Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Hmm..det låter som det blir eftertraktat blod här i Sverige med. Jag anser ju med att norrmännen bör vara experter på sin egen ras men sedan är det ju en fråga om tycke och smak också. Det finns ju en del matadoravlade linjer i Sverige så man måste nog härda fram att det gäller att vakta de linjer som kommer så avelsbasen inte blir allt för smal. Det finns också ganska mycket godkända hingstar om man samtidigt ser till stomaterialet.

Hur många ston hade MT i år?

Ja hon får åka in på en ordentlig undersökning med bakt.prov till våren sen. Då är man ju ute i god tid också och kan kolla hur hon ligger i brunst och så med..

Valparna som (förhoppningsvis) ska komma är Phalénevalpar, ska åka och ögonlysa min vovva och den blivande pappan i morgon!

Första kullen som jag tar själv och första kullen på tiken så det är allt lite spännande, har ju väntat 2½år på att hon ska bli vuxen:)

Bra tänkt!

Vad roligt med valpar! Ska du behålla ngn själv? Du MÅSTE lägga ut bilder på de små ullbollarna sen, LOVA det!

Jag såg att L-G lagt ut annons på Myckle? Hur blir det med betäckning då, "följer " den med till en ev ny ägare? *funderar*

är det ingen som lyckats jaga rätt på fler betäckta ston? så nyfiken!

Ahhh det har jag inte sett! Vart ligger han ute nånstan? Får nog ta och ringa L-G och kolla hur det blir med betäckningen.. Undrar vem han ska ha istället?? Någon som har koll?

Ang valparna så ska jag behålla en tik, OM det blir någon tik och den ser trevlig ut. Sen ska jag ev ha ut en på halvfoder till en träningskompis om allt går vägen. Igår ögonlyste jag både min tös och hanen och båda gick igenom ua så det kändes himla skönt!

Så på söndag ska vi åka och se om det är dags:) De gillade iaf varandra när de träffades igår, sprang runt och lekte som 2 galningar:D

Klart det blir bildbomb!!! :laugh:

Hmm..det låter som det blir eftertraktat blod här i Sverige med. Jag anser ju med att norrmännen bör vara experter på sin egen ras men sedan är det ju en fråga om tycke och smak också. Det finns ju en del matadoravlade linjer i Sverige så man måste nog härda fram att det gäller att vakta de linjer som kommer så avelsbasen inte blir allt för smal. Det finns också ganska mycket godkända hingstar om man samtidigt ser till stomaterialet.

Hur många ston hade MT i år?

Nej, egentligen är det inte en fråga om tycke och smak. Norge är moderland för fjordhästen och därför är det norsk rasstandard som skall följas. Det är bara så tråkigt att norsk rasstandard tydligen inte = svensk rasstandard eller dansk rasstandard. Som det är nu så verkar fjordhästen nästan utvecklas åt tre olika håll. Den danska fjordhästtypen är dessutom den som är gångbar ute i övriga fjordhästvärlden om man ser till vart de länderna vänder sig som köper avelsmaterial.

Jag hade gärna sett ett sammarbete, varför inte en svensk, en dansk och en norsk domare på vår hingstpremiering och gärna ett rullande schema där gubbarna, eller gummorna bara kunde sitta ett visst antal år.
Som det är nu har vi en domarkår som står upp och bröstar sig på varje hingstpremiering och berömmer de svenska fjordhästarna för den utveckling de haft de senaste 15 år, dvs de år som denna premieringsnämnd suttit i princip intakt. Dubbelmoral, eller???
Samtidigt sitter en stor del av den danska domarkåren på läktaren och undrar vad vi håller på med, en hingst höll måttet för att få komma över och göra nytta på deras eget begrändsade stomaterial.
Samma danskar satt på läktaren i våras på Eid och hade åsikter om det hingstmarterial som visades där.
Vi hade haft mycket mera nytta av att enas om en homogen rastyp som samtliga länder i Fjordhorse International kunde acceptera!

Visst har vi lite för "många" hingstar om man ser till antalet ston (ston i avel), men det faller ifrån väldigt många hingstar under resans gång, flera av dem kommer inte ens till bruksprov två år efter godkännandet.

Mykletind har betäckt 14 ston i år, 15 st Leirdals Odin och även Hauk Thun ligger högt upp på antalet bet lista, det säger en hel del om vad folk letar efter, udda stammar och nytt blod, eller hur?

Jag hade gärna sett ett sammarbete, varför inte en svensk, en dansk och en norsk domare på vår hingstpremiering och gärna ett rullande schema där gubbarna, eller gummorna bara kunde sitta ett visst antal år.

Det hade väl varit toppen!
Men torde väl inte hända inom närmsta erhm överskådliga tiden.
Just med tanke på hur olika dom ser på det hela.

Jag är lite road över mig själv som står med en Danskhäst,
men är ju egentligen mer förtjust i de norska typerna :rofl:

Vi hade haft mycket mera nytta av att enas om en homogen rastyp som samtliga länder i Fjordhorse International kunde acceptera!
Deffinitivt.
Förresten, vad hände med det där när Holland sökte som moderland eller vad det var för Fjordhästen för ett gäng år sen?
Blev det bara avslag och sen inge mer?

Själv avlar jag bara ätbara fjordhästar just nu,
råkade i glömskan få fram två svartblacka :angel:
icke godkända och smakade inte gott.

Ang valparna så ska jag behålla en tik, OM det blir någon tik och den ser trevlig ut. Sen ska jag ev ha ut en på halvfoder till en träningskompis om allt går vägen. Igår ögonlyste jag både min tös och hanen och båda gick igenom ua så det kändes himla skönt!

Så på söndag ska vi åka och se om det är dags:) De gillade iaf varandra när de träffades igår, sprang runt och lekte som 2 galningar:D

Vad spännande!
Hoppas de tar sig och går bra :bump:

Längtar jag ju tills vår ulltuss går att röntga och sen ögonlysa.
Ja sen kan det väl vara en fördel om hon är rastypisk också :angel:
Men det får väl framtiden utvisa, fast det hade varit spännande att lära sig mer om vov avel också!

Vad är det för ulltuss?

Ja hundavel är också en hel djungel, men där har man fördelen att ha avelsdata:) Bara att knappa in regnr och trycka på "provpara" sen ser man inavelskoefficient, om de är ögonlysta mm..

Tänk vad pratiskt om man kunde gjort så med hästarna!

Åh, vad du är bra, mest för att vi tycker så lika... :)

Nä, allvar nu, jag tycker precis som du. Lite rullande schema skulle nog vara bra, just nu känns det ibland som att det ska vara vissa linjer, vissa visare eller något annat redan förutbestämt som styr om man får igenom hingsten eller inte...

Läs detta med lite ton av surt sa räven... För så är det nog.

Ahhh det har jag inte sett! Vart ligger han ute nånstan? Får nog ta och ringa L-G och kolla hur det blir med betäckningen.. Undrar vem han ska ha istället?? Någon som har koll?

Jag såg den av en händelse när jag kollade annonser på Norska Fjordhästföreningens sida

http://www.fjordhest.no/annonser.asp?mode=vis&id=1004

Vad härligt att det gick bra med lysningen!!! :) Ser fram emot bildbomber!!!!

Lovar att lägga ut bilder!

Men här är iaf en på den blivande mamman när hon var 9v gammal så du får en försmak;)

*Ursäkta trådkapet:o

Någon härinne som kan ge tips på en bra sida där man kan hitta härstamning på fjordingar? Har ingen aning om när de är födda eller liknande, har dock koll på den ena hästens mor och far.

Så mycket kloka ord Lycka! :bow:

Undrar dock om någon lite kort kan förklara skillnaden i typ mellan svenska, norska och danska fjordhästar. Vidare vill jag fortfarande ha exempel på svenska fjordhingstar som är lätta respektive tunga i typen.

Mykletind har betäckt 14 ston i år, 15 st Leirdals Odin och även Hauk Thun ligger högt upp på antalet bet lista, det säger en hel del om vad folk letar efter, udda stammar och nytt blod, eller hur?

När jag läste det här tänkte jag snarare på färgavel... :p Inte Mykletind då, men de andra två.

Jag tror inte L-G bestämt sig för vilken hingst han ska ha på station nästa år..

Nu först kopplar jag vem L-G är. :o I min blogg har vi diskutera lite hingstval, men det är svårt att hitta hingst när det finns så mycket släktskap att ta hänsyn till. :crazy:

När jag läste det här tänkte jag snarare på färgavel... :p Inte Mykletind då, men de andra två.

Kan bara hålla med Lycka i vad hon skrivit.
Och svara för hur vi tänkt.
Är långt ifrån en expert.
Vi har en ridhäst, som vi tar ett föl på nu bara
Och att vi valde Leridals Odin, var att vi ville ha annat blod.
Hennes farfar är musblack, så det finns en chans att det blir ett musblackt föl.
Men den chansen är bara 23.30 %.
Så det var inte den första anledningen att vi valde honom.
Utan (jag hukar mej redan) ville ha norskt blod.
Var även mycket intresserade M-T på hösten när han blev godkänd.

Hennes farfar är musblack, så det finns en chans att det blir ett musblackt föl.
Men den chansen är bara 23.30 %.

Nä, antingen har Thyra anlag för svart och då är det 50 % chans för musblack. Eller så har hon det inte och då är det 0 % chans för musblack. Väldigt enkelt och dessutom lätt att ta reda på...

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 367
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Föräldrarpenningtillägg
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens