Till alla som svarat:
Är sporten i sig verkligen djurvänlig?
(jämför inte med några andra grenar eller vildhästar, försök se på travet i sig).
-Det tycker jag den är om man har hästen som individ och tränar/sköter den som individ...
Jag tycker du fokuserar för mycket på just tävlingsmomentet...
OK, att hästen är framavlad för att springa i snabb trav, men finns det verkligen någon harmoni i det vi ser innom travsporten?
-Harmoni är för mig inre balans (hallelujia) och det anser jag de flesta travare har...
Eller är det så att det man inte vet mår man inte dårligt av, att travhästen inte vet bättre utan finner sig i, och är nöjd med sitt liv, så länge vi har bruk för den?
-Jag tror de flesta travare gillar sitt liv, under förutsättning att just den individen hamnat hos rätt tränare/skötare/ägare osv...
Går travlopp att sammanlikna med flykt? Finns det harmoni i flykt? Jag anser inte det.
-Jag anser inte att travlöp är att likna med flykt, travlopp är taktiskt uppbyggda och man kör inte för fullt hela vägen....
Flykt är panik, det är inte travlopp
Jag tycker att det bli mer och mer sällan jag ser travhästar som VERKLIGEN mår bra och utstrålar detta. Men kanske har jag aldrig riktigt gjort det, utan tidigare bara sett det jag ville se?
Kanske är det för att mitt öga blivit FÖR känsligt? Och delvis beroende på att jag inte längre tycker att travet är det bästa som finns och sällan träffar hästar som mår helt förträffligt.
- Hur ser ditt öga att en häst mår bra?
I mina ögon är en välmående häst, en pigg, glad, vaken individ, i gott hull och fin päls.... Något jag tycker mig se ofta i olika stall... Undantagen finns, men frågan är ju om de ligger i "tillfällig svacka" pga. av olika omständigheter osv...
Därför undrar jag om någon annan finner harnomi i detta med att träna hästen till bristningsgränsen och samtidigt kunna känna att det man gör hjälper hästen att leva ett sunt liv...
- tränar man verkligen travare till bristningsgränsen? Försöker man inte bygga upp dem för att fyskiskt och psykiskt klara de påfrestningar de utsätts för?
Är det så att drömmen om pengar och rekordtid är drivkraften och går först?Jag förstår inte annat.
Eller vad är det som driver människan att öht hålla på med trav?
- De flesta som jobbar aktivt med trav, gör det väl för att de tycker om hästar och finner travsporten som deras Nich?
Att det finns pengar att tjäna, gör ju automatiskt travet till en pengakåt industri.... Men frågan är ju om gemene man verkligen arbetar med trav för pengarna... Kankse mer jobba med sin hobby?
Förövrigt så är det inte direkt lätt förtjäna pengar och de flesta tränare lever av träningsavgifterna, insprunga är en bonus..
Varför håller ni på med trav?
-Jag gillar hästar och tycker om att se mina hästar se ut som de vunnit på lotto när de får träna...
Att man kan tjäna pengar är en bonus....
Igen, nu funderar jag endast över trav och travhäst, inte dom andra hästsport grenarna. Det kan jag diskutera respektive forum vid intresse.
- Som sagt tycker jag du fokuserar för mycket på just tävlingsmomentet, det finns så mycket mer inom travet o vägen till tävling (och ev. pengar) är lång... och så mycket måste klaffa och göras på rätt sätt för att ens nå dit![/QUOTE]