Finns det harmoni?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

Har funderat på detta, finns det verkligen harmoni i travsport, om man ser det ur hästens perspektiv?

Var, i så fall?

Har frågat ett antal person er under dom senaste dagarna och fått mkt. dystra svar. Hoppas att nån av er kan bryta den trenden... :p

Sv: Finns det harmoni?

Hur definierar du harmoni ur hästens perspektiv? :)

Kan en häst befinna sig i harmoni när den stormar fram i en flock på ett fält?

Kan en häst befinna sig i harmoni när den springer om sin kompis i hagen?

Mina hästar tycker jag har ett rätt Harmoniskt liv...
Åtminstone så harmoniskt som ett flocklevande flyktdjur nu kan ha...
Såg ngt på Tv om vilda Mustanger...ojoj vilket liv ständiga slagsmål och en evig maktkamp inom flocken m,m
Så går det inte till i våra hagar iaf...

Varför skulle det inte finnas harmoni? I så fall finns det väl ingen harmoni någon annanstans heller? Vet inte riktigt vad du är ute efter, men skulle det råda någon större harmoni i andra grenar? Men jag tycker nog att många hästar inom travet lever ett ganska tillfredsställande liv ändå.

Vilka personer har du frågat ? och vad har du fått för svar ? Hur definierar du begreppet harmoni ur hästens perspektiv ? Harmoni tror jag är när häst och människa samarbetar och där hästen får göra det den är skapt till.

En löpsugen travhäst som ges möjlighet att få utlopp för sin energi vid träning/tävling, får daglig utevistelse, god omvårdnad och bra foder har i mina ögon en bra chans att uppnå harmoni. Man kan se detta på att den glatt och villigt "gör sitt jobb" på tävlingsbanan och sedan är avslappnad, lätthanterlig (som travarna har rykte om sig att vara även bland ridfolk) och har god aptit. Verkar trivas helt enkelt .........jag har sett många sådana travhästar. Att hästarna är fokuserade på sin uppgift och ser laddade ut när de är på tävling tolkar inte jag som en "ickeharmonisk" häst utan mer som just den tävlingshäst och det "krutpaket" den är.

Vet inte vart du vill komma, men nog har väl även du sett travare som verkar trivas med livet och som ser harmoniska ut.

Tar man en människa som är av den livliga typen och full av energi och inte låter den få utlopp för sin energi "kväver" man den och jag tror inte att den människan blir harmonisk. ...... lika lite som om man tvingar en människa med mindre energi att bli elitidrottsman.
Skillnaden mellan hästaveln och oss människor är att människor sår sin säd hejvilt och man får ta de egenskaper man får, medan hästaveln är väl genomtänkt och vissa egenskaper dominerar beroende på vilken ras/ vilken gren man satsar på..........hoppas jag gjort mig förstådd.

Harmoni tycker jag för övrigt är ett väldigt luddigt begrepp när det gäller hästar. Det är ett ord / en känsla som varje människa tolkar på sitt eget sätt.

Är inte nån travexpert men....

min erfarenhet av travare är att det är glada, pigga hästar som älskar när det händer saker. De vill vara med och titta vad som händer i stallet eller på stallplan. De älskar männniskor, gillar att bli ompysslade mm. Klart de finns undantag men de jag har träffat gillade att bli selade och såg fram emot att jobba. Jag har träffat många fler griniga ridhästar, det måste ju betyda något eller???

Till alla som svarat:

Är sporten i sig verkligen djurvänlig?
(jämför inte med några andra grenar eller vildhästar, försök se på travet i sig).

OK, att hästen är framavlad för att springa i snabb trav, men finns det verkligen någon harmoni i det vi ser innom travsporten?

Eller är det så att det man inte vet mår man inte dårligt av, att travhästen inte vet bättre utan finner sig i, och är nöjd med sitt liv, så länge vi har bruk för den?

Går travlopp att sammanlikna med flykt? Finns det harmoni i flykt? Jag anser inte det.

Jag tycker att det bli mer och mer sällan jag ser travhästar som VERKLIGEN mår bra och utstrålar detta. Men kanske har jag aldrig riktigt gjort det, utan tidigare bara sett det jag ville se?
Kanske är det för att mitt öga blivit FÖR känsligt? Och delvis beroende på att jag inte längre tycker att travet är det bästa som finns och sällan träffar hästar som mår helt förträffligt. ;)

Därför undrar jag om någon annan finner harnomi i detta med att träna hästen till bristningsgränsen och samtidigt kunna känna att det man gör hjälper hästen att leva ett sunt liv...

Är det så att drömmen om pengar och rekordtid är drivkraften och går först?Jag förstår inte annat.
Eller vad är det som driver människan att öht hålla på med trav?

Varför håller ni på med trav?

Igen, nu funderar jag endast över trav och travhäst, inte dom andra hästsport grenarna. Det kan jag diskutera respektive forum vid intresse.

Rikkan skrev:
Till alla som svarat:

Är sporten i sig verkligen djurvänlig?
(jämför inte med några andra grenar eller vildhästar, försök se på travet i sig).
-Det tycker jag den är om man har hästen som individ och tränar/sköter den som individ...
Jag tycker du fokuserar för mycket på just tävlingsmomentet...

OK, att hästen är framavlad för att springa i snabb trav, men finns det verkligen någon harmoni i det vi ser innom travsporten?
-Harmoni är för mig inre balans (hallelujia) och det anser jag de flesta travare har...

Eller är det så att det man inte vet mår man inte dårligt av, att travhästen inte vet bättre utan finner sig i, och är nöjd med sitt liv, så länge vi har bruk för den?
-Jag tror de flesta travare gillar sitt liv, under förutsättning att just den individen hamnat hos rätt tränare/skötare/ägare osv...

Går travlopp att sammanlikna med flykt? Finns det harmoni i flykt? Jag anser inte det.
-Jag anser inte att travlöp är att likna med flykt, travlopp är taktiskt uppbyggda och man kör inte för fullt hela vägen....
Flykt är panik, det är inte travlopp

Jag tycker att det bli mer och mer sällan jag ser travhästar som VERKLIGEN mår bra och utstrålar detta. Men kanske har jag aldrig riktigt gjort det, utan tidigare bara sett det jag ville se?
Kanske är det för att mitt öga blivit FÖR känsligt? Och delvis beroende på att jag inte längre tycker att travet är det bästa som finns och sällan träffar hästar som mår helt förträffligt. ;)
- Hur ser ditt öga att en häst mår bra?
I mina ögon är en välmående häst, en pigg, glad, vaken individ, i gott hull och fin päls.... Något jag tycker mig se ofta i olika stall... Undantagen finns, men frågan är ju om de ligger i "tillfällig svacka" pga. av olika omständigheter osv...

Därför undrar jag om någon annan finner harnomi i detta med att träna hästen till bristningsgränsen och samtidigt kunna känna att det man gör hjälper hästen att leva ett sunt liv...
- tränar man verkligen travare till bristningsgränsen? Försöker man inte bygga upp dem för att fyskiskt och psykiskt klara de påfrestningar de utsätts för?

Är det så att drömmen om pengar och rekordtid är drivkraften och går först?Jag förstår inte annat.
Eller vad är det som driver människan att öht hålla på med trav?
- De flesta som jobbar aktivt med trav, gör det väl för att de tycker om hästar och finner travsporten som deras Nich?
Att det finns pengar att tjäna, gör ju automatiskt travet till en pengakåt industri.... Men frågan är ju om gemene man verkligen arbetar med trav för pengarna... Kankse mer jobba med sin hobby?
Förövrigt så är det inte direkt lätt förtjäna pengar och de flesta tränare lever av träningsavgifterna, insprunga är en bonus..

-Jag gillar hästar och tycker om att se mina hästar se ut som de vunnit på lotto när de får träna... ;)
Att man kan tjäna pengar är en bonus....

Igen, nu funderar jag endast över trav och travhäst, inte dom andra hästsport grenarna. Det kan jag diskutera respektive forum vid intresse.
- Som sagt tycker jag du fokuserar för mycket på just tävlingsmomentet, det finns så mycket mer inom travet o vägen till tävling (och ev. pengar) är lång... och så mycket måste klaffa och göras på rätt sätt för att ens nå dit![/QUOTE]

Vilka personer har du frågat ?
Alla jag möter. Endel har häst eller travhäst eller är utan häst, några håller inte ens på med hästar. Ingen har med gott samvete svarat att travet "det är verkligen en trelivg sport där hästarna kan leva ett glatt och harmoniskt liv, utan smärta utan plågor". :D
Hur definierar du begreppet harmoni ur hästens perspektiv ?
Främst att hästen slipper utsättas för en onaturlig stress, onatuliga påfrestningar. Harmoni = balans i kropp och själ.
Harmoni tror jag är när häst och människa samarbetar och där hästen får göra det den är skapt till.
Men spelar det då ingen roll hur samarbetet utförs?
Eller menar du att är det harmoni vid varje samarbete mellan häst och människa?
Är det bara vi männisor som enligt vårt tycke och smak avgör vad hästen är skapt till, för vårt eget intresses skull, och samtidigt definierar när harmoni och kontrollerar detta och tillåter det uppstå?
En löpsugen travhäst som ges möjlighet att få utlopp för sin energi vid träning/tävling, får daglig utevistelse, god omvårdnad och bra foder har i mina ögon en bra chans att uppnå harmoni. Man kan se detta på att den glatt och villigt "gör sitt jobb" på tävlingsbanan och sedan är avslappnad, lätthanterlig
Visst, men om t ex. hagen är 20x20 med utsikt mot en större väg? Om hästen har stressmage och prestationsångest?

Eller är vi så krassa att vi anser att harmoni uppstått och är tillräcklig bara hästen fyller vår funktion? Då har den en anledning att få känna sig betydelsfull och tacksam och bör inte klaga eller visa oss otacksamhet i form av nedsatt prestation eller olydnad?
Vet inte vart du vill komma, men nog har väl även du sett travare som verkar trivas med livet och som ser harmoniska ut.
Jag har inget speciellt syfte med tråden. Vill bara höra vad ni tänker. Har visst sett några stycken som har det "bra" om man jämför med medel travaren, men mkt. få som har behållit denna form under en längre tidsperiod, tyvärr. MEN å andra sidan så möter jag få människor som verkar må bra och ha det bra, så det kanske är det som är det största problemet? Att människan mår pyton och hästen speglar människans elände och därmed verkar må dårligt även den??? Hästen, liksom människan är anpassningsbara, men hästen speglar människan i större grad än vad den är egoistisk, där skiljer vi oss åt.... ;)

Harmoni tycker jag för övrigt är ett väldigt luddigt begrepp när det gäller hästar. Det är ett ord / en känsla som varje människa tolkar på sitt eget sätt.
Å, harmoni som anses vara nyckelordet för hästen och hela dess väsen, som strävar efter balans, både yttre och inre -står det att läsa i historisk skrift.
Och du finner det luddigt? Ja, va ska man säga? :confused:

Vill spinna lite vidare på "Onaturlig stress" ;)
Vad är onaturlig stress och är det något just travhästar utsätts för?

Symtom på hästar utsatta för mycket stress är ju beteenden som vävning, krubbitning osv... Avtrubbade individer oftast...
Något man aldrig/sällan ser i travstall?
Är en pullande häst stressad eller löpglad?
En häst som blir nervös inför start, är den stressad eller förväntasfull?

Lite spinn off...

-Det tycker jag den är om man har hästen som individ och tränar/sköter den som individ...
Jag tycker du fokuserar för mycket på just tävlingsmomentet...
Vad är trav om inte träning inför tävling? Jag är sällan på tävling numera. Utan träffar hästar i träning hemma...

-Harmoni är för mig inre balans (hallelujia) och det anser jag de flesta travare har...
Jasså, har du blivit religös nu också?
Jag bor nog på fel ställe, eftersom det inte är tillfälle just här...
-Jag tror de flesta travare gillar sitt liv, under förutsättning att just den individen hamnat hos rätt tränare/skötare/ägare osv...
Något som du redan svarat...

Flykt är panik, det är inte travlopp
Hur stor är skillnaden 200 kvar av loppet?
Hur kan vi veklgien veta, undrar jag då?
Nu var detta inte min upprinnliga fråga, utan det var nu nån annan som syftade på flykt länger upp i tråden.
- Hur ser ditt öga att en häst mår bra?
På samma sätt som dig och dom flesta andra. Men jag kan även känna, läsa och tolka. Så ögat är bara en liten del av intrycket.
- tränar man verkligen travare till bristningsgränsen? Försöker man inte bygga upp dem för att fyskiskt och psykiskt klara de påfrestningar de utsätts för?
Tränar du bara på halvfart? Tränar du inte mot att sänka rekord, däremed tänja på gränserna?
Att det finns pengar att tjäna, gör ju automatiskt travet till en pengakåt industri
Och då är hästen plötsligt inte drivkraften, eller hur?
.... Men frågan är ju om gemene man verkligen arbetar med trav för pengarna...
Det är många som drömmer om pengar, många som vet att det inte är lätt att uppnå sina drömmar men ändå inte kan sluta. Varför?
Kankse mer jobba med sin hobby?
Varför hålla på med något om man inte längre kommer att uppnå sin dröm?
Vad är det att vissa nöter och nöter utan att känna glädje, när det skulle vara trevligare för hästen att göra annat och billigare och snabbare för människan att köpa motorcykel och köra gasen i botten...Är det för att få möjlighet att vara destruktiv och intala sig själv att allt går så dårligt, mig är det så synd om?
Förövrigt så är det inte direkt lätt förtjäna pengar
Prexis!
-Jag gillar hästar och tycker om att se mina hästar se ut som de vunnit på lotto när de får träna... ;)
Kan vi klona och få fler som dig? :D :banana:

det finns så mycket mer inom travet o vägen till tävling (och ev. pengar) är lång... och så mycket måste klaffa och göras på rätt sätt för att ens nå dit!
Det är precis därför jag undrar ....

Senast ändrad av en moderator:

Ta upp det i en ny tråd!
Det är interssant och kan utvecklas.

Om du bara visste hur mycket känsla, tid, pengar och kärlek vi lägger ner på våra hästar........vi är nog minst lika måna om att de ska leva att gott liv som du är när det gäller dina hästar om du har några. Varje häst som föds här är en värdefull individ och jag blir faktiskt ganska irriterad på dina negativa inlägg om vårt sätt att "hålla häst".
Vi är många med dig som vill att hästarna ska finna balans både till kropp och själ och ett samarbete där bara ena parten trivs kan aldrig kallas samarbete......då handlar det enbart om tvång.

Jag tycker att det är en njutning att se en löpsugen välmående travhäst klippa med öronen (kommunicera/samarbeta med kusken) och trava fram med svansen i vädret och med en klockren aktion. En häst som ser ut så tror jag är en lycklig häst.....och en lycklig häst är gott nog för mig.

Snälla du.......tro inte att alla travfolk enbart tänker på pengar och använder sina hästar som maskiner.

Rikkan skrev:
Vad är trav om inte träning inför tävling? Jag är sällan på tävling numera. Utan träffar hästar i träning hemma...
-Målet med träningen är tävling ja, men det behöver ju inte vara fel... För som vi tidigare tagit upp så är vägen dit både svår, krånglig och lång och för att ens nå dit behöver man gjort en hel del saker rätt, ffa. att ha en välmående häst!

Jasså, har du blivit religös nu också?
Jag bor nog på fel ställe, eftersom det inte är tillfälle just här...
- Varför skulle jag vara religös nu? Det är vad harmoni är för mig... ;)

Hur stor är skillnaden 200 kvar av loppet?
-Menar du att de sista 200m är ren panik? Kan man då anse att så fort hästen lämnar rygg för att spurta och avancera så flyr den?? Kan det inte vara mer lekfullt?

På samma sätt som dig och dom flesta andra. Men jag kan även känna, läsa och tolka. Så ögat är bara en liten del av intrycket.
-Hur många hästar som har ytstrålning och glädje, har du kännt på och som gett dig ett annat intryck än att den är välmående?
Jag har som "yrke" att klämma, känna, rycka och dra i e himla massa hästar... Och i de flesta fall har mitt öga rätt...

Tränar du bara på halvfart? Tränar du inte mot att sänka rekord, däremed tänja på gränserna?
-Ja? Inte fasen tränar jag full fart... Har aldrig kört fortare än 23 i jobb med Humlan, rekord säger väldigt lite....
Jag tränar för styrka, farten kommer automatiskt, aldrig heller kör jag slut på hästen i jobb!

Och då är hästen plötsligt inte drivkraften, eller hur?
-Är den inte? Kan du nämna en person du vet som sysslar med trav aktivt för att tjäna pengar och som inte tycker om hästar?
Jag hävdar fortfarande att de som jobbar med hästar gör det för att de tycker om dem, inte för att det är ett bra sätt att bli rik o tjäna pengar

Det är många som drömmer om pengar, många som vet att det inte är lätt att uppnå sina drömmar men ändå inte kan sluta. Varför?
Varför hålla på med något om man inte längre kommer att uppnå sin dröm?
-Självklart vill man ha pengar, det är svårt att klara sig utan...
Men det fina med travet är ju att "vem som helst" kan tjäna pengar... Men de flesta nöjer sig väl med "småslanatar" vilket det ju faktiskt är om man jämnför med vad en travhäst kostar...

Vad är det att vissa nöter och nöter utan att känna glädje, när det skulle vara trevligare för hästen att göra annat och billigare och snabbare för människan att köpa motorcykel och köra gasen i botten...Är det för att få möjlighet att vara destruktiv och intala sig själv att allt går så dårligt, mig är det så synd om?
-Jag vet inte vilka som nöter o nöter... Själv har jag Humlan som kutat in 2600:- o är 5 år... Vissa kankse skulle säga att jag nöter o nöter, jag säger att pengarna kommer rulla... snart ;)
Det är inte ett dugg synd om mig, mina hästar är fina och välmånede... De älskar att träna och tävla...

Kan vi klona och få fler som dig? :D :banana:
:D Oh ja...

....
10 tecken...

Rikkan...jag tror inte alls att ALLA tänker på pengar inom travet. Visst, de inom toppen, ATG o.s.v....de måste tänka på pengar för att sporten skall överleva...utan publik som gillar att spela o.s.v. har vi aktiva ingen möjlighet att finnas. Återigen...jag har ju haft en häst som varit jättebra...jag ser det som en omöjlighet att få en till sådan häst! Man belönas bara med EN sådan häst när man håller på i så liten skala som vi. Men, jag gillar att umgås med travarna...de är så harmoniska tycker jag motför ex. ridhästar. Sen vill jag ju se Bodbäckspålles avkommor bli stora...och så givetvis testa föda upp någon själv efter honom. Min drivkraft är inte pengar...för det har jag redan förlorat mer än jag vunnit...utan min drivkraft är hästarna, och vinner man då pengar...så är det bara en bonus.

Ser vi att en av våra hästar inte trivs med livet...så försöker vi göra någonting åt det, hästarna tävlas inte i tid och otid bara för att tjäna pengar. Sen finns det ju ingenting trevligare än att köra häst en ljus vinterdag med renpäls i vagnen och lite kaffe och julsånger :bump:

Du definierar harmoni på bland annat detta sätt: Främst att hästen slipper utsättas för en onaturlig stress, onatuliga påfrestningar. Då bara en liten fundering...är det naturlig stress att ex. köra in en häst, rida in en häst?...för oftast om de aldrig upplevt någonting så blir ju hästarna lite stressade....det är ju inte direkt naturligt...och isåfall...ska vi alls då hålla på med hästar? Bara en fundering...inget påhopp :smirk:

Rikkan skrev:
Alla jag möter. Endel har häst eller travhäst eller är utan häst, några håller inte ens på med hästar. Ingen har med gott samvete svarat att travet "det är verkligen en trelivg sport där hästarna kan leva ett glatt och harmoniskt liv, utan smärta utan plågor". :D Främst att hästen slipper utsättas för en onaturlig stress, onatuliga påfrestningar

Jag vet att du nämnde att vi inte skulle jämföra med andra sporter, men eftersom du säger så här så måste jag får göra ett inlägg.. :o

Jag anser isådana fall att ALLA hästsport grenar HÖR till samma kategori. Du pressar väl hästarna till MAX inom deras område oavsett vilken "gren" du håller till inom...
Hoppning - du vill få hästen att hoppa så högt som möjligt, inte går den ut i hagen och hoppar över dessa hinder om inte den har någon på ryggen?
För att inte TALA om terränghoppning som jag själv anser vara VÄRRE än trav, där utsätts hästen VERKLIGEN för påfrestning...såg bara förrförra året hästen som inte orkade hoppa uppför en trapp, brakade rätt in i den och bröt nacken på en gång....
Galopp, de tränas inför derbyn och sätts männsikor på ryggen när de är 2ÅR, JA jag vet att det körs lopp för tvååringar, men vagn är inte lika stor belastning som en ryttare på ryggen....( jag är själv EMOT 2års starter)
Alltså , sköter man om hästen på ett bra sätt, och mellan starterna låter den leva så fritt och naturligt som möjligt så tror då jag att de lever ett harmoniskt liv...

Mina pållar går på LÖSDRIFT, hur många ridisar gör det? ( stackars stakcars ridskolehästar...finns väl inga som lever ett sådant oharmoniskt liv som de )
De får FRI tillgång till grovfoder.
De får god omvårdnad, mkt kärlek och blir grymt bortskämda... :angel: De är glad när man kör /rider, aldrig vägrat springa, aldrig lagt en pisk på dem.... De GÖR det med glädje .....
Skulle jag se att någon av min hästar började bli "oharmoniska" dvs börja med olater eller se ledsna ut, då skulle de få sluta springa direkt...jag skulle aldrig tvinga de att springa....

Kom och hälsa på här, så får du se 4 MKT HARMONISKA hästar!! :bow: :)

Detta är skrivet med snäll ton, så missuppfatta inte ;)

Snälla du, vad är det som driver dig att alltid ta det jag skriver personligt? Jag skriver inte om DIG eller DINA hästar. Varför skulle jag ö h t engagera mig i DIG, som ändå bara blir irriterad så fort jag skriver något här inne?
Jag skriver för att få höra era åsikter, inte för att jag vill JÄMFÖRA mina hästar med dina.

Jag skriver inte detta för att betvivlar er kompetens som hästskötare/ägare/tränare.
Kan du inte försöka fatta det, Isz?
Det handlar inte jämförelse!!!!! Jag ser det som funderingar.

Det handlar om värderingar! Förstår du skillnaden?

Jag skriver detta eftersom jag är förtvilad över att möta människor som inte delar era eller mina åsikter om känsla, välmående och hästens status som individ. Hästar som inte mår bra, som tvingas träna när dom inte vill eller kan osv. Jag kan inte blunda för sånt som sker framför mina ögon. Det jag bevittnar får mig att vilja sluta med trav, NU! Så är det faktiskt. Och när jag då försöker få er att komma med lite positiva inlägg, som kanske kan få mig att tro att det finns något ljust innom travet, då kommer du farande med din personliga irritation, -IGEN!

Det handlar inte om "alla travfolk" utan just i denna tråd så försöker jag fundera över mina värderingar och dom värderingar som jag möter, det är långt ifrån "alla". Dvs. dom människor som jag möter just nu i livet.

Om jag tolkar dina reaktioner så upplevs du som en mycket begränsad person, när det gäller att läsa, förstå och sedan delta i diskussioner.
Så jag ber dig att hellre låta bli, om det är så att du inte begriper vad som skrivs, fär att åter få höra hur irriterad eller förbannad du är är jag faktiskt mycket less på.
Tack för visad förståelse, om du nu förstår det?!

jag tror inte alls att ALLA tänker på pengar inom travet.
Ändå är det många som säger att det är en av anledningarna till att dom håller på, lurar dom sig själva eller är det oss dom försöker lura?
Jag tror att dom lurar sig själva... ;)
Visst, de inom toppen, ATG o.s.v
syftar inte på toppen utan på den vanliga människan, mannen.
Min drivkraft är inte pengar...för det har jag redan förlorat mer än jag vunnit...utan min drivkraft är hästarna, och vinner man då pengar...så är det bara en bonus.
Nu börjar du kommer nån- stans i dina funderingar. Var tror du att det är, som är den verkliga drivkraften? :love:
Ser vi att en av våra hästar inte trivs med livet...så försöker vi göra någonting åt det,
För att kunna göra något så krävs det ju att man SER och INSER. Alla är inte där. Du ser, många här inne ser, men jag önskar att alla skulle kunna se. <-om du fattar...
Du definierar harmoni på bland annat detta sätt: Främst att hästen slipper utsättas för en onaturlig stress, onatuliga påfrestningar.
Ja, det stämmer. Men då menar jag i extrem form eftersom hästen är anpassningsbar till en viss gräns.
Då bara en liten fundering...är det naturlig stress att ex. köra in en häst, rida in en häst?...för oftast om de aldrig upplevt någonting så blir ju hästarna lite stressade
Det kommer väl helt an på hur du som människa axlar ditt ansvar och ser till att hästen slipper utsättars för onödiga situationer som skapar den desktrutiva stressen. Det viktigaste bör väl vara att försiktigit kunna vänja hästen och stärka hästen genom träning för dess framtid dess uppgift, så att den själv är stark nog att klara dom yttre påfrestningarna.
DÄR tror jag att människan är för SNABB. Det ska gå så FORT med allt i dag. Inkörning på 4 dagar, tävla med 2 åringar osv.
Harmoni är i min värld motsatsen till stress, stress finns det mycket av innom travet.
.....det är ju inte direkt naturligt...och isåfall...ska vi alls då hålla på med hästar?
Jag anser att vi ska kunna hålla på, om vi tar hänsyn till hästen som individ, accepterar dess begränsningar och låter bli att utsätta den för sånt som den inte klarar av eller far illa av -sett ur hästens perspektiv, inte sett ur våra egoistiska behov.
Bara en fundering...inget påhopp
Det hade jag inga problem att förstå. ;) :p

Zandrah skrev:
eftersom du säger så här så måste jag får göra ett inlägg..
Jag förstår dig.
Jag anser isådana fall att ALLA hästsport grenar HÖR till samma kategori. Du pressar väl hästarna till MAX inom deras område oavsett vilken "gren" du håller till inom...
Jo, jag anser att det är lika sjukt, hela skiten. :banana:
Alltså , sköter man om hästen på ett bra sätt, och mellan starterna låter den leva så fritt och naturligt som möjligt så tror då jag att de lever ett harmoniskt liv...
Ja, och jag delar din uppfattning, men vi gör alla vårt bästa efter bästa förmåga och alla har tyvärr inte kommit dithän ännu att dom kan se när obalans uppstår.
De GÖR det med glädje .....
Låter fint, jag förstår just din hänsikt, men hästen gör även saker av vana, för att vara lojal eller för att den inte har något val, och alla dessa faktorer kan vi människor välja att tolka som glädje. Det är det som gör mig förtvivlad ibland. :cry:
Skulle jag se att någon av min hästar började bli "oharmoniska" dvs börja med olater eller se ledsna ut, då skulle de få sluta springa direkt...jag skulle aldrig tvinga de att springa....
Det är anledningen till att jag startade denna tråden! Det är där funderingen börjar...
Kom och hälsa på här, så får du se 4 MKT HARMONISKA hästar!!
Har 3 egna, :love: som tur är! ;)
Detta är skrivet med snäll ton, så missuppfatta inte
Jag missuppfattar dig inte, var så säker. :bow:

Går inte att citera eftersom du lägger allt i en ruta, orkar därför inte svara dig även om jag skulle vilja, eftersom du verkar vara så rätt/fel i din inställning mot mig och det jag skriver.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 413
Senast: Palermo
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
819
Senast: Soapbubble
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka