Koltinna

Trådstartare
Vad händer när bäbisen är fixerad?
Jag läste i en blogg att fixeringen innebär att förlossningen är nära, men är det så? Eller vad är fixering igentligen tecken på? Ingenting förutom att den kommer att födas med huvudet först?

Sv: Fixering

Nja Fixering betyder att barnet är på väg ner i bäckenet och förhoppningsvis ligger rätt, det kan den göra rätt långt innan förlossningen, uppåt 4 veckor utan problem eller oxå fixerar de sig inte alls och ändå blir det förlossning. Ingen av mina fixerade sig, tvåan kom förlossningen igång självmant 42 veckor medans ettan var det igång sättning 42+1 veckor..

Att bebisen är fixerad betyder att huvudet (eller rumpan om den ligger i säte) har sjunkit ner i bäckenet och inte kan röra sig så mycket längre, alltså är det troligt att den kommer att ligga kvar i samma position till förlossningen.

Men första barnet brukar fixera sig ganska tidigt, min första var fixerad i vecka 29 vet jag, så det är inte ett tecken på att förlossningen är nära. Däremot brukar det vara skönt för det blir lite mer plats åt lungprna (mindre åt urinblåsan dock :grin:) - och så är det ju trevligt att veta att bebisen ligger åt rätt håll, om den nu gör det.

Som de andra skrivit, bebis fixerar sig vid bäckenet och ligger "rätt". Alfons fixerade sig redan vecka 29-30, men så ville han ut i vecka 32 också :D

Kan även tillägga att det blev måånga sparkar och tryck på revbenen :p

Fråga filiduttan (tror jag) vad hon säger om att förlossningne är nära :angel:

Svärmors andra barn låg i säte, hade tid för planerat snitt, 1 månad före BF gik vattnet och värkarna startar, in fort som f*n till sjukhuset och vad gör ungen när barnmorskan undersöker?

Vänder sig om och fixerar sig :rofl: då har de tidigare gjort 2 eller 3 vändningsförsök och han vände tillbaka så fort de kom utanför sjukhuset ;)

Okej blev lite nyfiken. Var hon barnmorskan idag, är i v.33, och det visade sig att bäbisen var fixerad. Blev lite fundersam när jag läste i bloggen att förlossningen var nära när barnet fixerat sig :crazy:

Okej blev lite nyfiken. Var hon barnmorskan idag, är i v.33, och det visade sig att bäbisen var fixerad. Blev lite fundersam när jag läste i bloggen att förlossningen var nära när barnet fixerat sig :crazy:

Min lille va fixerad på kontrollen v.35+ men han behagade inte komma ut förän BF+11! :grin: Så det har nog inget med om förlossningen är nära elelr inte.. Kompisens båda barn har aldrig fixerat sig och hon har fått på BF och på BF+4..

Kolla på blodtrycket istället, Jag låg på typ mellan 113/69 upp till 119/75 och sista kontrollen 11/10 så hade blodtrycket ökat till 125/84. Direkt när jag berätta det för mamma så sa hon att nu kommer bebisen jätte snart, för så hade de varit för henne oxå alla 3 gånger.

Min BM kände på magen och sa att det erkligen var smockfullt nu, och även hon att om 2 veckor är du mamma. Men vi bokar in ett sista besök ändå.

22/10 föddes Rasmus, min BM och min mamma hade rätt. Han var ruckbar i v.33. Precis på gränsen till fixerad i v.35 och v.37 helt fixerad. Och i v. 39 föddes han.

Det är inte heller säkert att det stämmer, mitt blodtyck hoppade upp och ner under hela graviditeten. Fast har man haft stabilt hela tiden så kanske en höjning på slutet kan vara ett tecken.

Vissa fixerar sig aldrig heller. Dottern var inte fixerad dagen innan hon föddes o lika på BB sa de att hennes huvud var ruckbart. Sonen som var mitt första barn däremot fixerade sig när det närmade sig BF, minns dock inte när...

Samma här, den äldsta fixerade sig en vecka innan men de två yngre inte alls
Första förlossningen var plättlätt medans de andra två var så mycket jobbigare.
Visserligen gick det fort men när inte bebis legat och tryckt mot öppningen innan och man bara är öppen 8 cm då är det inte kul krysta :crazy:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 224
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 207
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover