Fira jul.... FY sjutton!

Sv: Fira jul.... FY sjutton!

Vi har valt att slippa "julstressa". Det är ju bara så jobbigt att hinna hit och dit med småbarn, på samma dag och ändå hinna njuta av julefriden. Nä det går inte ihop.

Vi är hemma på julafton och dom som vill får mer än gärna komma, annars får man träffa dom någon annan dag under julhelgen!

Senast ändrad av en moderator:

...och jag tänker varje jul på de två små trafikdödade barn jag tagit emot döda vid ankomsten två olika jular under de åren jag gick primärjour på akuten i Säffle :cry:

Det är så himla onödigt.

En bebis har inget som helst behov av att ge sig ut i julstressen.

Den är ett UTMÄRKT alibi för att slippa fira jul på ett sätt man inte vill och bilda nya traditioner i den nya familjen.

Jag vaet inte ens om jag vågar föreslå att inte åa dit alls, som sagt han mamma utnyttjar det där med hjärtat (eller om det är min man som utnyttjar det för att han vill åka dit vad vet jag).

Det SISTA jag vill är att sitta i bilen på julafton men jag vågar inte föreslå att vi inte ens åker dit alls.

Den sista milen är på riktigt snirklig skogsväg som inte vinterunderhålles, sommarstugan ligger lååångt in i skogen.

Det sista jag vill är verkligen att sitta i en bil med min lilla pojke, men att föreslå något sådant är nog som att fråga efter skildsmässa :O(

Min man har sagt någon gång om att han ställs inför valet att välja mellan hans mamma eller mig så väljer han sin mamma (inte för att jag ALDRIG i livet skulle ställa honom inför det valet men han drar gärna saker till sin spets).

Ni är flera som säger att babyn är tillräckligt bra skäl/alibi till att stanna hemma men grejjen är den att min man ALDRIG skulle se det så, han ser till sin mammas otroligt besvikna ansikte när vi pratar inte om det o inte till majoritetens bästa.

Han tycker oxå att vi ska vara där i 3-4 dagar så han har nog inte tänkt att vi ska sitta i bilen på själva julafton..

Jag tror tom jag hellre firar julen själv än sätter mig i sommarstugan, mitt hjärta blöder bara jg tänker på att jag inte kommer att få vara med lilla Frans hans första jul men... *suck*

Jag tycker att du ska förslå att Ni ska bjuda hem hans föräldrar till Er och fira jul där i stället. Framför det som "kan vi inte bjuda hem dem hit i stället?", så att det inte blir "jag vill inte åka dit" i första hand utan börja med att framföra alternativet. Det måste vara väldigt mycket enklare att förflytta hans mamma och få henne att anpassa sig efter situationen än det är att få en bäbis att anpassa sig.

Sen måste jag säja att jag hade inte klarat att leva med en man som skulle välja mamma före mig om jag tvingade honom att välja. :eek: Men du har valt din man och jag hoppas det går bra för er. :)

Alltså jag frågade om vi inte kunde bjuda hit dom istället o fick till svar:

"Är du inte riktigt KLOK"

Nej de skulle aldrig aldrig åka från landet till oss på julafton, men jag vet att de själva skulle föreslå att de gärna komemr någon annan dag.

Julfirandet verkar vara ert MINSTA problem.
Vad sägs om famijeterapi?

Alltså jag frågade om vi inte kunde bjuda hit dom istället o fick till svar:

"Är du inte riktigt KLOK"

Nej de skulle aldrig aldrig åka från landet till oss på julafton, men jag vet att de själva skulle föreslå att de gärna komemr någon annan dag.
Men LÅT dem då komma nån annan dag, bara ni slipper ge er ut i jultrafiken!

Som en parentes kan jag berätta att jag brukar skjutsa hem min mamma på julaftnarna för att hon ska få dricka snaps med min gubbe. Och det är mer än en gång jag på dessa 2½ mil (x2) som jag har hamnat bakom bilar som vinglat mer än lovligt, i 30-40 km/h, på 90-110-väg... :eek:

Menar du att du skulle låta din man ta med sig bebisen på bilfärden utan att du är med?
I sådana fall så tycker jag att det är dags för dig att be din man välja mellan sitt barns väl och sin mammas lust.

Mamman kan inte råka dö utav att ni inte kommer men barnet utsätts för onödig fara.
Ni har problem.
Du som brukar vara så kaxig och kunna tala om för alla andra att du minsann har rätt, jag har då fått många slängar av den sleven, kan du inte skydda ditt barn?

KL

Tycker diskussonen har spårat ur en aning, det har blivit någon sorts på liv eller död diskussion.

Pudelns kärna är väl att din man bestämmer saker utan att prata med dig innan? Det beteendet är ju otroligt osympatiskt, egoistiskt och arrogant. Det är problemet ni behöver ta tag i!

Vart ni ska fira jul eller inte är ju bara ett symptom på det verkliga problemet.

Sedan en annan sak, jag tror inte att du kommer någonstans på sikt genom att vägra åka till svärmor. Då beteer du dig på samma nivå som han gör.

Sedan skulle jag nog tycka att det vore skönare att vara 1-2 dagar på samma ställe än att flacka runt till flera samma dag. Julen är ju i mer än en dag.

Varannat år firar vi jul med mina föräldrar och då är det 20 mil enkel resa. Vi brukar åka dagen innan julafton och sean åka hem på juldagens fm och sedan vara hos svärföräldrarna på juldagskvällen. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Traffiken brukar inte heller vara SÅ blodig dagen innan julafton även om det självklart är mer än vanligt.
Sedan kan det självklar finnas undantag om det blir tok dåligt väder, då skulle jag inte åka, men det vet man ju inte innan.

Hoppas att ni kan komma fram till något och få en lugn harmonisk jul utan bråk, det är väl ändå viktigast.

Ja fast det var ju inte det som tråden handlade om. Självklart är det en ökad trafik. Men man ska väl inte behöva ha dåligt samvetet för att man vill åka bil när det är storhelg??? Sedan kan ju vädret vara sådant att det är olämpligt oavsett vilken dag på året det är och då stannar man hemma.

Dessutom får man stanna hemma alla högtider så som påsk, midsommar för att inte tala om sportlovsveckorna....

Det dör folk i trafiken hela tiden, senast i natt dog tre ungdomar utanför Åre....

Tillägg:

Ni får det att låta som om de åker dessa 30 mil under julhelgen så kommer de att dö :confused::eek:

Att det är det som är det alarmerande i TS situation, att de tänker åka bil.....

Resten är ju inte direkt farligt utan bara besvärligt
Men när man låter släktens önskningar styra så att det t.o.m. kan bli farligt så har man ju kommit långt utanför allt som kan accepteras.

Min man har sagt någon gång om att han ställs inför valet att välja mellan hans mamma eller mig så väljer han sin mamma (inte för att jag ALDRIG i livet skulle ställa honom inför det valet men han drar gärna saker till sin spets).

:eek: Hade min make gjort så hade jag visat honom vart ytterdörren är!

Du måste få din make att inse att det inte handlar om honom eller dig längre. Utan om eran son.

:eek: Hade min make gjort så hade jag visat honom vart ytterdörren är!

Du måste få din make att inse att det inte handlar om honom eller dig längre. Utan om eran son.

Word :bow:

Om han TROTS ATT NI HAR EN BEBIS fortfarande väljer sin mamma framför sin nya familj måste du sparka ut honom NU.

Det blir nämligen mycket jobbigare sen när barnet är större och förstår separationen.

För hålla kommer det inte att göra i vilket fall som helst på sikt.

Du ska inte behöva ha TVÅ barn att rätta dig efter.

men kan inte din man fira med sin familj då och så stannar du och bebisen hemma? VÄGRA åka!

Resten är ju inte direkt farligt utan bara besvärligt
Men när man låter släktens önskningar styra så att det t.o.m. kan bli farligt så har man ju kommit långt utanför allt som kan accepteras.
Mycket bra skrivet och jag håller fullständigt med!:bow:
Känner igen mig där och det handlar om vad man själv känner bli det bästa, och är inte partnern med på det, så får det vara bara. Tur för mig kom det aldrig till det att jag skulle behöva åka ensam utan min partner förstod varför det var viktigt denna jul för mig att fira hos min pappa som bor utomlands. Jag har inte firat jul med honom på fem år och tidigare har jag alltid gjort varannat år. Nu är det viktigt för lilltösen att få träffa sin morfar varannan jul, då vi inte vet hur länge vi har honom med oss, då han lever ett hårt liv (jobbar fruktansvärt hårt och sover för lite). Min svärmor och lilltösens fastrar har försökt att få mig att ändra på mig, just denna jul för att de har lite tufft. Men jag har fått stått på mig och min partner har förstått att jag vägrar sitta en jul och prata om massa problem, speciellt när pappa fyller också jämnt femtal.

Ja fast det var ju inte det som tråden handlade om. Självklart är det en ökad trafik. Men man ska väl inte behöva ha dåligt samvetet för att man vill åka bil när det är storhelg??? Sedan kan ju vädret vara sådant att det är olämpligt oavsett vilken dag på året det är och då stannar man hemma.

Dessutom får man stanna hemma alla högtider så som påsk, midsommar för att inte tala om sportlovsveckorna....

Det dör folk i trafiken hela tiden, senast i natt dog tre ungdomar utanför Åre....

Jag håller med du! Det är en marginellt ökad risk att råka ut för olyckor under en storhelg, men man måste faktiskt leva också. Att välja trafiken som svepskäl tycker jag är lite fegt. Att TS make inte har klippt navelsträngen med sin mamma är det huvudsakliga problemet och det är det man måste ta tag i...

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt att jag inte skrev på ett tag ifall nån blev orolig eller nåt sånt då. Det var isåfall INTE meningen men orkade inte läsa nånting...
2
Svar
36
· Visningar
3 109
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 207
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar