Finns det några fler husrenoverar här?

Sv: Finns det några fler husrenoverar här?

Wippi (med sambo) renoverar också hus. Eller just nu är det väl ganska lugnt, då nästa strörre projekt som står på tur hör utsidan till och det är inte riktigt säsong för detta just nu.
Det är väl mer som behöver göra i vårt lilla hus, men tydligen ska man prioritera det som behöver göras och inte bara göra om det som är "fult".
Vi har planer på att göra det mesta själva, och utnyttja vänner :angel:. Ingen snickarutbildad i detta hus heller, det hade kanske underlättat, men vad sjutton man lär väl sig på vägen.

Vad har ni för renoveringeprojekt igång nu?

Just nu ska vi försöka få tag på fönster till någorlunda bra pris. Det är stooora fönster så det kommer bli dyrt när man ska ha såna där isoleringsglas också.:D och sen få in köket då.:laugh: Det är det viktigaste! Sen ska även vi fixa en del på utsidan till våren. Måla och byta tak :) och även röja upp i trädgården. Det är som sagt en stoooor trädgård och dom som bodde där förut höll på mycket med trädgård och på den tiden var det jättefint. Men sen blev hon sjuk och då var det ingen som skötte trädgården längre. Så nu är det igenväxt som sjutton!:eek: Så det är de som står på tur.:laugh:

Vad har ni här för uppvärmning på era hus?:laugh: Vi kör med vedspisen i köket + en kamin i ett annat rum plus en luftvärmepump. Sen är det som sagt tänkt att vi ska bygga ett pannrum så att vi kan värma upp hela huset bättre med ved.:laugh:

Jag tyckte också det såt enormt ut först, men det är "bara" 200 kvm, precis lagom :D 2 hektar bete, lagård och garage. Perfekt :)

Vad har ni här för uppvärmning på era hus?:laugh: Vi kör med vedspisen i köket + en kamin i ett annat rum plus en luftvärmepump. Sen är det som sagt tänkt att vi ska bygga ett pannrum så att vi kan värma upp hela huset bättre med ved.:laugh:

Vi har en kasett i vardagsrummet och vedspis i köket + ett litet element i badrummet. När vi inte är hemma har vi ett par element på men de går på direktel så de är bara på om det är absolut nödvändigt ;). Vårt hus är inte ens 100 kvm så det räcker bra med att elda om man är hemma några timmar om dagen!

*kl*
Vad mysigt det låter att kunna ha hästarna hemma som flera av er! Jag vill också men sambon stretar emot lite :p + att vi inte äger någon mark runtomkring (förutom tomten på 3000 kvm, men det känns lite litet...). Min pålle står iofs ca 1 km bort så det är ju inte direkt ngt jätteavstånd.

Senast ändrad:

Min stretar också emot, eller stretADE snarare, man får sätta hårt mot hårt.:p Har ca 7km från huset och där mina hästar står nu(hos mina föräldrar)och det är en liten krokig grusväg man får åka så det tar ju sin stund. Så på så sätt har jag övertalat honom, det kommer gå åt mindre tid(och även pengar) om jag slipper åka = mer tid för honom och huset.:D

vi värmer upp huset med pellets samt en luftvärmepump. Vi har funderingar på att sätta in en kamin i vardagsrummet, finns pipor "över" så det ska vara rätt smärtfritt.

Zewz; ert ställe är bara för underbart!

*Kl*
Vi har planer på att bla. måla huset till sommaren, så har önskemål om foton på hur er utsida ser ut för lite inspiration. Ska ge oss på ett måla eternit, någon måste ju göra eterniten trendig igen!

Följer din blogg och älskar den!! Ni har det verkligen så himla fint =)

Vi renoverar! Flyttade hit för fem år sedan. En villa mitt på en åker. Senast hade den varit bebodd av en gammal förvirrad tant, så det satt knappnålar överallt i väggarna. Tur att hon åtminstone tagit med sig sina korsstygnstavlor.

På utsidan har vi gjort om allt utom taket. Vi har bytt fasad och fönster samt renoverat de äldre fönster som var okej att spara. Vi har målat hela kåken, putsat om sockeln och källartrappan. Rivit en ful läckande utbyggnad och byggt altan med vindskydd och brygga ut till vår badtunna :love:

Så det är bara ett par saker kvar inomhus. Hela bottenbjälklaget byttes ut för ett par år sedan. Fukt och mögelskador och en klantig säljare gjorde att vi kunde hämta tillbaka nästan halva köpeskillingen och för de pengarna leja någon att byta golv och fixa krypgrund åt oss. Det såg en smula tokigt ut när man öppnade dörren. Golvet var borta och istället fanns ett stup på en meter ner till krypgrunden som frilagts. Trappan och väggarna i huset hängde löst i luften.

Köket målade jag innan jag flyttade hit. tv-rummet, hallen och sovrummet har jag gjort själv efter det. Badrummet fick rivas ut helt efter en govbrunn som rostat sönder och orsakat vattenläcka. Trappan har jag klätt av helt och gjort oigenkännbar, plast ut, trärent in!

Nu är det kontoret som är på gång. Ska i helgen riva en vägg, får se om vinden trillar ner då eller om det klarar sig. Sen ska det målas, tapetseras och läggas golv innan det är klart.

Mycket har hänt. Snart vill jag flytta och börja om från början med ett nytt hus.

Har inga bilder tillgängliga nu, men kan leta upp ett gäng senare om någon är intresserad..?

En tråd för mig även att vi snaaaart är "klara"..

Köpte ett rivningsobjekt för 7 -8 år sen bör det vara nu? Köpte hus ca 80 kvm samt med trädgård på ca 6000 kvm.. Priset va extremt billigt. typ gratis :)

Renoverat allt.. enda rummet som användes innan va köket.. Elförbrukningen i huset va innan ja flyttade hit 200 kr per år...

Vi började med att lägga om taket. byta allt trä utvändingt. Vi sparade stommen.. Reglade upp alla väggar, tak golv mm då allt var snett.. La in golvvärme i hela nedervåningen. Drog ny el (fanns ett eluttag innan) Isolerade in och utvändigt.. Flyttade en dörr plus ett fönster. (eller flyttade hålet, fönstrena va trasiga). I köket växte det in ett träd genom fönstret :angel:

Isolerade även övervåningen där det varit typ vind. Nu är det tvrum och sovrum där uppe..

Satte även in en kamin i ett genomgångsrum till köket.
I samma veva la vi även slangar för jordvärme ute i trädgården som vi värmer upp huset med. Så nu har vi jordvärme, kamin samt luftvärmepump.

tog två tre år innan man kunde bo här inne.. Och i samma veva byggdes garage och förråd ihop med huset på ca 120 kvm. Över detta byggde vi altan som man når via tvrummet uppe.. ca 25 kvm av altan e under tak.

Nu har huset varit klart några år, men ja har börjat tröttna på vissa tapeter osv.. Så det har vi gjort om... Träffade min sambo för tre år sen snart och för ett år sen funderade vi på att bygga ut huset då det är litet och enbart ett sovrum. Vi började med detta projektet i somras (2010) då vi tyckte det va onödigt o vänta och fixa iordning trädgården när vi vet att den kommer köras sönder igen vid utbygget..

Så nu är vi där.. Vardagsrummet det nya sitter ihop med gamla köket.. Detta är klart bara någon list kvar... Liten toa i nybygget är golvet lagt i. Taket ska fixas i helgen sen tapetseras nästa vecka. Sovrummet i nya delen är färdig spacklat så är taket, golvet och tapeterna som ska upp där. Längtar så till det är klart.. ca 55 kvm har vi byggt ut så huset är på ca 140 kvm nu.

Sommaren 2009 byggde vi ett plank i vinkel på ena gaveln om huset.. Andra sidan satte vi när så där har vi en liten innegård nu på ca 140 kvm där katterna kan vara ute (annars innekatter) Himla skönt att kunna vädra :angel:

Har inte mkt bilder på hur det såg ut från början tyvärr... men verkligen fallfärdigt..

Sambon har gjort så gott som allt i nybygget han är inte snickare men händig och villig att lära sig..

Men just nu känner ja. ALDRIG mer.. det är jobbigt att leva i det när det är slipdamm och skit överallt..

Men sambon han tycker det e kul så nästa sommar ska det byggas friggebod på minst 15 kvm där han ska ha bastu och solariet ska också ut i den byggnaden =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 040
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 090
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden