Finns kattutställning för blandraser??

O

Orchid_Beauty

Undrar om det finns kattutställningar för blandras katter?
Jag har en blandras katt 50%Russian Blue & 50%Helig Birma.
Han har ju ingen stamtavla eller något sådant.

Tänkte att jag skulle ställa ut honom om det finns möjlighet men allt är så nytt för mig så jag vet inte vart jag ska vända mig? :confused:

Vet inte heller hur det går till? Är det liknande hundutställningar eller??

Ställde ut min blandras hund en gång och det var skoj men han var så olydig så pga av det gick det inte alls :(
Tänkte därför testa med min lilla kissemisse om det kanske går bättre :)

Sv: Finns kattutställning för blandraser??

Du ställer honom som huskatt och det har väl i princip alla utställningar klasser för.

Du måste vara medlem i en kattklubb, förslagsvis en SVERAK-ansluten sådan eftersom SVERAK har flest utställningar. Han måste vara ID-märkt med chip eller tatuering om han är över 10 månader och kastrerad. Alla huskatter ver 10 månader måste vara kastrerade för att få ställas ut.

Här finns mer information om kattklubbar. Du behöver inte ta den som är närmast, beror på hur pass aktiv du tänker vara med träffar och annat.
http://www.sverak.se/

Och här finns lite info om hur en kattutställning går till:
http://hem.passagen.se/scrollan3/utstallning_for_dummisar.html

Det skiljer sig en hel del från hundutställningar. Katten sitter i bur, vissa utställningar bär man själv fram katten till domaren på, vissa har assistenter som sköter den biten. Är man osäker och lite nervös (som jag t.ex :angel: ) så kan man säga till när man kommer till utställningen att man vill att en assistent bär. Jag gör det för att katten inte ska känna mina usla tävlingsnerver :crazy:
Man måste stanna tills det är slut, dvs man får inte gå hem när bedömningen är färdig. Det betyder långa dagar, upp till 11 h om det är många katter där.
Ett tips kan vara att börja med t.ex ett klubbmästerskap. Färre katter och lugnare överlag. På en vanlig utställning är det ofta upp till 5-800 katter, det tar sin tid.

Om du är i Eskilstuna (ser att du bl.a bor där?) 13/8 så är det utställning i Arboga då, 4-5 mil att åka. Liten utställning, bara 150 katter, men ändå. Jag kommer vara där med min ena, hon är iofs raskatt, men det kommer finnas huskatter där också. En av Sveriges vinstrikaste bl.a. Om du vill se hur det går till alltså, dvs inte ta med katten dit.

Senast ändrad:

Tack för tipsen!!
Ja, jag bor i E-tuna så det kanske jag ska göra, åka dit och kolla :idea: (:smirk: om jag e ledig)

Måste hankatter vara kastrerade?? Om man ska ha den till avel eller så menade jag... :confused:

Ska kolla in länkarna närmare, kanske står bra saker där. Snabb kollade bara innan jag svarade här.

Vad är din katt för ras?? Så man vet när man kommer dit :)

Orchid_Beauty skrev:
Måste hankatter vara kastrerade?? Om man ska ha den till avel eller så menade jag... :confused:
Alla huskatter över 10 mån ålder måste vara kastrerade, eftersom SVERAK inte stödjer avel på huskatter. Regeln gäller självklart inte raskatter som ska gå i avel.

/Erica

Min tjej är en brittisk korthår, lila eller ljusgrå beroende på hur kunnig man är på kattfärger. Det står S*Lisuanto's på burskynket i buren. Du är så välkommen att komma och hälsa. Jag tror jag kommer vara rätt så nervös (som sagt, usla tävlingsnerver) så du kanske inte får nått vettigt ur mig då :angel: :D

Som ovan skriver så är det tvärförbjudet att avla på huskatter inom SVERAK, så därför det kravet. Raskatter får såklart vara fertila, men har dom nån defekt som är ärftlig (typ svansknick) så får dom inte heller vara fertila.

Synd att katten måste vara kastrerad. Hittade andra frågot och svar på www.sverak.se Jätte bra sida att få info på...

Hur gammal måste katten vara för att man ska kunna kasterera den? Finns det någon ålder man rekomenderar??

Samma sak med chipmärkning?

Allt är så relativt nytt så det är bra att man får förslag och sådant här :rofl:

Ja visst är forumet bra! :)

Kastrera kan man göra från och med 6 månaders ålder. Och hankatter bör man kastrera så fort det är möjligt om de inte ska gå i avel, det är absolut det bästa för alla katter att vara kastrerade (även honor).

Chipmärka kan man göra redan när de är små kattungar, men det är ju en bra idé att passa på att chipmärka eller tatuera samtidigt som man kastrerar om man inte gjort det innan. :idea: Och dessutom vaccinera för kattpest och kattsnuva samtidigt!

/Erica

Har vaccinerat kissen och avmaskat honom för några veckor sedan. Ska vaccinera honom snart igen :)

Om man har en innekatt.... Måste man avmaska den regelbundet ändå eller räcker det om man ser något symtom??
Vad är då bäst, tablett form eller sprut form?

Tycker dett forum är super!!!! :bow:
*Tack för alla goda råd*

MissFideli skrev:
Som ovan skriver så är det tvärförbjudet att avla på huskatter inom SVERAK, så därför det kravet. Raskatter får såklart vara fertila, men har dom nån defekt som är ärftlig (typ svansknick) så får dom inte heller vara fertila.

Visste inte att man inte får avla på en huskatt??
Alltid lär man sig något nytt! *jätte bra att veta*

Hur kommer det sig att det är så då?? *vet jag inte heller* :confused:

Är det någon speciell anledning?
Eller är det bara för att dom inte är ren rasiga??

Orchid_Beauty skrev:
Visste inte att man inte får avla på en huskatt??
Alltid lär man sig något nytt! *jätte bra att veta*

Hur kommer det sig att det är så då?? *vet jag inte heller* :confused:

Är det någon speciell anledning?
Eller är det bara för att dom inte är ren rasiga??

SVERAK är ett kattsportsförbund som stambokför katter och det vore därför märkligt om de förespråkade avel som inte stambokförs. Grunden till seriös kattavel är stambokföring så man vet vad man avlar på.

Sol skrev:
SVERAK är ett kattsportsförbund som stambokför katter och det vore därför märkligt om de förespråkade avel som inte stambokförs. Grunden till seriös kattavel är stambokföring så man vet vad man avlar på.

OKej, det var alltså inte mer komplicerat än så... Tänkte att det kanske var något mera..?..

Inga krav på avmaskning. Avmaskar aldrig mina, tycker det är onödigt om dom inte uppvisar symptom på mask. Så det gör du precis som du vill.

Bara du kan visa upp bevis på att katten är vaccinerad, ID-märkt och kastrerad. Ett tips, om du inte har så brått, är att gå med i en SVERAK-ansluten klubb, och sen ansöka om ett s.k. huskattbevis. Ser i princip likadan ut som raskatters stamtavla, och då samlar man alla vaccinationer, kastrering, ID-märkning mm på baksidan. Jättebra och smidigt. Kostar inget heller.

Såg en fråga ang huskattbevis eller va det nu hette. Tyckte det verkade jätte bra. Ha allt på samma ställe.

Hur gör man för att bli medlem i Sverak??? (kanske stod på hemsidan men då missade jag nog det)

Inne på www.sverak.se kan du se alla kattklubbar som finns i Sverige. Du måste gå med i en sån för att få ställa ut. Antingen väljer du en i din närhet, eller så tar du vilken som. Går du me di en SVERAK-ansluten kattklubb så är du automatiskt med i SVERAK och får ställa på alla SVERAK-utställningar.

I Eskilstuna har du Mellansvenska kattklubben, Västerås har Kattklubben Klöset och Västerås kattklubb, Arboga har Mälarkatten och här borta i Örebro finns Nerikes kattklubb. T.ex. I NerK finns medlemmar från hela Sverige, så du kan välja i princip vilken du vill.

Senast ändrad:

OKej, ska kika närmar på det när lillen kissen har somnat :bump:

Huskattsbevis behövs inte i Sverige, me om man vill åka till Norge och ställa ut måste man ha det. I huskattklass bedömskatterna efter kondition, temperament och domarens smak. "Mest tilltalande" katten vinner, vilket är lite roligt som kontrast till raskattarnas standard och pöäng där en oinsatt inte har en chans att lista ut vilken som är bästa katten.

Orchid_Beauty skrev:
Om man har en innekatt.... Måste man avmaska den regelbundet ändå eller räcker det om man ser något symtom??
Vad är då bäst, tablett form eller sprut form?
Man ska så långt som möjligt låta bli att avmaska katter så länge de inte visar några symptom. Det är för att minska risken för resistenta maskar. Om jag vore du skulle jag inte avmaska om katten inte börjar spy mask eller dylikt. Mina katter är bara avmaskade som kattungar (hos uppfödaren) men inte sen dess (ca 1 år sen).

/Erica

MissFideli skrev:
Glömde ta upp vaccinationen :o :o

Vilken tur att du är här och kan komplettera :D
Hehe, detsamma! :D Jag funderade på om jag skulle skriva det där med att raskatter med defekter skulle vara kastrerade men sen gjorde jag inte det, sen gjorde du det iaf!

/Erica

Cheeserica skrev:
Man ska så långt som möjligt låta bli att avmaska katter så länge de inte visar några symptom. Det är för att minska risken för resistenta maskar. Om jag vore du skulle jag inte avmaska om katten inte börjar spy mask eller dylikt. Mina katter är bara avmaskade som kattungar (hos uppfödaren) men inte sen dess (ca 1 år sen).

/Erica

OKej, då vet jag. Min blev avmaskad innan vi fick hem honom ifrån uppfödaren men när vi var hos veterinären för att vaccinera så rekomenderade hon att vi skulle göra det en gång till då han verkade bukig?? Va hon nu menade med det....*?*

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 248
Senast: Emtherlia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 619
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar