Fira jul.... FY sjutton!

Sv: Fira jul.... FY sjutton!

Men hur tänkte de då, det är klart man ska äta när man behöver? Galet...

Nä, det är många som är fast i "4a timmars regeln".

Min regel löd: han matas när han är hungrig!

Jag tänkte på TS där i mitt senaste inlägg ;), men visst är det så! Jag har folk i min närhet som tyckte att D åt för ofta när han åt en gång i timmen, för att inte tala om när han svepte två flaskor ersättning på en kväll :eek:... Jag tog åt mig nåt så fruktansvärt då, den här gången får folk tycka vad de vill, är han hungrig ska ungen äta, därmed basta!

Fick även kommentaren att han skulle bli för tjock och att han inte skulle springa av sig det sen (jag helammade då och han var ett par månader), men han började gå innan han fyllde 10 månader, springer idag och har blivit tunn som en sticka om man jämför med bara ett par måander sedan! Så gick det med det!

Jag skulle aldrig acceptera den typen av beteende. Aldrig! Säg att du som mest är beredd på att vara där över dagen och om det inte duger åker du inte dit alls. Jisses, sådana här saker pratar man ju om innan man bestämmer något. Jag och min man kommer också ha en nyfödd till jul och vi har pratat mycket om julfirandet och lyckats påta ihop ett "schema" som passar alla.

Oj, ingen mat på hela dagen - jag hade inte klarat det. Är i v 34 nu och måste äta regelbundet annars blir jag hemskt hungrig. Förstår att du inte vill fira jul där.

Ang beteendet: Detta diskuterar man tillsammans innan man bestämmer något, vi har också diskuterat detta ganska mycket men har kommit fram till följande lösning (har fungerat i sju år nu).

Varannan jul är vi med min släkt på julafton, varannan med makens släkt. Julen består ju av flera dagar, så de man inte träffar på julafton träffar man på juldagen eller annandagen. På så sätt slipper man fara rundor samma dag - vilket vi båda tycker är skönt. Sen har min man vissa synpunkter på att vi träffas redan 14.30 hos mina föräldrar, han tycker det är tidigt, i hans släkt träffas de inte förrän vid 17.00, men han får stå ut varannan jul.

I år är jag troligen fortfarande gravid (är jag inte gravid så har jag nog precis fått och då stannar jag nog hemma hela julen). Vi skall vara hos mina föräldrar (känns rätt skönt för mig). Nästa år blir alltså med makens släkt, antagligen då med en nästan 1-åring - just nu känns det inte så bra men jag får ta det då. Längre fram kommer vi nog att ha jularna hemma hos oss (vi skall bara bygga till först...).

Senast ändrad:

Varför inte ta julafton hos er för båda familjerna? Visst blir lite extra att göra, men det kanske det är värt för att alla ska bli nöjda. Liten kompremiss bara att tänka på! Om du blir illa behandlad så förklara det för din partner och säg bara att du tänker inte tillbringa julafton med att må dåligt.
Har själv haft mina duster inför den här julen, men det är bara att stå på sig och sedan framöver komma på ett system att varannan julafton är ni på ena stället och varannan på det andra stället. Sedan har man de andra juldagarna och mellandagarna att också tillbringa tid på vardera sidan. Bara att stå på sig, om man ska må bra.

Tack så jättemkt för alla svar, jag känner mig mkt starkare i min åsikt att åka dit några timmar på julafton även om 3h i bil på julafton inte lockar.

Jag är gärna hemma på julen o skapar egna traditioner men de vill absolut vara på landet.

Detta är sista julen jag ens kompromissar, nästa jul är jag i hemmets lugna vrå inte sjutton åker jag omkring halva dagen för att bara glädja andra.

Någon konstig varannan-jul är jag nog inte så intresserad av tyvärr, vill ju liksom skapa egna traditioner o det sista jag vill är att varje jul ska innebära att man åker som en skållad råtta över halva sverige, jag har väl oxå rätt till en lugn o mysig jul...

Tack för alla svar :O)

Nej, det komplicerar ju lite om det är långt till resp släkt. Vi har ju tur som är 3 km till makens föräldrar och ca 1 mil till mina - det är ju inga avstånd. Men jag vägrar ändå vara på två ställen på julafton - min man tycker likadant, men däremot min svärmor tycker att vi kan komma på jullunch det år vi skall till mina föräldrar men den dusten tar min man (har varit lite sura miner från svärmors sida men så länga jag och min man är överens så är jag nöjd).

Men som sagt - när vi byggt till så att vi har plats så blir det nog jul hemma hos oss - båda släkterna, alla som vill komma (vi är inte så många).

Man behöver INTE ge sig ut i jultrafiken med en bebis.

Det är den farligaste dagen på året att vara på vägarna.

Varför då liksom?

Du behöver reda ut den här svärmorskonflikten en gång för alla.

Din man får bestämma vilken familj han tillhör.

Du gör INGEN en tjänst genom att kompromissa. Du bara skjuter upp problemet och tvingas kompromissa ihjäl dig.

Sätt ned foten.

När man har en bebis är man hemma.

De som vill fira jul med bebisen kommer till er.

Är det inte att gå halva vägen var att ändå hyra bil för att ta sig dit, vara där o äta o mysa lite o sen vara med min syster o hennes barn (som faktiskt är frans-basels enda kusiner)på kvällen?

Är det verkligen halva vägen var? Blir inte den lösningen snarare halva vägen var mellan dig och din svärmor? För du vet väl egentligen inte hur din man innerst inne skulle vilja fira jul om han helt fick följa sitt eget hjärta? Antagligen vet han inte ens själv, eftersom han är van vid att automatiskt rätta sig efter sin mammas vilja.

Det är långt kvar till jul, så jag tycker ni ska lösa grundproblemet.

En perfekt julklapp till svärmor: En självständig son som vuxit upp och tar egna beslut!;):D

Jag hade hellre aldrig köpt det av min man. Aldrig! :mad:

Det jag reagerar lite på är snacket om maten hos svärmor. "Jag fick ingen mat."

Då hade jag helt sonika sett fram att plockat fram maten själv ur kylskåpet. Inte ska dom väl behöva laga mat till alla (som kanske inte är hungriga) för att du är hungrig?

Jag skulle aldrig i världen ha åkt.

Av många orsaker.
En är att jag inte vill utsätta mig för saker som jag inte trivs med - jag mår inte bra av det.
En annan är att onödiga bilresor vid onödigt farliga tider är just bara onödiga.
Risken att bli sittande fast i ett bilkaos i kylan är stor.
Och räddningstjänsten är alltid överbelastad kring jul.
Så att få hjälp kan ta lång tid.

Vill du verkligen utsätta ditt barn för det?
Om du dessutom inte ammar så kan det bli knepigt med maten till bebisen.
Jag kunde alltid slänga in några extra flaskor vatten till mig att dricka och så mackor eller något.
Dessutom så kan ju jag äta på vilket VägHak som helst.
Och amningen var min garanti för att ha mat till mitt barn.

Jag brukade skylla på att det är inte bra för en nyfödd att åka bil så långt+ att nyfödda behöver vara i en van och trygg miljö:idea:

Ja, Loke åt väldigt mycket väldigt ofta han med. Han lärde sig gå vid 10 ½ månad trots att han "åt så mycket".

Vill du verkligen utsätta ditt barn för det?
Om du dessutom inte ammar så kan det bli knepigt med maten till bebisen.
Jag kunde alltid slänga in några extra flaskor vatten till mig att dricka och så mackor eller något.
Dessutom så kan ju jag äta på vilket VägHak som helst.
Och amningen var min garanti för att ha mat till mitt barn.

Jag skulle inte heller ha åkt, men överdriver du inte riskerna med trafiken? Ska man ha dåligt samvete för att man åker bil med ett spädbarn runt julhelgen?...

Jag skulle inte heller ha åkt, men överdriver du inte riskerna med trafiken? Ska man ha dåligt samvete för att man åker bil med ett spädbarn runt julhelgen?...

Jag skulle i alla fall undvika det, folk är fruktansvärt stressiga och kör som idioter. Har man dessutom otur är det halt o folk blir om möjligt ännu sämre på att köra bil.

Men ha dåligt samvete för det är väl onödigt :D

Nej, klart man inte ska ha dåligt samvete. Du har en poäng där vad gäller körandet.

Jag hade hellre tagit flyget/tåget om det nu skulle vara så att vi skulle åka så långt. (lyckligtvis behövs inte det). Jag vet inte varför, men det skulle kännas säkrare på något sätt? Men det är kanske för det man läser i tidningarna om jultrafiken...

Det beror litet på vädret och hur långt som man skall åka.
30 mil i blixthalka eller snöstorm tycker jag nog att man skal ha dåligt samvete för.

Jag läste för många år sedan om ett norskt par som åkte bort sig i vinterkylan och fastnade med bilen.
Det tog jättelång tid innan de fick hjälp och under den tiden så hann deras lilla spädbarn frysa ihjäl.
Själva var de kraftigt nerkylda.
Jag kan fortfarande drömma mardrömmar om den händelsen så jag skulle absolut inte åka.

Alltså, hur han uppför sig mot dig och vad han kallar dig, det berättade du redan långt innan ni var gifta och hade barn. Och det var för jävligt.

Som han beter sig mot dig ska ingen acceptera att ha det - säger jag igen. Sluta ta hans skit.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt att jag inte skrev på ett tag ifall nån blev orolig eller nåt sånt då. Det var isåfall INTE meningen men orkade inte läsa nånting...
2
Svar
36
· Visningar
3 109
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 207
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar