Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Nu har jag varit på avelskurs och lärt mig massor mer. Speciellt genetikdelen var superintressant. :banana:

Det som var mest tankvärt var nog skillnaden mellan förökning ("jag tar ett föl på stoet för hon är sto") och avel ("jag tar ett föl på det här stoet för hon passar mitt avelsmål"). Många gånger är det ju förökning man håller på med. Själv blev jag mycket tveksam till att betäcka Ariel, för det känns mer som förökning. Jag har ju ingen aning om vad hon kan tillföra fjordhästrasen egentligen. :grin:

Hehe, ofta blir det så! Men å andra sidan kan hon ju tillföra DIG och DINA avelsmål nånting, även om de kanske inte helt sammanfaller med det allmänna.

Fast då skulle jag ju behöva ett avelsmål. :p Som det är nu är det närmaste ett avelsmål "större storlek för tävling i fälttävlan samt framgång i distansritt", vilket ju gör att jag borde betäcka med en arabhingst. :crazy:

du får helt enkelt leta efter den hingst som kommer närmast ditt mål och som dessutom kompletterar Ariel rent exteriört. Mer seriöst än så kan det ju inte bli ;)

Ja, så får det ju bli. Men i mina ögon (och efter denna kurs) känner jag personligen att jag vill meritera mitt sto innan hon åker in i avelsboxen. Jag vill ha svart på vitt att det är ett sto som verkligen förtjänar att avlas på.

Jag tänkte ju lite så med Flinga när vi kom på att vi skulle betäcka henne men sedan insåg jag att det fanns en massa bra egenskaper hos henne och det viktiga var att ta en hingst som kunde avhjälpa hennes svagheter.

Hon är relativt liten och ganska lågställd med bra trav (betydligt bättre än poängen säger!), Superfint temperament, lagom pigg/framåt men alltid lätt att jobba med, positiv och glad.

Avkomman skall bli en familjehäst med lynne och mångsidighet i fokus, blir det en stjärna får vi ta det då (Flinga har faktiskt flera högt bedömda ston på mödernet) så om det nu blir tillökning framåt majtid så tror jag att dett kommer bli en underbar liten miniflinga som har förutsättningar för det vi tänkt ha denne till.

Och även Om Gusten nu råkar vara närmast bosatta hingst (eller möjligen står Findus 250 några hundre meter närmare) så tror jag att han var väl så passande till den lilla tanten.... det ska bli så roligt!!!

Ja, så får det ju bli. Men i mina ögon (och efter denna kurs) känner jag personligen att jag vill meritera mitt sto innan hon åker in i avelsboxen. Jag vill ha svart på vitt att det är ett sto som verkligen förtjänar att avlas på.

Och bara där har du ju kommit en bra bit på väg. Stoet är halva fölet, och det spelar ingen roll hur bra hingsten är om man har ett dåligt sto med svag förärvning bakom sig.

Jag tycker det är självklart att även ett sto skall "bevisa" sitt värde.

DÄR var du väldigt klok Habina. Jag känner precis samma sak med Vilja.

Vad är det då som skulle göra att ett sto skulle vara värdigt att betäcka eller ej???

Skall man invänta tävlingsresultat så får man kanske vänta med att betäcka tills stoet har blivit ganska gammalt. Med åldern så blir stoet svårare att få dräktigt och avkommorna efter henne blir färre.

Själv vill jag gärna betäcka mina treårsston om de är av tillräckligt god beskaffenhet, härstamningsmässigt och exteriörmässigt. Därmed får jag det snabbare generationsintervallet OCH kan därefter påbörja utbildning.

Ett bra ex hemma i stallet är Liv som fyller sju år nu i år. Hennes föräldrar är väl de mest högpresterande man kan tänka sig, pappa Daler 180 är legendarisk, mamma Taffsnäs Yackie har deltagit två RIKS dressyr, placeringar i Lätt A dressyr, mormor har plac medelsvår dressyr etc.
Liv själv betäcktes med en treårshingst som treåring, gick kvalitet´samma år med ett gångartsdiplom (innofficiellt men aveslvärderingshöjande), fölade som fyraåring, sexåring och skall föla igen som sjuåring, under tiden har vi hunnit vidareutbilda henne, hon mättes i förra veckan och skall börja ridas så fort som möjligt efter dräktigheten för att förhoppningsvis komma ut på tävlingsbanan vintern 09.

Dottern Etna, är tre år nu, har precis dragit vagn, är tömkörd och har burit ryttare, skall gå treårstest till hösten OCH skall betäckas....

Den här gången finns ingen treårshingst inom räckhåll som jag tycker duger (jo, det finns två, men dem är hon släkt med) så det får bli en äldre kavaljer med passande exteriör och lite tävlingsmeriter.

Tyvärr finns det inte något prestationstänk i fjordhästaveln, förmodar att den prestation som det talades om på kursen var uställningsmeriter??

Skulle vi gå på dem så hade vi snart bara en stolinje kvar i Sverige, intressant?? Tycker inte jag!

Däremot tycker jag att man per automatik skall se till att låta bli att föra in de allra sämsta exteriöra stona i avelsboxen. DOCK har vi väldigt hög kvalitet på vårt avelsmaterial, iallafall påstår premieringsnämnden det, så att det skulle bli många som inte skulle passa att avla på det tror jag inte.

I halvblodsaveln är man väldigt noggrann med att få in de unga stona fortast möjligt i avel och här i Skåne finns penningpremier till de uppfödare som betäcker sina treåriga ston som erhållit diplom på treårstesterna, för att främja snabba avelsframsteg.

Det här är min tanke, förstår att det finns många olika sådana i fjordhästSverige - själv har jag jobbat med kreaturs och svinavel i många år och kan inte tänka på nåt annat vis...

Nej, det var inte prestationer som nämndes på kursen, utan just klass ett på premiering/utställning. Med det tänket kan man ju betäcka sitt treårssto, men jag känner mig alldeles för osäker på att bedöma just mitt sto och därför tänker jag avvakta med att betäcka.

Prestation nämndes också, eftersom det var både ridponny- och halvblodsuppfödare där. I fjordhästrasen tycker jag det ändå förekommer, även om "exteriöravel" är mer förekommande.

Är det bara jag som har dålig koll på vilka hingstar som är prestationshingstar? Det enda jag känner till bra är ju Heiden-Hugo, Torps Gusten och Mykletind. Visst har jag missat många...? :confused:

Jag är fortfarande intresserad av olika stolinjer, just för att det speglar en mångfald. Jag vill inte gå mot en utveckling där alla hästar kommer från samma stolinje. :crazy:

Hoppas det klargjorde lite hur jag tänker.

Har inte Cristall presterat en del också? Temperament tävlas ju också, vet dock inte i vilka klasser eller med vilka resultat...

Jag tycker det var många kloka ord som många skulle läsa lite noga.

Att just vänta med att betäcka sitt sto ger ju dessutom ett mkt längre tidsintervall innan man ser vad det är hon förärver/inte förärver och ger ett trögt "avelskvitto".

Därmed inte sagt att man ska kasta in vartenda 3års sto i avel, men det ger dessutom stoet en bra start i livet att ha fölat som ung. Lättare att få dräktig senare och ofta mer stabil och världsvan som häst.

Vi körde metoden börja köra in på hösten som 1½ åringar, börja rida in 2½, 3 årstest och därefter betäckning av de ston som var av bra kvalité med ett bra omdöme+härstamning. Lite vidarutbildning och sen vila/växa/vara dräktig. Halvbloden får ju uppskov ett år för kvalitén om de haft föl som 4åringar och jag tyckte det upplägget bidrog till sunda friska hållbara individer.

Glömmer vi inte Daler nu? :D

Sen är det ju ganska många hingstar som är ute och visar upp sig, Cabri har ju varit på SM, likaså Ingvar Halsnaes, Ritus Titus och säkert många fler.....

Sen är det ju så att många tjänar sitt uppehälle genom Bröllop, studenter, dra hem ved, plöja åkrar mm mm vilket iaf jag ser som meriterande.

Rätt häftigt vad fina fjordingar det finns egentligen!

Det skulle alla som säger att fjordar e trista, feta , lata matvrak se... Då skulle det minsann bli långnäsa!

Ja, vi får väl se till att våra gulingar syns helt enkelt.. ;) Vi tränar ju på för fullt med dressyren! :D

Bra där! Har du inga nya bilder på prinsen?

Habina

Jag fick en fråga av mina barn på jobbet igår som jag lovade att jag skulle vidarebefodra till en expert :D

De undrade hur många musblacka, rödblacka och ev isabellblacka fjordhästar det finns i Sverige? Jag förstår att du inte sitter inne med ALL info, men hur många har du i din databas? De håller tydligen på med ngt om statistik i skolan och de ville göra en graf över fjordhästarnas färger :)

Om du har tid och lust att kolla upp det vore det guld :D:D

Nej tyvärr, inga färska bilder... Kameran är inte den bästa och ridhus ljus gör ju inte saken bättre direkt.. :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 367
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka