Sv: Fjordavel 2008 version II
Vad är det då som skulle göra att ett sto skulle vara värdigt att betäcka eller ej???
Skall man invänta tävlingsresultat så får man kanske vänta med att betäcka tills stoet har blivit ganska gammalt. Med åldern så blir stoet svårare att få dräktigt och avkommorna efter henne blir färre.
Själv vill jag gärna betäcka mina treårsston om de är av tillräckligt god beskaffenhet, härstamningsmässigt och exteriörmässigt. Därmed får jag det snabbare generationsintervallet OCH kan därefter påbörja utbildning.
Ett bra ex hemma i stallet är Liv som fyller sju år nu i år. Hennes föräldrar är väl de mest högpresterande man kan tänka sig, pappa Daler 180 är legendarisk, mamma Taffsnäs Yackie har deltagit två RIKS dressyr, placeringar i Lätt A dressyr, mormor har plac medelsvår dressyr etc.
Liv själv betäcktes med en treårshingst som treåring, gick kvalitet´samma år med ett gångartsdiplom (innofficiellt men aveslvärderingshöjande), fölade som fyraåring, sexåring och skall föla igen som sjuåring, under tiden har vi hunnit vidareutbilda henne, hon mättes i förra veckan och skall börja ridas så fort som möjligt efter dräktigheten för att förhoppningsvis komma ut på tävlingsbanan vintern 09.
Dottern Etna, är tre år nu, har precis dragit vagn, är tömkörd och har burit ryttare, skall gå treårstest till hösten OCH skall betäckas....
Den här gången finns ingen treårshingst inom räckhåll som jag tycker duger (jo, det finns två, men dem är hon släkt med) så det får bli en äldre kavaljer med passande exteriör och lite tävlingsmeriter.
Tyvärr finns det inte något prestationstänk i fjordhästaveln, förmodar att den prestation som det talades om på kursen var uställningsmeriter??
Skulle vi gå på dem så hade vi snart bara en stolinje kvar i Sverige, intressant?? Tycker inte jag!
Däremot tycker jag att man per automatik skall se till att låta bli att föra in de allra sämsta exteriöra stona i avelsboxen. DOCK har vi väldigt hög kvalitet på vårt avelsmaterial, iallafall påstår premieringsnämnden det, så att det skulle bli många som inte skulle passa att avla på det tror jag inte.
I halvblodsaveln är man väldigt noggrann med att få in de unga stona fortast möjligt i avel och här i Skåne finns penningpremier till de uppfödare som betäcker sina treåriga ston som erhållit diplom på treårstesterna, för att främja snabba avelsframsteg.
Det här är min tanke, förstår att det finns många olika sådana i fjordhästSverige - själv har jag jobbat med kreaturs och svinavel i många år och kan inte tänka på nåt annat vis...