och fixade så han fick skor på alla fyra. Han hovar blev bättre tills han en dag hade jätteont när vi skulle sko honom. Hovslagaren tyckte att jag skulle ställa hästen i något liknande en sjukhage och ge honom hö ist. Han sa att min häst gick på ett för blött bete. Tyckte det lät underligt eftersom vi just då hade en varm period och den hagen de gick i var väldigt avbetad + att den andre hästen som han går med inte har några som hellst problem.
Hur som hellst så går det inte praktiskt för min häst att ha han i en så liten hage.
De kommande två gångerna så kommer han hålla fast vid att jag ska ska ställa honom i en liten hage. Jag ber honom om andra alternativ men han säger att det inte finns.

Nu vill jag byta hovslagare men jag vill veta vad det finns för alternativ istället för vanliga ridskor? har hört att det finns några som man ska limma fast? hur funkar det?...
Snälla jag behöver hjälp.

Är hovarna trasiga eftersom du vill limma fast skorna? Finns det inget att fästa i? Det finns lim men jag tror att det är svårt att få det att fästa bra.
Prova att byta hovis och se om det blir bättre.
Kan du inte lägga in bilder på hovarna så är det lättare att förstå.?

ja det är en fjording.

Fjordhästar brukar ha ett ganska mjukt och skört horn som gärna där det kan vara svårt för sömmen att "bita fast".
Det går oftast att lösa med tunnare söm och kanske en lättare sko.
Det den ena hovisen ser som problem behöver inte vara ett för en annan, så varför inte testa nån annan. ;)

Det finns nog egentligen att fästa i, MEN det är där jag anser att den hovslagaren jag har nu gör fel, det är långs sprickor och han har svårt att få sömmarna att fästa och när han väl får de att fästa så blir det nya sprickor till de gamla sprickorna om man kan säga så....
Nu har han till å med tappat den ena skon för det e sprickor ända ner i bottnen.
Ska ringa en ny hovslagare imon morgon, men nu behöver jag ju ha en hovslagare så fort som möjligt för han e halt när han går utan sko så får bli den gamle en sista gång....

Den ena hoven ser lite underlig ut för det är som om den är ihålig, "skalet" (det yttre laget) har försvunnit en bit utav och där innanför är det helt ihåligt.

Fjordhästar brukar ha ett ganska mjukt och skört horn som gärna där det kan vara svårt för sömmen att "bita fast".
Det går oftast att lösa med tunnare söm och kanske en lättare sko.
Det den ena hovisen ser som problem behöver inte vara ett för en annan, så varför inte testa nån annan. ;)

Ja det är de jag tycker att den hovslagaren är ju påtok för enkelspårig.
Han säger att min häst går för blött å att det är därför hans hovar spricker (vilket låter underligt i mina öron) och han tycker inte att det finns några andra skor till honom, han kör med samma hela tiden, jag tror han har tat sig vatten över huvudet lite och kan egentligen inte ta sig an dess hovvar, men inte kan erkänna det... vem vet...

Men imon ska jag ringa en ny som jag ska berätta hur läget ser ut för å sen fråga om hon kan eller inte...

Har du med en fjording? Har den haft riktigt trasiga hovar någongång?

Det låter som att din häst har både det ena och det andra problemet med sina hovar. Den hovslagare du har nu borde ha kommit med en behandlingsplan och en förklaring till vad han anser/tror är fel. Eftersom han inte (?) har gjort det så skullke jag byta illa kvickt till någon som har erfarenhet och utbildning, inte vara i skoning utan även hovskador/hovsjukdomar. Fråga alla du känner som har häst och kolla vilka hovslagare de använder. Ring och fråga närmaste klinik/ATG och fråga om de kan rekommendera någon. Det finns vettiga hovslagare, det gäller bara att hitta dem innan hästen får lida för inkompetensen.

Jag har haft fjordhäst och det var aldrig några problem med hovarna. Tror att han hade 1 eller 2 tappskor på 7 år.

Det låter som att din häst har både det ena och det andra problemet med sina hovar. Den hovslagare du har nu borde ha kommit med en behandlingsplan och en förklaring till vad han anser/tror är fel. Eftersom han inte (?) har gjort det så skullke jag byta illa kvickt till någon som har erfarenhet och utbildning, inte vara i skoning utan även hovskador/hovsjukdomar. Fråga alla du känner som har häst och kolla vilka hovslagare de använder. Ring och fråga närmaste klinik/ATG och fråga om de kan rekommendera någon. Det finns vettiga hovslagare, det gäller bara att hitta dem innan hästen får lida för inkompetensen.

Ja, han tyckte att jag skulle sätta han i en hage i storlek med en sjukhage och det går inte rent praktiskt att göra det, å om jag frågar om det finns andra skor så säger han bara att de inte hjälper på denna häst.
Men jag håller med dej, det måste finnas vettiga hovslagare, och ska ringa en och hoppas på att hon kommer vara bättre.

Det finns nog egentligen att fästa i, MEN det är där jag anser att den hovslagaren jag har nu gör fel, det är långs sprickor och han har svårt att få sömmarna att fästa och när han väl får de att fästa så blir det nya sprickor till de gamla sprickorna om man kan säga så....
Nu har han till å med tappat den ena skon för det e sprickor ända ner i bottnen.
Ska ringa en ny hovslagare imon morgon, men nu behöver jag ju ha en hovslagare så fort som möjligt för han e halt när han går utan sko så får bli den gamle en sista gång....

Den ena hoven ser lite underlig ut för det är som om den är ihålig, "skalet" (det yttre laget) har försvunnit en bit utav och där innanför är det helt ihåligt.
Det låter som din häst lider av hålvägg följd av bärrandsröta. Tunnare söm gör att väggen spricker mindre.
Jag hade i väntan på hovis paketerat hoven med bomull och en massa silvertejp för att motverka att hoven går sönder ännu mer.
För att komma tillrätta med ditt problem är att få skorna att sitta en skoningsperiod ( det är nog det din hovis menar)
så hovis får lite att verka och därav nya sömtag.
Det värsta för din häst är att tappa skorna och trampa sönder dom ännu mer, så för allt i världen skydda hoven.
Det är nog av den anledningen som han vill ha hästen i mindre hage.
tror du inte det?

Det låter som din häst lider av hålvägg följd av bärrandsröta. Tunnare söm gör att väggen spricker mindre.
Jag hade i väntan på hovis paketerat hoven med bomull och en massa silvertejp för att motverka att hoven går sönder ännu mer.
För att komma tillrätta med ditt problem är att få skorna att sitta en skoningsperiod ( det är nog det din hovis menar)
så hovis får lite att verka och därav nya sömtag.
Det värsta för din häst är att tappa skorna och trampa sönder dom ännu mer, så för allt i världen skydda hoven.
tror du inte det?

Han har aldrig sagt något om röta..
Han skor har alltid suttit till nästa gång han ska komma, det var bara nu denna gången som den lossnade. När jag började sko honom när jag köpte honom tyckte han att vi kunde vänta 10v innan nästa skoning men det funkade ju inte, men han envisades om att han inte behövde skos... just då för att han inte hade nått att fästa i, men det spricker mer och mer ju längre man väntar.
Okej, silvertejp och bomull, ska man få de så de sitter som en boots eller något då?

tror du inte det?

Han ville ha hästen i en mindre hage som gjärna lutade för att han inte skulle stå blött och om det regnade så skulle de sjunka bort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 625
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 929
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka