fisk i påse

S

Skumbananen

Hur länge kan fisken vara i en påse när man precis köpt den, innan man släpper i den i akvariumet?

Och en fråga om knorrmalar...jag har aldrig sett en sådan i djuraffären, är det vanligt att de finns? Är de speciellt svåra att ha? Läste att de skulle ha dämpat ljus m.m., behöver de "spec.behandling", tänkte jag?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: fisk i påse

På min påse som jag fick med så ska man

1. Lägga påsen i vattnet utan att öppna den! Låt ligga 20min

2. Häll i lite vatten i påsen var 5 min minst tre gånger

3. Tippa på påsen så fiskarna kan simma ut själv

Så stod det på min påse när jag köpte mina fiskar!:D Lycka till :D

Där jag jobbar säger vi ABSOLUT MAX 2 timmar. Men olika affärer har ju olika rutiner, beror på hur mkt vatten dom har i påsen, hur mkt luft o hur många fiskarna är.
Sen är det samma procedur som Imnir skrev, men vi rekomenderar att hälla bort vattnet som kommer från oss. Så slipper man få det skitig vattnet i sitt akvarium.

Där jag köpte min mal, sa han, till imorgon:crazy:
Malen var i påsen 30 min bara, så allt gick bra!

KL

Men hur länge kan fiskarna vara i påsen, om man köper dem en bit hemifrån? Jag tror det ligger en större akvarieaffär ungefär en och en halv timme här ifrån, är det för långt att frakta fiskarna?

Jag har packat fisk för som mest 21 dagar. Vanligtvis håller de sig LÄTT över en dag, men det skadar aldrig att säga hur långt man ska resa så de i affären kan anpassa packningen. (Om de är duktiga.)

KL

Men hur länge kan fiskarna vara i påsen, om man köper dem en bit hemifrån? Jag tror det ligger en större akvarieaffär ungefär en och en halv timme här ifrån, är det för långt att frakta fiskarna?

Många viltfångade fiskar flygs in från tex Brasilien. Då brukar vi räkna med att det tar 48 timmar att få hem dom, så några timmar i en varm bil är inga problem om affären vet hur man packar.

Och en fråga om knorrmalar...jag har aldrig sett en sådan i djuraffären, är det vanligt att de finns? Är de speciellt svåra att ha? Läste att de skulle ha dämpat ljus m.m., behöver de "spec.behandling", tänkte jag?

Knorrmalar (typ Agamyxis och Platydoras antar jag att du menar) är inte så ovanliga. Brukar alltid finnas att beställa om man vill. De är inte svåra alls, men hungriga exemplar har setts äta mindre tetror :-)

Åh, vi som har massa små tetror:crazy: äh, får se hur det blir!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 038
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 978
Senast: skiesabove
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar