Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Jag sade ju att jag inte kom ihåg alla. :p Men nu slog det mig att Mimer tävlas rätt högt i körning va?

Priffe då,EM-mästare i körning i slutet av 90-talet, klå det:D:devil:
Fast jag är ju lite partisk, Storms farsa är ju Priffe:angel:

Jag har för mig att man bytte ut skogskörning mot brukskörning på Fjordriks, då man ansåg att hästen visade mer vad den gick för, då en skcklig skogskörare kunde höja hästen ett antal snäpp.

Ingen panik, men supertack!!!

Det var inlämning efter sportlovet så det är etttag kvar :D

Tusen tack!

Då skall vi se... Jag har totalt 11506 fjordhästar i min bas. Viktigt att komma ihåg är att många av dessa inte har färgen angiven. Fördelningen bland de som har färgen angiven är:

Brunblack - 3977
Rödblack - 176
Musblack - 134
Vitblack - 43
Isabellblack - 1
Dubbelvitblack - 1

Hoppas det ger dem något i alla fall. :)

Du är en pärla!! Tusen tack!!!

En dum fråga, vad menas med dubbel vitblack?

Vad heter den som är isabellblack? Är så nyfiken, har aldrig sett en i verkligheten! Fast den kanske for till hästhimlen för länge sen?

Du är en pärla!! Tusen tack!!!

En dum fråga, vad menas med dubbel vitblack?

Vad heter den som är isabellblack? Är så nyfiken, har aldrig sett en i verkligheten! Fast den kanske for till hästhimlen för länge sen?

hm hm hm undrar sa en flundra vad det var för färg på den erhm udda fjordingen som var i Delsbo när vi var där.
Jag är för usel på färgbenämningen men jag ska se om jag hittar en bild.
Beata tror jag den hette, om jag inte blandar ihop henne med det vitblacka stoet (någon som har en hjärna till salu åt mig?)

Nä hittade ingen bild utlagd på nätet nu och jag orkar inte leta rätt på skivan med bilderna därifrån.
Om ingen annan lagt ut något snart så efter helgen kan jag återkomma med bild på den häst jag yrar om.

hm hm hm undrar sa en flundra vad det var för färg på den erhm udda fjordingen som var i Delsbo när vi var där.

Det är hon som är dubbelvit. :) Förmodligen är hon pärlvit, men eftersom hon inte är DNA-testad så törs jag inte skriva ut det.

Ljulius: Det är alltså en häst som har två gul-anlag + blackanlag. Kommer från Sneddy 80:s stolinje, men så här på morgonkvisten (utan basen uppe) har jag ingen koll på namnet. Kan vara Beata.

Vore skoj med en bild!

Det här med färger gör mig helt snurrig, har en kompis som precis köpt en islandshäst och då har vi hamnat i deras färger. Vilken DJUNGEL utan logic *behöver en machete för att ta sig fram*

Har vi några gener på våra som gör det olämpligt med såna gener + liknande gener?

Tänker främst på typ Leathal White och sånt?

Det här med färger gör mig helt snurrig, har en kompis som precis köpt en islandshäst och då har vi hamnat i deras färger. Vilken DJUNGEL utan logic *behöver en machete för att ta sig fram*

Nänä. Det är samma regler för alla hästar. Lätt som en plätt. Det finns bara ett reccessivt anlag hos häst och det är bukskäck. Resten är dominanta, det vill säga har hästen anlaget så syns det (oftast...).

Islandshäst kan ha gulanlag, black, rygg-, strump- och bukskäck, silver samt bägge skimmelanlagen. :laugh:

Har vi några gener på våra som gör det olämpligt med såna gener + liknande gener?

Tänker främst på typ Leathal White och sånt?

Mitt gymnasiearbete handlade om OLW, eller mer exakt "Genetiska sjukdomar kopplade till hästars färger". OLW finns inte hos fjordhäst och vad som hittills påvisats har vi inga sjukdomar kopplade direkt till vår blacka färg.

Däremot har vi ju andra genetiska sjukdomar i rasen, precis som alla raser har. :grin:

Det är hon som är dubbelvit. :) Förmodligen är hon pärlvit, men eftersom hon inte är DNA-testad så törs jag inte skriva ut det.

Ljulius: Det är alltså en häst som har två gul-anlag + blackanlag. Kommer från Sneddy 80:s stolinje, men så här på morgonkvisten (utan basen uppe) har jag ingen koll på namnet. Kan vara Beata.

Ok det var hon, misstänkte nästan det.
Men Beata var nog vitblacken tror jag,
dementosenilo...

Ska se om jag hinner leta rätt på skivan med bilder innan jag drar.
Kanske.

Kom på ett latare sätt, gick in på Fyndigs sida
http://www.wrangfalk.se/
Under Fyndig Saluut och sedan besökande ston och sen 2006 där finns hon!
Amanda 3098 är det :laugh:
Beata var som jag sen kom på det vitblacka stoet,
hon finns med hon också där.

Hjälp! Det såg nästan lite läskigt ut! Ovanligt som tusan, kul att få se lite bilder!

Hjälp! Det såg nästan lite läskigt ut! Ovanligt som tusan, kul att få se lite bilder!
Håller med fullkomligt! Nästan lite läskig, inte som en fjord heller, bortsett från modell och snaggmanen... En albino fast fjord... Hm, skumt!

*phew. inte bara jag som tyckte det*

Och det är absolut inget illa ment, men så ovanligt bara!

Visst är det ganska lustigt? Det finns ju hos alla (?) andra djur och ger röda ögon? Undrar varför det inte finns på häst?

Jag kan meddela att flickorna är överförtjusta över siffrorna och nu jobbar flitigt med sin poster :D Du är deras nya idol :D

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 367
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka