Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Tänk med mig eller mot mig... Jag är själv bara på tänkstadiet...

Är jag helt korkad om jag rider och kör in Ljass, säljer honom och köper ett stoföl som jag kan avla på när hon blir gammal nog. Ljass blir ju liksom svår att ta föl efter och det är ju så himla mysigt och roligt. Jag vill såklart ha en rid-och körhäst också. Med Ljass kan det aldrig bli så, med med ett stoföl kan det bli så...

Han är Ljossa-blod, det sista som går att få. Men är blod viktigare än användbarhet? Jag har inte bestämt mig på långa, långa vägar... Hjälp mig att tänka bara...

Det där är så himla svårt. Man måste gå till sig själv och känna efter vad man innerst inne vill. Är avlandet en viktig del, då tycker jag du skall köpa ett sto. Men är det något du egentligen kan vara utan, ja då tycker jag du skall behålla Ljass.

Själv ville jag ju ha Habina-blod i min kommande häst, det kändes väldigt viktigt. Men sådana hästar är inte alltför vanliga numera, så Ariel är inte släkt med Habina förrän i tredje led (mormors far). Men det känns ändå okej, för hon är som Habina till sättet istället. :love:

Däremot börjar jag vela om jag skall avla fram en övervuxen ridponny, då jag ju inte får tävla Ariel i fälttävlan. :cry: Det är alltid svårt att fatta beslut, för man vill ju inte fatta fel! :crazy: Sedan blir det ju aldrig som man tänkt sig i slutändan heller. :p

Usch, sånt där är ju jättesvårt... Jag säger som Habina, är avelsbiten viktig för dig så köp ett sto, om du nöjer dig med att "bara" använda hästen som rid/kör häst så behåll Ljass... Tror du att han kommer att funka till det du tänkt använda honom till?

Bra, engagerad hette det ju;)

Ang Ljass eller sto, det är så svårt att säja vad du ska göra. Frågan är ju hur mycket Ljossa-blodet betyder för dig. Är det viktigare att "ha kvar" henne genom Ljass eller är det roligare att starta en ny linje?

För det är ju egentligen det du gör, du kommer ju att skapa en ny linje. Kan du inte hitta ett sto med samma blod då?

Räcker det för dig att rida/köra? Eller är det aveln som drar mest? Du kan inte låna mage nästa sommar och få fölis ändå? Men det är svårt att göra sig av med sin "fölis"..

Men nu när du har byggt klarrt stallet hemma OCH har en lösdrift, varför inte ha både och?

leta ett stoföl som kan gå på lösdrift med en annan kompis och rida in och köra in Ljass medans=? Det dröjer ju innan du kan göra ngt med ett föl och har du kvar Ljass så kan du ju rida och köra honom sålänge och se om det är rätt typ av häst för dig.
Om inte, så kan du sälja honom DÅ, och då är stofölet lite äldre, kanske tom dags att betäcka eller föla. Då har du inte förlorat ngt på det :):)

Jag svarar alla på en gång!
Avelsbiten känns lite viktig, jag tycker det är kul även om jag är amatör... Med ett sto kan man ha både och liksom, välja mellan avel och tävla/träna. Jag tycker det är svårt. Ljossablod betyder en del, men det är ju liksom slut med Ljass. Daysie bor i Finland hos en ny matte så det kan bli svårt. Jag har dessutom aldrig sett henne eller ännu mindre "umgåtts" med henne och jag tycker insidan är viktig.

Jag ser det inte som helt fel att börja om med ny linje, fast gärna lite besläktat. Inte någon av de där som alltid dyker upp i alla stamtavlor dock. Ett nätt sto, feminin, gärna med lite meriterat bakom, eller mycket :) Föl gör inget, det kan dessutom passa ganska bra nu när jag har en annan plutt här hemma. Två hästar? Lösdrift plus Ljass, nä, det är inte rätt. Jag har inte tid för två nu och det känns fel att göra så mot dem. Sebn är häst som bekant inte gratis heller...

Habina - gärna tips på stolinjer som är lute samma. Finns någon dräktig kanske rent av.

Hur som helst, det är inte aktuellt ännu med försäljning. Han ska köras in, ridas in och visas på kvalitet först! Nästa sommar kanske, eller vår...

Tack för alla tankar! Tänk gärna mer med och mot mig! :)

Kvalitén är som 4åringar, så då får du vänta ett tag om du ska sälja efter det ;)

Treårstest du menar kanske? :)

Men om du ändå ska sälja, varför rida in och köra in om du har ont om tid? Det tar ju som bekant tid, även om det inte är så många minuter i taget med en unghäst. Bättre att sälja då kanske och ha vintern till annat, och börja leta ny häst i vår/sommar?

Apropå unghästar så är det snart dags för Daqar att komma "hem"! Ska bli så roligt att se honom igen, det var ju ett tag sen nu! Spännande :):)

*delvis kl*

Fröken var tom!

Känns faktiskt skönt på ett vis, jag hade ju ändå förväntat mig det..

Men nu blir det iaf inga mer blodprov eller UL:angel:

Skönt att du fått veta iallafall... Även om jag vet att du gärna vill ha en gule-bebis..

Kvalitén är som 4åringar, så då får du vänta ett tag om du ska sälja efter det ;)

Treårstest du menar kanske? :)

Men om du ändå ska sälja, varför rida in och köra in om du har ont om tid? Det tar ju som bekant tid, även om det inte är så många minuter i taget med en unghäst. Bättre att sälja då kanske och ha vintern till annat, och börja leta ny häst i vår/sommar?

Apropå unghästar så är det snart dags för Daqar att komma "hem"! Ska bli så roligt att se honom igen, det var ju ett tag sen nu! Spännande :):)

Menade ju treårstest! ;) Bra att du fattar!

Nja, jag är lite sugen på att rida och köra in. Kolla om mina idéer funkar. Sen är det inte alls säkert att jag ens säljer honom efter det! Jag är liksom inte ens klar med tänket. Jag vill kolla vad han blir först...

Ja det är klart jag längtar efter en gule-bebis!

(Men nu blir det valpar istället så får jag bebis-behovet stillat lite;))

Ja förhoppningsvis så gör den ju det:)

Vi får ta nya tag inför sommaren 2009 helt enkelt!

Vad tråkigt
Skönt att veta iaf.
Och precis, ta nya tag nästa år, då går det säkert bättre.
Det är ju snart vår :angel:

Myckle igen, eftersom jag inte behöver betala någon ombetäckning hos honom. Känns en aning onödigt att åka till någon annan då!

Sen ska nog Myckle få fart på henne, hon var ju ganska tydlig med att hon var nöjd när hon fick träffa den äldre killen istället för Melvin;)

Hmm Habina...Misty Flinga må vara betäckt i år men inte dräktighetsundersökt så givetvis hoppas vi hon är dräktig men det är inget vi vet ännu...men det ser lite misstänkt ut;)

Vad tråkigt, men som sagt, skönt att veta! :(

Och nu kommer vintern gå som i ett nafs, och snart är det vår och dags för nybetäckning!
Ska du kolla upp henne nånting innan du åker till Myckle?

Vad är det för valpar?! :bump:

Hmm Habina...Misty Flinga må vara betäckt i år men inte dräktighetsundersökt

Alltså, listan är på de ston jag VET är betäckta och där jag inte hört något om att de gått tomma. Så det finns säkert ett flertal ston i listan där det inte är 100 % säkert att de är dräktiga. Men alla får vara kvar tills vi bevisat motsatsen. :laugh:

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 367
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Hiss eller diss - del 6