Finsk Spets

T

Tie

Många har väldigt förutfattade meningar om dessa hundar och ser dem som "jobbiga bjäbbiga jaktidioter". Och visst kan dom vara speciella ibland, men dom kan även vara helt underbara.
Tänkte bara här berätta om förra helgen när vi var hundvakt åt en Finsk Spets. En underbart gosig tik som inte sa många voff på hela helgen (förrutom de timmar hon följde med på jakt då ;) ) Väldigt lekfull. Delade matskål med min vovve. Inga problem när det kom människor. Hur glad och trevlig som helst mot främlingar. Hon satt även ute kopplad och låg bara och kollade på omgivningen. I och med att det inte är ens egen hund så känns det bättre att ha den kopplad, men vi har ju vanan att kunna ha dörrarna öppna och givetvis for ju denna lilla "rödräv" ut. Jag ropade "stanna" åt henne och hon stannade. Inga problem att få fast och jag vet att jag nog skulle kunna ha henne lös för hon är väldigt duktig på att komma när man ropar, men som sagt så känns det bättre att ha hunden kopplad när det inte är ens egen hund.

Poängen är att även dessa hundar kan bli hur fina och trevliga som helst med rätt hantering. Och riktigt underbart duktiga jakthundar är det dessutom :banana: :bump:
 
Sv: Finsk Spets

Jag är jätteförtjust i dem. Tycker de verkar kanontrevliga, men jag vet inte om det är en ras som passar mig.
 
Sv: Finsk Spets

Ja dom är riktigt fina! Har ingen själv i och med att jag inte jagar på de sättet utan jagar mest med stående fågelhundar.
Men jag tycker många har negativa åsikter om dem och ville dela med mig av mina positiva erfarenheter av dem :)
 
Sv: Finsk Spets

Jag har ju avverkat några Finska Spetsar och har ju för närvarande en rätt ung hane :)

Det jag märkt är att det är en enorm skillnad på Finska Spetsar i deras temperament etc, beroende på vilka linjer det är i dem.
Jag har haft en efter mindre "bra" linjer (rent mentalt då) och det gör jag aldrig om :crazy:
 
Sv: Finsk Spets

Mitt problem är att jag inte jagar! Tycker dock fågeljakt verkar kul, vi får se om det kan bli något sådant i framtiden!
 
Sv: Finsk Spets

Ja visst är det mycket beroende på linjer också. Jag har vuxit upp med dessa hundar i min omgivning och har också träffat Finska Spetsar av sämre kvalité så att säga, men poängen är att går man bara på trevliga sunda bra linjer så får man också trevliga bra sunda hundar!

Och en sådan var vi hundvakt åt förra helgen:banana:

Ville som sagt bara framhålla mina positiva upplevelser för jag upplever att många tyvärr har lite förutfattade meningar om dessa hundar!
 
Sv: Finsk Spets

Fågeljakt är SKITKUL!!!:bump: :) Här snackar vi bra nöje för fysiken också! Man går omkring flera timmar i skog och mark och tiden bara flyger iväg! Men den gör ju de när man har roligt ;)

Två flugor i en smäll!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 104
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 477
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp