Sv: Fjordhästavel 2009
Att visa utom tävlan är väl ett ypperligt sätt att visa att man är intresserad och att det då kan vara värt att tänka över om man ska ta steget att gå med? Det är väl helt givet att man inte tar ett så stort steg för att sen komma på at hoppsan, det var visst ingen som är intresserad? När det varje år är 20-30 fjordingar som finns med på treårstester eller när de faktiskt inte får plats (jag vet att vi är bortskämda här nere), då är det väl mer relevant att verkligen gräva djupare i saken, än när folk säger att det kanske finns folk som vill vara med?
Så nej, jag förstår inte alls problemet. Jag har i år hästar som ska gå treårstest, fyraårskvalitéten (om han är redo, annars får det bli femårs istället), häst som kommer att tävla utom tävlan/avd b i hoppning och dressyr och häst som kommer att gå inom tävlan i dressyr. Dessutom kanske en som kommer att gå bruks. Jag tror jag har täckt in det mesta o anser att en bra start att visa intresse är att vara med, inte säga att jag hade varit med - om. För om jag då inte är med om detta -om- införs, då hoppas jag att folk hade blivit skapligt förbannade. En häst utom tävlan visar upp sig betydligt bättre än hemma i hagen oavsett, och jag anser att det är viktigt att hästarna visar upp sig i allmänhet, och fjordingarna i synnerhet.
Jag kommer dessutom troligtvis att lämna min treåring till en av sveriges absolut främsta unghästutbildare, just för bland annat matchning till treårs. Det må vara over-kill eftersom det är utom tävlan, men för mig är det viktigt, för mig, för min häst och för min hästs mamma. Jag ser inte skillnaden om han hade varit inom tävlan? Han hade troligtvis inte kvalificerat sig till någon riksfinal ändå, men han får visa vad han går för, och det är därför jag visar.
Ja, det handlar om pengar om man ska vara med i SPAF, men det förvånar mig inte, för finns det nånting som inte handlar om pengar idag?
Mina hästar och deras prestationer blir varken bättre eller sämre om de går inom eller utom tävlan. Tävling handlar om att ha ett mål att sträva mot och uppnå. Vad målet är - det är individuellt.