Finns inget kvar att spika i...

Sv: Finns inget kvar att spika i...

Jag kan verkligen rekommendera flap-skor!

Hade det en period på mitt fullblod som trampade av sig och verkligen slet bort stora bitar av hoven varje gång! :crazy:

Det är en tjock, räfflad gummisula med tåsko. Det spikas fast i tån och sulan "flappar" under resten av hoven. Trampar hästen sig, så flärpar bara sulan tillbaka utan att allt lossnar. Dessutom får hoven chans att återhämta sig och bredda sig naturligt.
Är som gympadojor för hästen och gjorde underverk på min herre! :love:
Jag tränade dressyr, hoppade, red ut, allt precis som vanligt!

Tror att det eg. är ett travbeslag från början, finns i vintervariant med brodd också.

Såg att det finns en studie kring detta på Hippocampus. Googla bilder på flapsko, så finns det i några av de översta länkarna.

Har inte hört talas om dessa tidigare.
Dom verkar ju riktigt bra, även utan tappsko problem.

Vad är nackdelen och varför använder man inte denna sko "till vardags"?
Såg någonstans ett pris på 60-120kr per par, beroende på utförande. Tycker iofs det kan vara värt dom pengarna för att få en mer naturlig hov utan tappsko.
Hur ofta behöver dom läggas om?

Kan man sko med flappskor fram och vanliga bak t.ex?

Du har visst redan fått en beskrivning av flappskor.:D
Du kan också sko för att skynda på överrullningen fram. Finns många varianter där att välja på.

Försökte hitta några bra bilder men hittade tyvär inga. Öppen tå kan fungera tex.

Det går utmärkt att lägga flappskor fram och vanliga bak.

Man kan också tillverka egna flappskor med hjälp av en sula och sedan kapa trakterna på en vanlig sko.

Släng på den flappskor

*håller nickande med *

Flapsko, en som ser ut som spöket Laban :D
man måste ha en tåsko också ( avklippt sko )

ppcom.jpg

Senast ändrad:

Håller med många av dom andra som säger flapp-skor. Det enda som fungerat på mitt sto som hade mani på att trampa av sig skorna. Har haft henne skodd med flappisar närmre 2 år och är jättenöjd.

Annars är det som en del sagt att du behöver få hästen att rulla över fortare på framhovarna så att dom hinner ur vägen för bakfötterna, t.ex. genom att tårikta skon.
Det kan även bli bättre om man på bak lägger en sko med förlängd traktarm, så att man ändrar balansen där istället/också.

/Camilla

Tack för länken och tack för att du förstörde min bild av Laban... :D
Skämtåsido, hittade den länken när jag googlade och läste artikeln.
Tycker att det verkar riktigt vettigt med denna form av skor.

Särskilt som hans fötter skulle behöva växa till sig lite och det verkar dom ju göra med denna skovariant..

Jag har en som är expert på att dra av sig. Nu har han faktiskt bara lyckats med det en gång sedan september förra året (peppar peppar). Jag ger biotin. Min pålle verkar ha brist på det. Övriga i stallet klarar sig bra utan extra biotin men inte grabben. Det har gjort stor skillnad.

Nu har det varit torrt i markerna så jag har oljat fötter med med sjöbogårdens hovolja. När den tar slut plockar jag fram alosinburken. Alosin är, enligt mig, oslagbart.

I övrigt håller jag med. Byt hovslagare. Även det har gjort undeverk med min pålle. Förr var det minst en tappsko per skoperiod. MINST! Nu var det som sagt, senast i september förra året. (Räknar inte de bak som rök för att sömmen nöttes av tack vare snösula).

Vilken grön ö bor du på.

Fast finns det inget att spika i alls så kan man knappast få på ett par Flapsulor. Först måste ju hornet få en chans till att repareras innan man kan spika. Närväl hornet är friskt så kan man ju sätta på flapsulor.

Enda lösningen på mina fullblod har varit ett års rehab utan skor och nu sitter de som aldrig förr!

Beror ju helt på hur hoven har gått sönder. oftast finns det mer att spika i i tån.

Psst, du kan återanvända sulorna! Jag hade mina flera skoperioder på raken! :D

Ang. nackdelar.... Hrm... Det är så klart lite meckigare att hålla en bra hovmiljö under sulan. Och tävlar man hoppning på gräs så kan jag tänka mig att det kan bli lite svårt att få bra grepp. Men annars så...! Bara fördelar! (Jag har ju bara erfarenhet av detta på en enda ridhäst. Min dressyrtränare hade på sin skodragare också och hon var också nöjd!)
Min (hästens) kiropraktor blev helt till sig när han såg att jag hade dessa beslag, det var hans favoriter och menade på att "alla" hästar borde ha detta. ;)

Sen varför fler inte har det? Antar att många ridhäst människor är livrädda för något som kommer från travvärlden. Det kan ju aaaaaldrig vara bra! :angel:

Nu har det varit torrt i markerna så jag har oljat fötter med med sjöbogårdens hovolja. När den tar slut plockar jag fram alosinburken. Alosin är, enligt mig, oslagbart.

I övrigt håller jag med. Byt hovslagare. Även det har gjort undeverk med min pålle. Förr var det minst en tappsko per skoperiod. MINST! Nu var det som sagt, senast i september förra året. (Räknar inte de bak som rök för att sömmen nöttes av tack vare snösula).

Vilken grön ö bor du på.

behövs inga hovoljor : ) vanlig matolja från affären slår det mesta : ) samt att spola hovarna rena varje dag när det är torrt eller lerigt, och olja över med matoljan. stänger då in fukten och varar LÄNGE för att återfukta hoven.

Håller med ang. hovslagare. Har skrivit i den andra tråden om barfota gång och att sko av hästen, samma sak. Det finns MYCKET få hovar som inte en duktig hovslagare, som ser problemen och kan motverka dem i tid med olika lösningar (för det finns MÅNGA), kan komma tillrätta med. Men som sagt, det vill då till att man tar det i tid, inte när det är för långt gånget.

Jag vrider mig i plågor varje gång jag ser en tråd där man väljer att sko av hästen för att "inget mer finns att spika i". Det är en HEMSK anledning till att låta hästen gå barfota. :(

KL
Om någon undrar så har jag själv ett fullblod som hade kass hovkvalitet när han kom för 5 år sen, och vars första år var hemskt med tappskor och mjöliga hovar osv osv. Har sen de senaste 3 åren inga som helst problem, vare sig med tappskor eller spruckna hovar ö.h.t, hästen har finare hovar än flera av halvbloden i stallet, och jag använder inga mirakelkurer eller tillskott alls, bara noggran hovvård i form av rena hovar som fuktas dagligen den torra perioden på året, rengörs från lera den leriga perioden, samt en duktig duktig hovslagare, som hittat lösningar till min häst och som hela tiden har anpassat lösningarna, så att vi nu har en fullständigt okomplicerad häst att sko, och som fått beröm på kliniken för sättet att sko hästen så optimalt, rent belastnings mässigt och balans mässigt.

Senast ändrad:

Hästen är ju skodd nu så något måste hovisen hittat att slå sömmen i.

Fast finns det inget att spika i alls så kan man knappast få på ett par Flapsulor. Först måste ju hornet få en chans till att repareras innan man kan spika. Närväl hornet är friskt så kan man ju sätta på flapsulor.

Jag håller nog med dej, jag uppfattade som att det var så illa att det inte gick att spika, det kan vara så tight att det inte går ens i tån.

Om hästen klarar det och man har bra hagar så är en periods barfota inte fel, jag vet en tränare på Täby som sa att han gav sina egna fullblod det varje år, om de klarade av det. Under vila självklart. (Denna person är tränare men skor också)
Så långt som ett år, som en del gett i tråden här, tycker jag inte behövs, men en skoperiod, (då utan ridning självklart) kan räcka för att förbättra hovkvalitén mycket.

Jag är ingen barfotadåre men har sett att detta funkat bra med flera fullblod, bla mitt som hade så dåliga hovar första åren. Om hästen är väldigt öm går det naturligtvis inte, och man måste vara vaken på det, annars kan det gå illa. Bra mjukt underlag är ett måste

delvis knapplån..

Som jag har sagt tidigare är det inte aktuellt att byta hovslagare då det inte finns någon vettig att få tag i här.
Tjejen som skor honom är superduktig och jag gillar henne skarp!

Innan jag fick dom sista 3 tappskorna så har det gått 2 perioder utan tappskor.
Med den förra hovslagaren hade vi i stort sett 2 tappade varje skoperiod. Fötterna såg för bedrövliga ut, även när dom var helt nyskodda. Dom var inte symetriska och fruktansvärt trångskodda.
Denna hovis hade som arbetslös surfat runt på nätet och hittat en hovslagar utbildning och tyckte att det verkade roligt, han hade aldrig i hela sitt liv på någotvis sysslat med hästar. Kanske var därför han kallade kompisens frieser för nordsvensk... :eek:

Så en gång för alla, detta är inget hovslagar problem!!

Någon barfota period blir det inte heller att tala om eftersom han då är helt omöjlig att arbeta pga fruktansvärd ömhet i fötterna.

Jag bedömmer inte att det är så farligt som hovslagaren uttryckte det utan jag tror att det skulle vara mycket möjligt att sko med flapskor.
Ska ringa och diskutera detta med henne eftersom jag tycker att det verkar vara en riktigt bra skometod.

>mackan
Har oxå fått lära mig att man ska fukta och sedan olja för att stänga in fukten..

Angående att våga använda sig av t.ex travarbeslag och skor så borde väl deras tillgång på olika skor tala sitt tydliga språk.
Utvecklingen inom den sporten ligger ju ljusår före ridsporten.
Nu vet inte jag riktigt hur hovkvaliten är på travarna jämfört med ridhästarna men travare kan ju få skorna påslagna och avryckta ett par gånger på en vecka under en hektisk tävlingsperiod. På ridhästar vågar man knappt sko om mitt i en skoperiod för det sliter så på fötterna.

Tvärtom så har travare oftast sämre hovar och fler hovsjukdomar än andra hästkategorier.

Dom måste vara väldigt tåliga iaf eftersom dom inför ett lopp kan rycka av skorna och låta den gå barfota.
Givetvis så fungerar väl inte detta på alla men hyfsat vanligt är det väl ändå?

Mitt känsliga fullblod skulle helt sonikla lägga sig ner på rygg med fötterna rätt upp och vägra gå om jag försökte gå med honom på grus när han är oskodd. :p

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 099
Senast: Marvin
·
Hästvård För en vecka sen drog hästen av sig skon + halva hoven. Hovslagaren var dit dan efter och slog på den. Han sa att det inte fanns mycket...
Svar
4
· Visningar
7 058
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka