Finns det fortfarande inget koppar/zinktillskott i Sverige?

Alexandra_W

Trådstartare
Vet det varit på tapeten förr, men kan ju hänt något sen dess. Men om man behöver tillsätta koppar och zink, finns det fortfarande inget tillskott i Sverige som gör det UTAN att man får järn och/eller kalcium på köpet?

Är så rackarns dyr frakt från polska stället :S
 
St Hippolyt har Zinktillskott som är väldigt koncentrerat, men kan inte svära på om den innehåller kalcium.
Jag ger även Hippo selection hov, men den innehåller ju tyvärr kalcium också...
 
St Hippolyt har Zinktillskott som är väldigt koncentrerat, men kan inte svära på om den innehåller kalcium.
Jag ger även Hippo selection hov, men den innehåller ju tyvärr kalcium också...

Fast väldigt koncentrerat, vilket menar du då? Är det hestaplus zinc? Det innehåller kalcium - men ganska lite. Dessutom innehållet det mer fosfor än kalcium så rent så är det okej. 0,2% ca och 0,55% P.

Zinc så 30 000 mg/kg vilket är koncentrerat. Men 60 mg koppar/kg räcker ju ingenstans (och det är lika mkt koppar som järn, det innehåller tyvärr järn med).

Eller menade du ett annat?

Jag behöver liksom 450 mg zink och 100 mg koppar för den ena, och 1100 mg zink och 250 mg koppar till den andra :S
 
Fast väldigt koncentrerat, vilket menar du då? Är det hestaplus zinc? Det innehåller kalcium - men ganska lite. Dessutom innehållet det mer fosfor än kalcium så rent så är det okej. 0,2% ca och 0,55% P.

Zinc så 30 000 mg/kg vilket är koncentrerat. Men 60 mg koppar/kg räcker ju ingenstans (och det är lika mkt koppar som järn, det innehåller tyvärr järn med).

Eller menade du ett annat?

Jag behöver liksom 450 mg zink och 100 mg koppar för den ena, och 1100 mg zink och 250 mg koppar till den andra :S

Ja det är hestaplus zink jag menar, men du får ju givetvis komplettera med koppar på annat sätt då. :)
 
Ja det är hestaplus zink jag menar, men du får ju givetvis komplettera med koppar på annat sätt då. :)

Mmm, fast då är man lite på ruta noll eftersom det inte tycks finnas ett rent koppartillskott heller? Jag fattar inte att det inte kommit ett "rent" zink/koppar-tillskott, problemet är ju välkänt sen länge. Det borde sälja som smör i solsken om ngn bara skapade ett?
 
Det vore toppen om någon kunde tillverka med korrekta kvoterna mellan Cu och Zn.
 
St hippolyt har även koppar tillskott. Var inne på deras sida och tittade lite, hittade följande. dock så får man lite järn och annat på köpet :(

koppar
ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR
Råprotein 20,0 % Kalcium 0,1 %
Råfibrer 6,0 % Fosfor 0,5 %
Råfett 4,0 % Magnesium 0,3 %
Råaska 9,0 %
SPÅRÄMNEN PER KG
Koppar 2.700 mg Zink 250 mg
Mangan 150 mg Järn 220 mg http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Tillskott/Mineraler och spårämnen/Koppar.aspx

Zink
ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR
Råprotein 26,0 % Kalcium 0,20 %
Råfibrer 4,0 % Fosfor 0,55 %
Råfett 10,0 % Magnesium 0,20 %
Råaska 13,0 % Natrium 0,15 %
NÄRINGSFYSIOLOGISKA TILLSATSÄMNEN PER KG
Vitamin A 14.000 IE Vitamin B12 42 mcg
Vitamin D3 1.400 IE Biotin 360 mcg
Vitamin E 100 mg Niacin 43 mg
Vitamin B1 8,5 mg Folinsyra 4 mg
Vitamin B2 14 mg Pantothensyra 17 mg
Vitamin B6 4 mg Kolin 214 mg
SPÅRÄMNEN PER KG
Zink 30.000 mg Kobolt 50,0 mg
Mangan 90 mg Selen 0,6 mg
Järn 60 mg Jod 0,6 mg
Koppar 60 mg
http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Tillskott/MIneraler och spårämnen/Zink.aspx
 
St hippolyt har även koppar tillskott. Var inne på deras sida och tittade lite, hittade följande. dock så får man lite järn och annat på köpet :(

koppar
ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR
Råprotein 20,0 % Kalcium 0,1 %
Råfibrer 6,0 % Fosfor 0,5 %
Råfett 4,0 % Magnesium 0,3 %
Råaska 9,0 %
SPÅRÄMNEN PER KG
Koppar 2.700 mg Zink 250 mg
Mangan 150 mg Järn 220 mg http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Tillskott/Mineraler och spårämnen/Koppar.aspx

Zink
ANALYTISKA BESTÅNDSDELAR
Råprotein 26,0 % Kalcium 0,20 %
Råfibrer 4,0 % Fosfor 0,55 %
Råfett 10,0 % Magnesium 0,20 %
Råaska 13,0 % Natrium 0,15 %
NÄRINGSFYSIOLOGISKA TILLSATSÄMNEN PER KG
Vitamin A 14.000 IE Vitamin B12 42 mcg
Vitamin D3 1.400 IE Biotin 360 mcg
Vitamin E 100 mg Niacin 43 mg
Vitamin B1 8,5 mg Folinsyra 4 mg
Vitamin B2 14 mg Pantothensyra 17 mg
Vitamin B6 4 mg Kolin 214 mg
SPÅRÄMNEN PER KG
Zink 30.000 mg Kobolt 50,0 mg
Mangan 90 mg Selen 0,6 mg
Järn 60 mg Jod 0,6 mg
Koppar 60 mg
http://hippolyt.dk/SE/Produkter/Tillskott/MIneraler och spårämnen/Zink.aspx

Jag vill helst inte ha mer järn, 210 mg/kg silage räcker mer än nog liksom :S Men får räkna på det
 
Senast ändrad:
Jag vill helst inte ha mer järn, 210 mg/kg silage räcker mer än nog liksom :S
förstår det
coppervit från eclipse innehåller såvitt jag får fram inget järn, hestaplus zink innehåller 60 mg järn och 30 000 mg zink per kilo. Hur många gram utav hestaplus zink skulle du behöva ge?
 
förstår det
coppervit från eclipse innehåller såvitt jag får fram inget järn, hestaplus zink innehåller 60 mg järn och 30 000 mg zink per kilo. Hur många gram utav hestaplus zink skulle du behöva ge?

Jag håller på och räknar på det, men inte så många. Vilket på sitt vis är en nackdel - år man för små mängder eller för knepiga mängder pulver så blir det bökigt och stor felmarginal. Men ska sätta mig vid datorn och lägga in värdena i excelfilen och se.
 
Jag håller på och räknar på det, men inte så många. Vilket på sitt vis är en nackdel - år man för små mängder eller för knepiga mängder pulver så blir det bökigt och stor felmarginal. Men ska sätta mig vid datorn och lägga in värdena i excelfilen och se.

Jo jag vet men vad gör man. Jag väger både mineraler och hestaplus zink, som är små pelletsar inte pulver, till mina hästar varje dag på liten digitalvåg, 3 hästar ska ha nio gram var och en 15 gram :) coppervit är ju flytande och kladdigt så klart ;) men det finns dosmått till de flaskorna.
 
Jo jag vet men vad gör man. Jag väger både mineraler och hestaplus zink, som är små pelletsar inte pulver, till mina hästar varje dag på liten digitalvåg, 3 hästar ska ha nio gram var och en 15 gram :) coppervit är ju flytande och kladdigt så klart ;) men det finns dosmått till de flaskorna.

Coppervit går det åt en hel del av, och jag är lite (i onödan säkert men det är svårt få bort det när man levt med IR-häst) avig mot socker.

Pelletsar var bra! Vet du om koppartillskottet också är pelletsar? Är de smakliga btw. Jag är VÄLDIGT glad om jag slipper pulver och kladd, och bara kan ge torr mat. Hästarna med. (Ja de är lite konstiga ;))

Om jag lite snabbt räknat rätt blir det till den stora 35 gram St H Zinc och 90 gram St H Kobber, då hamnar Fe/Cu-kvoten på 4 och Zn/Cu-kvoten på 4.
(Måste man räkna med ngn mer kvot? Jag har bara snott behovet från NRC och räknar kvot efter vad de anger i behov).
Överskott Fe 416%, Zn 409% och Cu 412%. Så satans överskott, men överskotten är i balans till varandra iaf.

Den lilla, 16 gram St H Zinc och 40 gram St H Kubber, då hamnar Fe/Cu och Zn/Cu kvoterna på 4. Överskott Fe 370%, Zn 364% och Cu 366%

Så det blir alldeles för stora mängder =/
 
Pelletsarna luktar i alla fall gott :) nu är ju ingen garanti för att hästarna tycker de är smakliga ;) Jag vet inte om hestaplus koppar också är pellets.
 
Pelletsarna luktar i alla fall gott :) nu är ju ingen garanti för att hästarna tycker de är smakliga ;) Jag vet inte om hestaplus koppar också är pellets.

De äter Krafft Miner vit - och det är banne mig inte gott ;) Så förhoppningsvis. Men blev som sagt alldeles för stora mängder att ge av St Hippolyt. Att behöva ge 130 gram av koppartillskottet/dag gör ju att en 1 kg burk a 500 spänn räcker i en dryg vecka. Inte alls hållbart någonstans. Ska dubbelkolla så jag inte räknat fel, men...
 
Jag provsmakade någon mineral som skulle smaka som äpple, det skulle i så fall varit ett genomruttet äpple :yuck: och hästen åt det inte heller
Jag provade sju O_o olika mineraler innan ena hästen behagade äta sina mineraler tur att de andra åt det mesta men det var ett evigt pytsande ett tag.

Men var det inte krafft mineraler som innehöll så fruktansvärt mycket järn, eller har de äntligen ändrat? Var det inte diskussioner om det här på buke?
 
Jag provsmakade någon mineral som skulle smaka som äpple, det skulle i så fall varit ett genomruttet äpple :yuck: och hästen åt det inte heller
Jag provade sju O_o olika mineraler innan ena hästen behagade äta sina mineraler tur att de andra åt det mesta men det var ett evigt pytsande ett tag.

Men var det inte krafft mineraler som innehöll så fruktansvärt mycket järn, eller har de äntligen ändrat? Var det inte diskussioner om det här på buke?

600 mg/kg tillsatt järn. Ingen aning om totalt järn, men det är omöjligt försöka få ordning på det när de inte redovisar ordentligt. Vi har fö järn i vattnet med, så nånstans känner jag att jag måste dra gränsen... (Miner vit, per kg Fe 600 mg Cu 900 mg Zn 2500 mg) Men det är ett av få mineralfoder som funkar Ca/P-kvotsmässigt här. (Där är en annan sak jag undrar varför ingen eg tar tag i bättre. Jag bor i Uppland, det här med tillsatt kalk är liksom iiiiinget jag behöver, det är det mer än nog av i grovfodret. Tyvärr är det ofta fosforsvagt och magnesiumsvagt dock).

I år klarar jag mig faktiskt utan tillskott av både Ca, P och Mg. Första året. Tidigare år har det behövts både Krafft Miner vit och fosforbalans.

Mitt silage, per kg foder
Fe 118 mg
Cu 2,5 mg
Zn 17,5 mg

Kvot Fe/Cu 55,3...
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W
Det var livliga diskussioner i denna tråd http://www.bukefalos.com/threads/sparamnen-mikromineraler-i-grovfoder.1135027/page-7
och totalinnehållet av järn i Kraffts mineraler var 2500 mg :eek: vilket fick i alla fall mig att reagera och byta mineralfoder. Det är ju en väldigt stor skillnad mellan 600 och 2500 mg

Jo jag vet, samtidigt så hitta ett pelleterat med låg Ca/P-kvot som inte lider av samma problem... Där gav jag upp. Nåt år pytsade jag Ca/P/Mg var för sig, men då är ju mikromineralerna lämnade åt sitt öde fullständigt. Osv.

Så, tyvärr blir det ju en fråga om att hitta det minst dåliga alternativet. Det bra tycks inte finnas om man inte blir kemist och står och kokar själv i köket...

Jag har släppt perfektionen, och siktar mot "bättre än innan". Det känns genomförbart. Det här är första året jag analyserar mikromineral, så mina arma hästar har ju gått med helt skeva Fe/Zn/Cu kvoter alla år innan. Utan synbara problem (därmed inte sagt man inte skulle ha sett en förbättring om man jmf med allt i balans).

Nu så även om det inte i verkligheten blir perfekt även om det blir det på papper (och då har jag inte tagit hänsyn till osäkerhetsfaktorn på grovfoderanalyser överlag), så det är väldigt mycket bättre än förra året iaf. Jag försöker se det så. Annars blir man nog mentalsjuk och börjar med knyppling istället...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 963
Senast: CindyLou
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 311
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp