__sofia__
Trådstartare
Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav?
- Ca 45-60 cm, dvs tillräckligt stor så att jag inte behöver böja mig för att ge godis, klappa, ta apport etc.
- Ca 15-25 kg, dvs tillräckligt lätt för att gå att bära hunden utan för mycket krångel. Tillräckligt smidigt byggd för att inte må dåligt av hopp, snabba svängar etc. i agility.
- En päls som inte direkt kräver någon pälsvård och inte heller någon klippning eller trimning – varken av vanliga pälsen eller tassar, öron etc.
- Tillräckligt mycket päls för att kunna vara ute i trädgården någon timme och ”bara vara”, trots lite kyligt väder (tänk runt nollan, torrt och utan nederbörd).
- Päls som, när den fälls, är hyfsat smidig att dammsuga upp med robotdammsugare.
- Päls som inte får med sig snöbollar eller kvistar in
- Positiv till allt och gilla godis, rejsa runt, dragkamp, bära saker, bollar etc.
- Gilla att ligga och mysa i soffan en kväll
- Kunna klara av att vara hemma i hundgård på dagen om jag är på jobbet (tillsammans med hundkompis dock)
- Gilla att vara ute och göra saker, oavsett om det handlar om en runda till affären, en liten vandringstur eller ett besök hos veterinären.
- Gilla att träna, oavsett om det handlar om smådetaljer i lydnad, agility, spår eller annat – men samtidigt inte ha några problem om det blir några veckor med bara promenader och trädgårdslek
- Som vuxen, vilja göra som matte säger bara för att matte säger det (även om det självklart är roligare att göra som matte säger om man får godis för det)
- Vara tillräckligt larmande och ”vaktig” och se tillräckligt respektingivande ut för att få folk att stanna på andra sidan grinden tills jag kommer
- Inte skälla överdrivet mycket, endast när det faktiskt behövs
- Inte ha några problem med främmande folk och att de klappar/gosar. Får gärna visa intresse för folk om folk bjuder in till det, men ignorera folk annars (med träning, självklart)
- Tillräckligt stor för att kunna hänga med och dra vid löpturer/cykelturer - men ändå tillräckligt liten att det ska gå att hålla hunden om den får för sig att plötsligt vilja jaga efter något/någon.
- Inte vara kräsen, eller ha en massa sjukdomar i rasen
- Kunna klara av att vara med familjens andra hundar av samma kön och kunna hantera att träffa andra hundar på promenader, tävlingar etc