Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Sedan är ju nytt blod med Odin en sanning med modifikation, eftersom hans morfars far Tunfeld är pappa till Dalar som finns i väldigt många svenska fjordhästars härstamning.

Ok, men efter att ha läst ”vad får hästen för färg” eller vad boken hette så, fick jag fram att chansen skulle vara 23,30 %.
Den lilla skvätten Tunfeld blod är väl inte så stor :rofl: :rofl:

Det beror på hur man väljer att värdera linjeavel. Positivt eller negativt låter jag vara osagt, men man skall åtminstone ha koll på vad det är man dubblerar... Tunfeld återkommer alltså i tredje generation och om jag har Dalar som farfar eller morfar blir det en linjeavel med 3+3.

Men jag har honom inte.
Däremot har jag Briggen, längre bak på Odin och närmare på Thyra.
Om man vill kalla det linjeavel.
Men har av avelskunniga fått veta att det inte gör något.
Det jag ville säga var bara att, vi valde inte honom, för färgen.
Men jag blir ju inte ledsen, om det blir grått.

OT...
Är det Phalene? Fruktansvärt sööt. Har fem papillonvalpar hemma som är 4 veckor...ganska så gulliga med..

Mm,,, som sagt vi har ju en Norsk ras som förvisso till viss del förädlas i Norge också men grundstandarden måste ju komma därifrån. Ser ofta danska fjordar på mina resor och många är väldigt trevliga. dessutom brukar många danskar ta ganska lite hänsyn till att de är fjordhästar utan de tävlar och tränar på den nivå som varje individ har förutsättning för. Har sett massa danska fjordar som gått Msv Dressyr. Det är inte så jättevanligt i Sverige (även om de finns här med)

Jo jag tror att en hel del börjar komma till insikt med att vi behöver använda olika hingstlinjer samt att vi bör meritera ston.

Vi tänkte först inte betäcka vår men eftersom hon dels har mycket norskt blod och dessutom ett alldeles underbart temperament så fick vi helt enkelt sätta oss ner och se på hennes nackdelar.

Man skall inte använda första bästa hingst säger de men jag får nog tycka att första (och närmaste!!) hingst är så god som någon. Vi har även en 1,5 åring också e: Torps Gusten 197 som ser jättetrevlig ut. så vi hoppas på en till ;-)

Om fölning går bra och det känns bra är det dock ganska troligt att vi betäcker om och då känns det som jag gärna väljer en helnorsk hingst. Er ser onekligen jättefin ut:-D

Vad är det för ulltuss?

Ja hundavel är också en hel djungel, men där har man fördelen att ha avelsdata:) Bara att knappa in regnr och trycka på "provpara" sen ser man inavelskoefficient, om de är ögonlysta mm..

Tänk vad pratiskt om man kunde gjort så med hästarna!

Ja det hade varit praktiskt med hästarna :D
Låter ju lovande med avelsdata,
men för vår del är det långt tills ett ens hypotetiskt avlande ;)
Måste ju veta om hundskrället vårat ens duger något till.
Ulltussen är för övrigt en Lagotto.

Så nu ska jag sköta mig och inte yra mer icke fjordavel. :o

Ja det är lite synd att det är så långt borta med en avelsdata. Habina jobbar ju på :laugh:

Men för att det ska funka måste man ju ha med norskt & dansk också, vilket blir myyyycket jobb!

Haha hur länge vill du jobba för en 10:-? Det är ungefär vad jag innehar i plånboken för dagen, mitt bankkort vill inte samarbeta:mad:

Vi får lägga ihop till lönen i sånna fall tror jag:D

Var inne och snabbtittade på danskarnas hemsida. En hel del går väl att hämta där tror jag.
Långlån från någon välvillig som sitter på dammiga danska stamböcker. Efterlys vetja.:p

Ja, det borde ju inte vara omöjligt? Finns säkert ngn vänlig själ som kan tänka sig att låna ut, eller varför inte fråga Danska fjordhästföreningen? Det borde ju ligga i deras intresse oxå...? Du kanske kan deala till dig en betäckning! :idea:

Du kanske kan deala till dig en betäckning! :idea:

Haha, kul idé, men det finns ingen hingst som passar. :p Ariel har ju Knast som morfar och trots allt vad danskarna håller på med tycker jag det räcker med Knast en gång så nära...

Men däremot skall jag vara ärlig och erkänna att jag inte varit inne alltför mycket på danska sidan. Norrmännen har ju redan en databas och då blir det ju lättare. :angel:

Måste väl finnas NÅN hingst i hela Danmark som INTE har Knast i sig eller? (skrämmande om det inte är så.... :eek:)

Rånn och Trollfin, samt Örjar som står på Bornholm. Örjar har Tunfeld blod och Rånn har Ene blod, sedan finns det en handfull utan Knast men med Rei blod, dvs Knasts morfar! Snävt, kan man tänka!!

Svenske Chalander iofs...

Tänk att vilja korsa sundet och behöva använda en svensk hingst i Danmark för att utbudet är smalt!!??

Rånn och Trollfin, samt Örjar som står på Bornholm. Örjar har Tunfeld blod och Rånn har Ene blod, sedan finns det en handfull utan Knast men med Rei blod, dvs Knasts morfar! Snävt, kan man tänka!!

Svenske Chalander iofs...

Det där tycker jag är RIKTIGT skrämmande måste jag säga....:eek:

Det kan aldrig vara vettigt i längden.....

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 367
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010