Finns här någon som haft både jaktgolden och flatcoated?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare plymen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 8 508
P

plymen

Eller nån som annars har erfarenhet av båda raserna??

Jag skulle vara jätte tacksam om jag fick lite information om skillnaden mellan raserna??

Jag har haft en flatcoated som vi tyvärr blev tvugna att avliva pga cancer och nu är jag lite osäker på om jag vill ha en till totalgalen hund??;)

Så alla tankar och åsikter är välkomna!!:)

Sv: Finns här någon som haft både jaktgolden och flatcoated?

Vi har en vanlig golden;) Underbar hund! De flattar jag träffat har varit mer krävande och oftast livligare. Jaktgolden kräver mer stimulans än en vanlig golden. Vill du ha en golden men lite lugnare så skulle jag välja en vanlig. De finns de med mycket motor i! Vår har väldigt mycket motor men inte överdrivet.

Vad ska du ha hunden till?

Jag undrar samma sak, vad ska du ha hunden till?

Jag har en jaktgolden på snart 9 månader och han är rätt galen alltså. Jämfört med squarepants flat på 8 månader skulle jag nog säga att Sune är lika högt, om inte högre, på knasskalan :D Jag tror att stora variationer finns i båda raserna, det finns lugna och galna av båda raserna. Personligen tycker jag ju att det största minuset med flat är just cancern som finns inom rasen. Men annars har jag väldigt liten erfarenhet av raserna, för lite för att kunna jämföra dem. För egen del gick jag mest på magkänslan i val av retrieverras.

Jag är inne på min andra jaktgolden nu och hennes uppfödare föder även upp flattar. Nu är det inget superbra exempel att dra men den erfarenhet jag har gjort är att det finns jaktgoldens som är lika... "stissiga"? som flattar men att det inom golden finns en större variation. Skaffar du en flat vet du att du får en flamshund, skaffar du en golden kan du genom att välja linjer påverka hur mycket flamsåtrams det blir i den. Typ... Den tik jag har hemma nu är lågflamsig, den förra jag hade var extremflamsig. (Nytt uttryck skapat. :D)

Däremot var jag och tittade lite på curly coated retriever och vill du ha en cool retriever utan hysteri så är det ett tips. Den är mycket lugnare, dock också lite större, vilket ju också medför att den inte är lika kvick i vändningarna som en flat/golden.

svarar alla:

Tack för svaren :)

Hunden är tänkt att vara träningskompis.
Skogspromenader och så är jag intresserad av jaktprov och eventuellt lydnad. Jag har en del kompisar som jagar och jag åker gärna med dem och prövar på riktig jakt också :)

Jag har kvar alla dummies och träningsredskap och älskade att träna jaktgrejer med vår förra hund. Vår "karriär" blev dock kortvarig iom att hunden började halta vid 1,5 år och blev senare opererad i knäna (korsbanden brast.)

Jag gillade alla egenskaper min förra hund hade, men om det hade varit möjligt hade jag nog vridit ner hysteriväxeln en aning;)

Jag vill absolut inte ha mycket lugnare, så curlyn, utställnings golden och labrador går bort(har också en bild av att vanlig labbe och golden har ganska mycket höftfel och har sett en massa individer som vägrar ta fåglar i munnen och simma osv.. ) Det finns säkert en massa trevliga individer inom dessa raser också, men de jag har sett har gjort att jag känner att jaktgolden eller flat känns bäst!!

Här kan du kika på vår hunds mentaltest. Allt annat än en "lugn, tråkig" golden;) Tycker att du ska kolla på stammen och inte på kategorien. våran jagar gärna dummies och hämtar i vatten. Vi kör även sök, lydnad, rallylydnad, eftersök osv. Och så är hon med på ridturer. Hon är inte stor men naggande go;)

http://www.youtube.com/watch?v=rZ-xqB07S0o

Men att jaga dummies och hämta i vatten är väl så låga krav man möjligtvis kan ställa på en golden när det gäller apportering? Jag tycker inte det säger så mycket. Spontanapporterar hunden? Tar den vilt, olika sorter? Hur ihärdig är hon i ett sök? Osv. Det framkommer inte på ett MH och ska man ha en retriever att träna jakt med är det sådana egenskaper som efterfrågas.

Däremot håller jag med om att man ska titta på linjer inte kategori. Min dp-golden hade mer motor och var spontanapportör och gav aldrig upp ett sök jämfört med min nu röda jaktgolden som har låg motor, för högt egenintresse i föremål, är stresskänslig och en riktigt soffpotatis.

Jag har flat nu och om nästa hund skulle bli en retriever så hade mitt personlig val stått mellan en golden eller labbe.

En golden om jag vill fortsätta med det jag aktiverar min med, såsom jakt, spår, sök, lydnad mm. Men jag skulle vara supernoga med linjer, riktigt bra av och på knapp, samlad men med full fart & motor när det gäller. Har träffat flertalet individer med lika linjer med alla dessa egenskaper, och har självklart träffat trevliga golden som inte alls uppfyller de delar jag vill ha.

Skulle jag bara satsa på jakt och kanske spår då hade det alla gånger blivit en bra jaktlabbe!

Jag är supernöjd över min flat, men för min del blir det väl mycket trams ibland... Något som jag upplevt för flertalet flattar jämfört med en välbalanserad golden. Det finns självklart riktigt bra flattar med men jag har inte träffat lika många! :)

Men att jaga dummies och hämta i vatten är väl så låga krav man möjligtvis kan ställa på en golden när det gäller apportering? Jag tycker inte det säger så mycket. Spontanapporterar hunden? Tar den vilt, olika sorter? Hur ihärdig är hon i ett sök? Osv. Det framkommer inte på ett MH och ska man ha en retriever att träna jakt med är det sådana egenskaper som efterfrågas.

Däremot håller jag med om att man ska titta på linjer inte kategori. Min dp-golden hade mer motor och var spontanapportör och gav aldrig upp ett sök jämfört med min nu röda jaktgolden som har låg motor, för högt egenintresse i föremål, är stresskänslig och en riktigt soffpotatis.

Spontanappoterar? Hur menar du där?
Vi har ej testat henne på vilt då hon har lite väl mycket jaktkänsla och gärna sätter efter fåglar, kaniner och även katter ibland. Och katter vill vi INTE att hon ska gå på. Fruktansvärt envis i sök och uppletande. Ger sig inte utan vi får kalla tillbaka henne. Energi till tusen!

Menade mer att TS fick se en ivrig golden. För min syn på golden har varit soffpotatis och inte alls så energisk som den vi har. Och jag tycker att energin syns på mentaltestet, där man även får se henne "jaga".

Fast energin ska ju gå att rikta på det man vill? En golden ska inte jaga efter levande vilt och helst inte heller ha något intresse av det. Att testa på vilt menar jag att lägga ut vilt (fågel av olika slag och hare/kanin) och be henne apportera. Gör hon det spontant? Tvekar hon på något djur? Släpper hon ifrån sig apporten eller vill hon behålla den själv?

Att en golden som unghund är energisk är, i mitt tycke, rätt självklart...

TS söker ju en hund att träna jakt med. Då räcker det inte med en energisk hund.

"Jag vill ha en häst att träna och tävla i hoppning med. Ja men den där ser ju pigg ut!" Du hajjar? ;)

Jag har flat nu och om nästa hund skulle bli en retriever så hade mitt personlig val stått mellan en golden eller labbe.

En golden om jag vill fortsätta med det jag aktiverar min med, såsom jakt, spår, sök, lydnad mm. Men jag skulle vara supernoga med linjer, riktigt bra av och på knapp, samlad men med full fart & motor när det gäller. Har träffat flertalet individer med lika linjer med alla dessa egenskaper, och har självklart träffat trevliga golden som inte alls uppfyller de delar jag vill ha.

Skulle jag bara satsa på jakt och kanske spår då hade det alla gånger blivit en bra jaktlabbe!

Jag är supernöjd över min flat, men för min del blir det väl mycket trams ibland... Något som jag upplevt för flertalet flattar jämfört med en välbalanserad golden. Det finns självklart riktigt bra flattar med men jag har inte träffat lika många! :)

Tack för ditt svar! Det är väl lite såhär jag tänker också.. Att det finns en större möjlighet att hitta just en sån individ som jag vill ha bland jaktgolden än av flatcoated! :)

Jag har lite svårt att bestämma mig iom att jag fått bilden av att vår flat var jätteflamsig. Hon var totalgalen som unghund, men som vuxen helt underbar med undantag för hysterin/ADHD/flams whatever man vill kalla det. Och andra sidan var hon ju opererad i benen och därmed halvpensionär så det kan ju hända att hon hade varit perfekt om hon fått den motion/aktivitet hon hade behövt :)

Tack för videon! Kul att se att det finns andra sorter av utställningsgolden än de som är stora, vita, lite hängiga, slöa osv..;) Förlåt ifall nån med den typen av hund läser detta:p de är säkert underbara familjehundar men inte det jag söker!:)

Fast energin ska ju gå att rikta på det man vill? En golden ska inte jaga efter levande vilt och helst inte heller ha något intresse av det. Att testa på vilt menar jag att lägga ut vilt (fågel av olika slag och hare/kanin) och be henne apportera. Gör hon det spontant? Tvekar hon på något djur? Släpper hon ifrån sig apporten eller vill hon behålla den själv?

Att en golden som unghund är energisk är, i mitt tycke, rätt självklart...

TS söker ju en hund att träna jakt med. Då räcker det inte med en energisk hund.

Nu förstår jag hur du menar. Och ja vi kan bryta henne när hon sätter efter. Har aldrig lagt ut fågel eller kanin eller något annat dött. Så vet inte hur hon reagerar där! Då vi inte har intresse för det. Hon appoterar allt vi ber henne och släpper det när vi säger åt henne.

Jag vet att TS söker en hund att träna jakt med. Och jag har inte någonstans bett henne köpa "vår" hund. Utan jag tycker att hon kan kika på även vanlig golden. Detta då jag tex aldrig träffat en så arbetsvillig golden som denna. Och tränare och domare säger likadant. Jag uppfattade det som TS ville ha en mindre flamsig hund och jag anser att en "vanlig" golden är mindre flamsig än en jakt eller flatte.

Dessutom är vår inte unghund längre;) Hon är född 2005.

Men jag kan ha fel! Ber om ursäkt isf!

Senast ändrad:

Tack för videon! Kul att se att det finns andra sorter av utställningsgolden än de som är stora, vita, lite hängiga, slöa osv..;) Förlåt ifall nån med den typen av hund läser detta:p de är säkert underbara familjehundar men inte det jag söker!:)

Just denna uppfödare har avlat på lite nättare, smidigare och mörkare golden. Om jag fattat rätt!

Ja en utställningsgolden är förmodligen mindre flamsig än en jaktgolden, men det är också svårare att hitta en bra jakthund om man letar bland utställningslinjer.

kl

Kan tillägga att jag också sett en massa flattar med enligt mig dåliga egenskaper, rädsla, koncentrationssvårigheter osv så det är ju självklart alltid fast i individen, oavsett ras. Jag tänkte mest generellt på om jag tänker riktigt att flat och jaktgolden är ganska lika i aktivitet men att jaktgolden (ofta) är mindre flamsiga?

Ja den uppfattningen delar jag med dig och har även hört många andra tycka likadant.

Om du vill ha en retriever med mycket motor men mindre flams så kanske ändå jaktlabbe hade varit något? Jag tycker att de brukar ha tassarna lite stadigare i marken men är dock lite självständigare än golden.

Tack för era svar!! Ni får gärna berätta era erfarenheter fast ni bara har(haft) en av raserna! Fördelar? Nackdelar?

Jag antar att jag får ha båda raserna som alternativ och låta individen avgöra sen när det är dags!:)

Som med allt annat, välj uppfödare och linjer med noggrannhet. Bestäm dig för vad du vill ha och vad du kan erbjuda och köp hund därefter.

Flams och trams hos flattar har oftast med ouppfostran och dålig grundträning att göra. Lär du inte din hund koncentrera sig och kunna hantera krav från föraren, då får du en hund som försöker skoja bort eller kanske till och med blir nervös över kravställningar.

Köper du en flat från en bra seriös kennel och ger den en adekvat uppväxt med rätt träning har du en fantastiskt trevlig tränings- och tävlingskompis som går igenom eld för dig. Köper du en flat från en kennel som enbart avlar på snygga hundar får du en dålig jakthund som oftast är FÖR vek (=flamsig, tramsig och fjäskig emot sin förare) och bär på mycket dålig stress.

Jag träffar sällan flamsiga, rädda eller på annat sätt "dåliga" flattar. Men det kanske beror på att jag i princip enbart rör mig i kretsar med seriösa uppfödare och hundägare som väljer avelsdjur och jaktkamrater med stor omsorg.

Hurvida man ska ha jaktgolden, flat eller labbe är helt enkelt personkemi med rasen. Alla tre raser är mycket uppskattade jakt- och tävlingshundar och i alla tre raser finns riktigt bra kennlar som föder upp riktigt bra hundar.

Vart var din flat ifrån?

Edit: Jag har tre flattar, men det kanske är underförstått ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
712
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 860
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka