Flätning av man

Jen84

Trådstartare
Nu har jag tröttnat på att tyglar trasslar in sig i ponnyns man.. Så, vilka olika sätt finns att på enklaste sättet få undan den från tyglarna? (Klippning av manen eller att rycka den är uteslutet) Tips på flätning (ska vara enkelt och gå snabbt)? Andra tips?

snabbt och snabbt, det beror på hur mycket man och hur tjock den är ;) jag gör ofta inbakad fläta längst med mankammen, tar väl 3minuter :)
Foto-POKHIDXN.jpg

snabbt och snabbt, det beror på hur mycket man och hur tjock den är ;) jag gör ofta inbakad fläta längst med mankammen, tar väl 3minuter :)
Foto-POKHIDXN.jpg
3 min räknas som snabbt. Allt under 10 min räknas som snabbt.... Det är mycket man, inte jättetjock... Vanlig fluffig ickevårdad arabman. :)

Jag gjorde ju misstaget att kapa manen för att jag tyckte den var jobbig att vårda...det misstaget gör jag aldrig om! då flätar jag hellre manen och det får ta någon minut extra. Undvik gummityglar dom har en förmåga att slita mycket mer på manen än andra tyglar.

Jag gjorde ju misstaget att kapa manen för att jag tyckte den var jobbig att vårda...det misstaget gör jag aldrig om! då flätar jag hellre manen och det får ta någon minut extra. Undvik gummityglar dom har en förmåga att slita mycket mer på manen än andra tyglar.
Gummityglar använder jag sällan, ibland vid uteritter bara. Tycker bättre om lädertyglar, även om de kan bli lite halkiga när det är blött.

Att kapa av manen är min plan C. och då har jag ännu ingen plan B... tycker hon är fin i lång man, och vill ju ha kvar den, men det är grymt opraktiskt när jag upptäcker att både tyglar och mina fingrar helt plötsligt har trasslat in sig.

Nu har jag tröttnat på att tyglar trasslar in sig i ponnyns man.. Så, vilka olika sätt finns att på enklaste sättet få undan den från tyglarna? (Klippning av manen eller att rycka den är uteslutet) Tips på flätning (ska vara enkelt och gå snabbt)? Andra tips?

Min arabstackare rids alltid flätad. Är det träning blir det "ardennesfläta" annars får hon 2-3 flätor av normal variant. Ser skitfånig ut, men jag slipper trassla in tyglarna och naglarna i manen.
10269613_675193645849825_4115854648521344181_n.jpg

/Lavinia

Är det några risker med att ha hästen flätad även i hagen? Eller är det till att fläta innan ridning och sen ta bort flätorna efteråt?

Hej!

Jag flätar innan ridning, aldrig i hagen. Jag inbillar mig att min rätt så klumpiga häst skulle fastna i nån gren och rycka sönder hela manen i fen fläta där hon fastnar :-).

/Lavinia, flätar fulflätorna på kanske 1 minut och finfläta på kanske 5, mest för att fröken alltid måste knata iväg när jag flätar...

Jag har i princip alltid hästarna flätade ena Nordsvensken har så lång man att hon trampar på den utsläppt annars när hon betar O_o Tycker manarna blir längre och håller sig finare och mindre risiga om de är flätade, behöver bara fläta om dem 1-2 gånger i veckan då jättesmidigt :) Den ena Araben har även svansen flätad då den är så lång att den släpar i marken å blir smutsig annars :o:p

Det avgör saken. Nu blir ponnyn flätad. Får göra en extra fläta så jag har något att hålla i om hon får ett busfnatt vid ridningen bara. :) och det finns inget i hagen som hon kan tänkas fastna i med svans eller man, så då blir det flätat där också. Helgens projekt ordnat. (för ska svansen flätas så måste den ju vara ren innan i alla fall...)

Har inte jätte mkt skog i våran hage men hon kliar sig gärna på ligghallen men har ändå flätat 24/7, släar om ca 1g/v. både man o svans :)

Det avgör saken. Nu blir ponnyn flätad. Får göra en extra fläta så jag har något att hålla i om hon får ett busfnatt vid ridningen bara. :) och det finns inget i hagen som hon kan tänkas fastna i med svans eller man, så då blir det flätat där också. Helgens projekt ordnat. (för ska svansen flätas så måste den ju vara ren innan i alla fall...)

När du är klar med din, kommer du och tvättar min också??? :-)

Man hör ibland att det sliter på taglet att ha manarna flätade, någon som har lagt märke till att det är så? Jag tycker också det är jobbigt med långa manar (med trollflätor.... :crazy:).....

Man hör ibland att det sliter på taglet att ha manarna flätade, någon som har lagt märke till att det är så? Jag tycker också det är jobbigt med långa manar (med trollflätor.... :crazy:).....

Det tror jag inte på, då skulle väl knappas showfolk och frisermänniskor mm tvätta och fläta i tid och otid. Tobbe Larsson tex där tvättade och flätades friserhingstarnas manar varje dag för att hålla dem långa och fina. Här håller de sig deffinitiv längre och helare flätade :)

@Nielaa det är en sån vanlig donut-snodd som man kan köpa. Har också funderat på att göra i manen, går ju göra egna donut-snoddar av strumpor. Blir betydligt billigare än å köpa massa snoddar :up:

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
819
Senast: TantAgda
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 460
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 597
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp