Flaskmatning till Lamm

D

Deutzia

Jag har 2 lamm som är födda i lördes den 21/2! Men så har den riktiga ägaren tvingat takan att stå kvar så lammen får mat. Och idag kom dom hem hit. Och nu ska dom bli flask matad.

Hur många timmar i mellan ska de vara?
Hur ska man gör och hålla om dom?

// Madde

Sv: Flaskmatning till Lamm

Använd nappflaskor för lamm, alt för bebisar om de är mkt små. Ersättning finns på granngården. Vi hade två flasklamm förra året. De var mkt små från födseln, och vid den åldern matades de fri mängd varannan timme dagtid + ett par ggr på natten. Kanske kan man göra annorlunda på normalstora lamm som uppenbarligen fått en bättre start med flera dagar med tackans mjölk.

När lammen väl förstått vart mjölken finns så behöver du bara hålla i flaskan med nappen nedåt, så sköter de resten själva.
En ide vore väl att ha en lammbar så ni slapp mata hela tiden.

Sv: Flaskmatning till Lamm

Där jag jobbar matas lammen varannan timme (dygnet runt) med råmjölk i minst 2 dagar, sedan blir det var fjärde timme (dygnet runt) någon vecka eller mer för att sedan ha fri tillgång på kall mjölkersättning i lammbar... Detta funkar jätte bra för oss. Det brukar bli ett 20-tal flask lamm per lammning, ca 250 tackor varje omgång!

Lycka till med lammen :)

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 141
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5