Ryver

Trådstartare
Någon som vet hur Ideal Harness finselar som Börjes säljer är? Kvaliten? Är de tillräckligt fina att köra dressyr med eller är de klumpiga? Någon som vet var man kan köpa finselar i den prisklassen annars? (5-6000:-)Jag vill helst ha tag på en brun men de finns nog bara i svart på börjes.

:confused:

Sv: finselar

Jag har hööks finsele och är mycket nöjd!

Bra kvalitet och passform
detail

Jag har den i svart, vet inte om den finns i brun.
Köpte min begagnat.

Jag har en ideal harness. den är ganska kraftig och man kan nästan tro att det är en maraton sele. Men den går då bra att köra dressyr med. Kvaliten, ja man får vad man betalar för.. Den duger, min är helt ok, jag vet oxå dom som har köppt den och lädret blir som "knövligt" på bukgjorden. Men det är en helt funktionabel sele! ;)

Jag stod själv och valde mellan Ideal Harness sele, eller en fin sele från Hansbo (Willab). Jag har frågat mig omkring och fick råd av min körtränare!
Valet föll på Hansbo selen, den kan man få i brun, fast då får man vänta lite längre på sin sele.
Jag beställde min Hansbo sele i dag och valde en brun sele, får reda på måndag hur lång leveranstiden blir. Normal leverans tid är en vecka, men efter som brun sele var beställningsvara så tar det lite extra tid.

Om man väljer en sele i prisklasser 5-6000kr så säger det väl endel om kvaliten och finishen. Tror inte att man kan kalla någon av dessa selar för finsele. Bättre är då att välja en snyggare maraton sele de är oftast lite mera välarbetade och förstärkta. Då får du en hållbar sele som du sen kan använda att träna i när den har gjort sitt på tävlingsbanan.
/M

Det där tycker jag är att ta i. För priset av EN Tärnsjösele kan du köpa FYRA selar från tex Hansbo eller Ideal harness - vilket innebär att du kan ha en träningssele, en finsele, en maratonsele och en extrasele ... Det tar nog några år innan du slitit ut dessa fyra!

Att dyrt är bäst är faktiskt inte alltid sant!

:banana:

Nä, men i detta fall så är det det. Av dessa ovannämda selar så ser en Henk van der viel ny ut efter flera års tävlande jämfört med de andra som man snabbt ser att de blir slitna. Talar av erfarenhet.
/M

Men nu är det så att alla sattsar inte på att tävla de svåra klasserna! Utan nöjer sig med att köra lite hemma, eller ge sig ut på lite små lätta tävlingar....
Varför ska man då köpa en riktig dyr sele??
Då är det väll bättre att köpa en lite billigare sele med hyffsad kvalite! :smirk:

Inte köpar man väll en värsting vagn bara för att man vill köra lite, eller hur!! :confused:

Utrustning efter behov, annars så kastar man bara pengarna i sjön!

Senast ändrad:

Anledningen till att jag valde hööksselen är att en i stallet har en sådann, han kör ungefär lika mycket som mig och hans sele är skapligt gammal och fortfarande i bra skick.
Duger att tävla lättare klasser i och högre ambitioner än så har jag inte. Den är också tillräckligt snygg för att köra bröllop med.

Jag har en körsele de luxe från ideal harness till mitt russ. Jag är jättenöjd, tycker den är riktigt bra för det priset. Den är ganska rejäl så det kan säkert se lite grovt ut på en väldigt smäcker häst/ponny men på mitt russ tycker jag den sitter kanon. Han är ändå ganska smäcker för att vara russ och hingst.

Vi har en marathonsele från Ideal Harness. Den är kraftig och rejäl. Vi är nöjda, den duger bra åt oss. Innan vi köpte den selen jämförde vi den med marathonselen från Hööks och kunde inte upptäcka någon större skillnad mellan dessa selar. Utom priset då förstås.

Vad jag vet så är Hööksselarna inte alls lika förstärkta som Ideal Harness-selarna. De sistnämnda har nylonförstärkning på många ställen - Hööksselen är smäckigare.

Har en "finsele" från Willabs. Den är 3 år gammal, använd mkt till olika hästar vilket innebär att vi ställer om den ofta. Brun, den ser betydligt snyggare ut i lädret än vad Tärnsöselen ser ut som är lika gammal.

Hej du.

Jag tror att Thomas med Zamba kör med Börjes finsele. titta på nästa träning för Christer. Annars tror jag att det finns en Willabfinsele till salu i Lindomme med storlek Cob. Du kanske behöver full till honom?

Mvh Gittan

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 427
Senast: mamman
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 279
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar