Finns det fortfarande inget koppar/zinktillskott i Sverige?

Jag köper från Polen. Frakten är dyr, men köper 9 kg i taget och då blir det lite bättre. Deras mix passar som tur är till mitt foder så behöver inte köpa separata mineraler.

De har en biotin - zink - kopparmix som blir helt okej här, och kan ju få den både pelleterad och med lysin om jag vill. Men frakten avskräckte.

Men än verkar det vara Polen som gäller...
 
@Alexandra_W
Jag ger hellre för mycket kalk istället för för mycket järn, av två onda ting väljer man det minst onda och så vitt jag förstått så är det ingen fara att kvoten blir hög så länge det är tillräckligt med fosfor. Jag ger Vitafor Solid och plussar med Hippo Selection hov. Vårt foder, eller blivande då jag ska flytta, ligger lite högt i Mn så jag har anpassat efter det. Mina värden med silaget blir då:
Zn 866 mg
Mn 907 mg
Fe 614 mg
Cu 200 mg
 
@Alexandra_W
Jag ger hellre för mycket kalk istället för för mycket järn, av två onda ting väljer man det minst onda och så vitt jag förstått så är det ingen fara att kvoten blir hög så länge det är tillräckligt med fosfor. Jag ger Vitafor Solid och plussar med Hippo Selection hov. Vårt foder, eller blivande då jag ska flytta, ligger lite högt i Mn så jag har anpassat efter det. Mina värden med silaget blir då:
Zn 866 mg
Mn 907 mg
Fe 614 mg
Cu 200 mg

Om jag ökar kalken måste jag börja öka fosforn. Jag ligger redan på överskott (rejäla) men det stör mig inte för det är balans. Men börja lägga på ännu mer kalk så det blir obalans så jag får börja lägga på ännu mer fosfor osv. Det undviker jag gärna om jag kan :)

Hipposelection hov innehåller för lite koppar och zink för att fungera tyvärr.
 
@Alexandra_W

Men hur mycket koppar och zink behöver du?
Hippo Selection hov innehåller ju per kg foder:
Zn 15000 mg
Cu 2500 mg
Jag håller med om att kopparn kunde vara högre men annars tycker jag det är ok. Jag ger 30 g om dagen och får då Zn 450 mg och Cu 75 mg
 
@Alexandra_W

Men hur mycket koppar och zink behöver du?
Hippo Selection hov innehåller ju per kg foder:
Zn 15000 mg
Cu 2500 mg
Jag håller med om att kopparn kunde vara högre men annars tycker jag det är ok. Jag ger 30 g om dagen och får då Zn 450 mg och Cu 75 mg

Skrivit det ovan,

Ena: 1100 mg zink och 250 mg koppar
Andra: 450 mg zink och 100 gr koppar
 
Vet det varit på tapeten förr, men kan ju hänt något sen dess. Men om man behöver tillsätta koppar och zink, finns det fortfarande inget tillskott i Sverige som gör det UTAN att man får järn och/eller kalcium på köpet?

Är så rackarns dyr frakt från polska stället :S

Jag beställde från Forageplus i GB till sist.
Har inte analys i år så deras standard-mineral (ger halv dagsdos) men tog även en påse cu och en zn så jag har t hösten när jag kommer att ha komplett analys.
Men visst, gratis blir det ju inte.
Beställde max-mängd, 27 kg.
 
Ja det är irriterande att betala så mycket för frakt. Men jag tror min sista beställning g
Jag beställde från Forageplus i GB till sist.
Har inte analys i år så deras standard-mineral (ger halv dagsdos) men tog även en påse cu och en zn så jag har t hösten när jag kommer att ha komplett analys.
Men visst, gratis blir det ju inte.
Beställde max-mängd, 27 kg.

När jag jämförde pris och innehåll blev forageplus ännu dyrare. Jag beställde dock bara 10 kg,
 
Ja det är irriterande att betala så mycket för frakt. Men jag tror min sista beställning g


När jag jämförde pris och innehåll blev forageplus ännu dyrare. Jag beställde dock bara 10 kg,

Jag fick ungefär samma pris vid en snabb överslagsräkning. Frakt billigare från forageplus, men produkten dyrare. Så i slutänden ungefär samma lika
 
Inte helt koll på hur mycket det innehåller eller om det finns i Sverige men här i DK har Salvana en "zink fit" som innehåller koppar, zink, vitamin c + e.
 
Tänkte ju testa forageplus balancers precis som Hanna. Köper till sommaren o ger halvsov o sedan får jag nog analys på fodret innan hösten o hoppas kunna pussla ihop m winter varianten samt enskilda makro o ev koppar/zink för att balansera. Ca och Mg kan man köpa bra o billigt i Sverige vad jag hittat o P tror jag blev billigare från FP, ej kollat frakten dock. Rabatt vid köp av 25 kg balancers så tänkte köra på det, lång hållbarhet.
 
Har alltså precis som du pusslat med hipposelection hov innan och nu även vimital hoof (mer koppar om jag minns rätt) men tröttnat då de ju också redovisar tillsatt mängd o inget om totalinnehåll.
 
Hur mkt zink / koppar har en 500kg häst behov av?? Har läst mig till detta nån gång och har skrivit ner: zink ca 225mg och koppar ca 55mg. Är det gamla uppgifter/fel?

Jag har gett Hoof First + pytsat med selen/e-vit och ev enskilda P / Ca / mg tillskott efter höanalys

Per dagsdos 25mg innehåll:
Zink oxid 700mg
Koppar 75mg
Biotin 40mg
Methionin 3000mg
Lysin1000mg
vit B1 50mg

finns i sverige men är inte billigt direkt...
 
Hur mkt zink / koppar har en 500kg häst behov av?? Har läst mig till detta nån gång och har skrivit ner: zink ca 225mg och koppar ca 55mg. Är det gamla uppgifter/fel?

Jag har gett Hoof First + pytsat med selen/e-vit och ev enskilda P / Ca / mg tillskott efter höanalys

Per dagsdos 25mg innehåll:
Zink oxid 700mg
Koppar 75mg
Biotin 40mg
Methionin 3000mg
Lysin1000mg
vit B1 50mg

finns i sverige men är inte billigt direkt...

Och tips till alla andra. Hela NRC 2007 finns o läsa här: http://www.nap.edu/read/11653/chapter/18#297

Behov för 500 kg finns på sidan 297.

Även SLUs häfte för enklare beräkning på svenska finns online här: http://www.slu.se/Documents/externw...ekommendationer för häst_2013_rapport_289.pdf
 
Hur mkt zink / koppar har en 500kg häst behov av?? Har läst mig till detta nån gång och har skrivit ner: zink ca 225mg och koppar ca 55mg. Är det gamla uppgifter/fel?

Jag har gett Hoof First + pytsat med selen/e-vit och ev enskilda P / Ca / mg tillskott efter höanalys

Per dagsdos 25mg innehåll:
Zink oxid 700mg
Koppar 75mg
Biotin 40mg
Methionin 3000mg
Lysin1000mg
vit B1 50mg

finns i sverige men är inte billigt direkt...

Nu sitter jag inte med behoven framför mig. Men de mängder jag behöver är för att korrigera den extrema obalansen. Behoven är täckta redan utan tillskott. Men jag har sånt helvetes järnöverskott att man vill grina. Och för att balansera det måste jag ösa på med zink och koppar. Med tillskott så det blir balans ligger jag på 400+ % av dagsbehovet.

Men mitt problem är inte täcka tabellbehovet. Utan balansera upp det enorma järnöverskottet jag får ;(
 
Nu sitter jag inte med behoven framför mig. Men de mängder jag behöver är för att korrigera den extrema obalansen. Behoven är täckta redan utan tillskott. Men jag har sånt helvetes järnöverskott att man vill grina. Och för att balansera det måste jag ösa på med zink och koppar. Med tillskott så det blir balans ligger jag på 400+ % av dagsbehovet.

Men mitt problem är inte täcka tabellbehovet. Utan balansera upp det enorma järnöverskottet jag får ;(
Ok då förstår jag - trist när det blir så. Det är som sagt märkligt att det inte finns rent zink / koppar tillskott i Sverige, det lär ju vara fler än du som har brist /obalans (även om de flesta inte har nån koll på detta)
 
Ni som handlar från Polen, hur hittar jag det företaget? Behöver koppar o zink. Tittade på Forageplus 1 kilos tillskottspåsar men kunde inte hitta tabell på näringsinnehållet, nån som vet? :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 963
Senast: CindyLou
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 311
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp