Jag tror inte att en jaktavlad labbe är mindre aktiv än en Kelpie - möjligen att de behöver jobba på olika sätt men aktivitetsnivån på en jaktavlad labbe nog inte mindre än en kelpie direkt.
@HeddaVovven @squarepants ?
Sen undrar jag - om ni skaffar en labbe som är jaktigare - hur tänker ni er att ni ska tillgodose dess apporteringslust? Om det är en ras ni kikat på så antar jag att ni har en plan för detta?
Lydnad, spår och agility i all ära men en retriever bör få utlopp för sin apoprteringslust (framförallt om en köper en som faktiskt vill apportera och inte har fått sina apporteringsegenskaper bortavlade).
Annars tänker jag t.ex korthårscollie (eller?
@Dentaku) eller PON om ni håller efter pälsen. Den senare känns som otroligt bra familjehundar som är med på det mesta (förutsatt att en hittar en bra uppfödare såklart)
Och just ja, Pudel är en klart underskattad ras som faktiskt kan vara värd att kika på. Roliga hundar!
Aktiverings- och kapacitetsmässigt skulle jag absolut jämföra jaktlabbe med de mer arbetsavlade bruksraserna som kelpie, belgare och (bruks)schäfer.
Skillnaden är väl att en jaktlabbe många gånger tyvärr
ser ut att nöja sig med mindre, de blir liksom försoffade. Låter man dem däremot arbeta ordentligt, gärna med att använda nosen och att apportera, så ser man att hela hunden blommar upp.
De kan göra annat
också, men de brinner för jaktbiten.
Det är klart att det finns nättare labbar som är avlade för arbete men inte är jaktlabbar - men de är faktiskt ganska få (om man tänker att labben för närvarande är den ras med flest registreringar per år och att show- respektive jaktlabben även var för sig skulle hamna på 10-i-topp registreringsmässigt).
De flesta som säger sig avla på så kallade "dual purpose"-labradorer har snarare något lättare showlabbar med viltspårsmeriter...
Och vilken labbe som helst, oavsett linjer, borde fixa ett viltspårschampionat i sömnen så att säga - det smäller alltså inte särskilt högt som merit i mina ögon när det gäller en ras som till stor del är avlad för att använda näsan.
TS; Ungefär vilken nivå tänker ni er på lydnaden och agilityn? "Bara" träna för skojs skull och kanske tävla i de lägre klasserna eller en storsatsning?
I det senare fallet är det givetvis desto viktigare med att det verkligen är en ras med kapacitet - men då kommer ofta större krav på aktivering och inte helt sällan en hund med "extra allt" som även
är lite jobbigare i vardagen.
Förutom labbe och spaniel så tänker jag även på flatte och golden.
Schapendoes? Tror att det är lättare att få tag på en bra schappe än en PON, sett till antalet registreringar - å andra sidan har schappen blivit väldigt populär sedan rasen introducerades i Sverige och det är sällan en positiv sak för hälsa och mentalitet.
Dock har de nog klarat sig bättre än många andra raser som "exploderat" antalsmässigt de senaste decennierna.