Fjordhästavel 2009

Sv: Fjordhästavel 2009

Jag visste att dom fanns längre bak, typ på sidan 34 o35 tror jag att det var. Ibland så är det något man kommer ihåg;)

Då ska vi se!
Brynjes tre ston e alla fortfarande dräktiga enligt info
Ässa väntas föla 12-18 April 2010
Tilja väntas föla 25-30 April 2010
Timma väntas föla 13-17 Maj 2010

Melvins två ston dräktiga enligt info
Nina väntas föla 16-20 Maj 2010
Lyndi väntas föla 28-30 Juni 2010

Hoppas nu på ett gott år gällande fölningar och Betäckningar :laugh:

Om intresse finns att låna magen på ett stort sto finns Alfa 3182(även till salu)
F. 28 aprill 1998
e. Daler 180 ue. sindarve Tulling 143
Mor och mormor är rödblacka, hennes tidigare föl är stora och trevliga individer, mer info finns på vår hemsida samt kort.

Tycker det är jättebra att det blir fler och fler som kan tänka sej att "låna ut" magen på sitt sto, det gör ju att avels urvalet blir större och kanske kan man få ihop just den kombinationen som man tänkt sej!;) Var bara noga med att göra ett skriftligt avtal om vad som gäller!

Intressant att Hauk Thunk blev årets avelshäst efter att han blivit urtagen ur aveln pga lynnesfel. Då känns det ju spontant som om SFF inte stöttar nämndens beslut att plocka bort honom?
Kul och bra att han blev årets avelshäst iallafall! :)

lill-Blakken kom ju idag och så här blev det för de som inte läst eller får den senare;
Årets profil - Karin Bondesson
Årets prestationshäst - Mimer 200
Årets avelshäst - Hauk Thun

Jag tänker lite som Eligble. Avelsnämnden och styrelsen är ju två olika instanser. Varför jobba mot varandra? jag har funderat ganska mycket idag och undrar om det kan vara lite som plåster på såren som han får den utmärkelsen? Eller om det är så att han, som min stallkompis uttryckte det, blivit bättre eftersom han inte kan användas. Lyfts efteråt liksom?

Jag pratade med Ljulius i telefonen idag och vi kom fram till att han visst har många bra efter sig. Kanske har man helt enkelt bortsett från att han inte längre finns i avel utan sett till det han lämnat? Hm, hur som skulle jag gärna hört sikussionerna i ärendet.

Mimer och Karin kan man bara lyfta på hatten för och säga grattis till. De är fantastiska. Helt rätt! Synd att man inte kan ha två dock, för ett NM-guld i hoppning är väl inte heller så illa?

Mina tankar har gått precis som dina gjort. Jag tycker verkligen att föreningen och avelsvärderingsnämnden går emot varandra i detta ärende, men jag tycker att det är jättekul att han får utmärkelsen!
Jag tycker också att det är en ren j-vla dumhet att ta ur honom ur aveln p.ga lynnesfel från första början. Det handlar bara om politik - att de som bestämmer vill visa att dem gör det och tyvärr är det annat som drabbas. Den hingsten har inget lynnesfel.

Jätte stort grattis till Karin och Mimer, finns nog int någon som slår henne på fingrarna när det gäller tävlande eller att få fram många bra hästar!
Kul att Hauk Thun blev årets avels häst, han har ju lämnat många bra avkommor, och det är ju det som man tittar på i denna bedömning. Och var jag står i frågan om hans kastrering det vet väl alla!

Lynnesfel eller inte håller jag mig från. Jag har aldrig sett han på riktigt, så det låter jag andra diskutera om. Man ska inte tycka om saker man inte vet något om.

Men det känns lite kluvet att en nämnd tar honom ur avel och en annan stark och inflytelserik del av SFF utnämnder honom till årets avelshäst. Rätt eller fel avstår jag också från, det är mest att det går så stick i stäv som känns galet.

Och återigen har man inte fått lillblakken trots kontakt gällandet detta, jahapp.
Tur att ni uppdaterar en här ;)

Haha oj, veta vill man ju allt men eftersom jag inte vet vad som finns för info så kan du väl snabbuppdatera med annat roligt skvaller som kan finnas med i lillblakken? :D

Kul med årets häst osv, välförtjänta titlar!

Då ska vi se vad du kan se fram emot när den väl kommer.

Min text om Ala var med, bilder tills såklart!
En del motioner från årsmötet, de flesta med avslag.
Text och bilder till årets profil, prestationshäst och avelshäst.
Verksamhetsberättlsen.
Lite budget och annat med ekonomin.
Kvalregler för SM och propp.
Repotage från Årets kallblod, där Ronjas Ben Hur 232 och Björkhems Ässa-Mi representerade fjordhästarna.
Lite andra inbjudningar till utställningar och andra tävlingar från lokalföreningarna.
Lite smått och gott om vad som hänt ute i lokalföreningarna.
Gert Owe Carlsson, Bällegärde in memorian.

Det var väl ungefär vad som var med. Ska jag utveckla något? ;)

Oh mycket rolig läsning låter det som! (Och lite sorglig läsning med)
har kvalreglerna ändrats mycket? Vilka motioner fick avslag resp kom med?

*delvis kl*
Jag fattar inte varför de flesta motioner avslås? Ibland tycker jag att det verkar som om det är lite dåligt med nytänk i styrelsen...?

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
32
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Parasport, det viktiga värdskapet och nya Fritidskortet är tre teman när vi välkomnar dig som är ridlärare, tränare eller ledare i våra...
Svar
0
· Visningar
54
Senast: Gunnar
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 923
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring