finns det?

Sv: finns det?

hallå Bill! tack för det seriösa och snälla svaret:)

jag är ardennergalen och kommer nog aldrig sätta min bak på något annat, så ska jag rida western så får det bli på en ardenner.... dom är ju trots allt ganska vändbara, och om inte annat fruktansvärt HÅLLbara..

cih goliat är dessutom den smäckrare modellen, vilket gör honom snabb med... åtminstone snabbare än jag trodde dom kunde vara när dom väger 900-1000kg....:D

Oj, han väger så mycket? jösses

Och äter typ 30 kg hö om dagen?:eek:

aha....nu fattar jag..flinga=haflinger?

jösses, ibland är man mer än lovligt trög...:D

tja, nog ligger goliat runt de nio iaf... och 25-35kg kan det gå ner, speciellt när de e kallt...
fri tillgång är det som gäller:D

Visst går det att träna (och tävla) western på ett stort och tungt kallblod! Min gamla märr (NSV Bruks/fjording) är 1,55 m hög och väger ca 800 kg. Ganska bastant med andra ord! Hon är i många lägen mer vändbar och kvick än ett lika tungt halvblod! Jag tränar dock mest trail och pleasure, men jag har sett kallblod spinna! Man får dock inte jämföra sig med quartrarna, dom är ju trots allt avlade för westernridningens rörelser.

Självklart så kan du det. Kallblodshästar är visserligen stora och tunga men de behöver ABSOLUT INTE vara osmidiga för det... :bow:

Visst finns det hästar som säkert inte passar till western (även om de säkert är få) men det har nog inte alls att göra med vilken ras de är utan snarare deras egna personlighet.

Jag själv har en bruks nordis och ett arab sto och det går fint med båda två. Nordisen brukar jag valla kor med oxå, då krävs det lite huvud och smidighet från hästen. ;)

min westernvän hävdar bestämt att jag kan rida western på min 19åriga ardenner...

Låt dej inte nedslås av att du har en ardenner, eller vad andra här på forumet kan ha för åsikter av stora kallblod som ridhästar, utan släng du på en westernsadel, ropa woohaaaa och sätt igång att träna upp din häst i westernridningens alla konster. Skaffa dej en målbild att träna mot, du kanske har den första ardennern i världshistorien som drar av en spin på High Chapparrall till sommaren eller kanske t o m skulle den göra succe i roping eller cutting.

:bow::bow::bow:
Jag håller med. Det är hos ryttaren begränsningarna finns. Se målet o följ vägen:idea:. Har sett allt för många ryttare som hoppas att hästen skall göra jobbet åt dom.;)

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 745
Senast: IngaLena
·
Western Jag har ju en liten westernsadel som jag lånat av min mor som ligger på min lilla b-ponny. Jag har efter upplysningar här fattat att det...
Svar
11
· Visningar
3 091
Senast: 4BarsRR
·
Western Är det verkligen så? Lägger man en westernsadel på en häst (hopphäst/dressyrhäst/ardenner/appaloosa/vadsomhelst) så blir det automatiskt...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
6 347
Senast: Paxinarion
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 495
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025