Vi har några sådana boenden i min kommun. Jag har jobbat på några av dem. Vi har även boendestöd och ett trapphusboende för ”utslussning mellan boende och boendestöd”.Jag undrar om det finns ”psykiskt sjuka” boende med personal dygnet runt? Funderar mycket på framtiden och inser att jag inte kommer kunna bo själv ens med boendestöd. Jag kommer inte ha hundarna med mig utan i så fall tar föräldrarna över dom. jag klar inte av att ta hand om dom själva.
Jag lider av kraftiga ångestattacker dagligen som jag medicineras mot. Tar mediciner i apodos flera gånger per dag på utsatta tider. Får inte hantera alla tabletterna själv pga. Övernmedcinering. Jag har Depressioner Och haft i många år. Social fobi som att inte kunna handla mat själv, åka buss eller köra bil längre, klarar ej promenader själv längre. Ex. Jag klarar inte av att vara ensam i längre perioder utan ångest.
Har hört talas om boende för människor med psykiska problem och undrar hur det funkar? Hur lever man? Hur är människorna där? Aggressiva? Måste man vara på sin vakt hela tiden? Hur funkar ekonomin? Tackram för svar!
De som bor där är oftast som vem som helst förutom att de ju just har sin problematik. De allra flesta mer åt det skyggare hållet. Kan bara komma på någon enstaka som varit påträngande mot sina medboenden, men det finns ju personal dygnet runt.
Några enstaka har sån stor problematik att de behöver stöd hela tiden men de flesta behöver hjälp med tex stöttning i matlagning, påminnelser, att någon finns där jämt som stöd, stöttning till någon av alla instanser de går till. Stöttning till jobb eller daglig verksamhet, hjälp med läkemedel antingen via handräckning, påminnelser eller att personen har läkemedelsövertag. Personalen är kunnig och man gör en genomförandeplan tillsammans med brukaren och kartlägger vad denne behöver stöttning med och sätter upp rutiner kring det. Man har även uppföljningar hur det funkar och om man skall ändra något. Några bor där livet ut, andra en period för att sedan stå på egna ben eller kunna bo med bara boendestöd.
Jag tycker utan att ha läst exakt allt att boenden känns som ett alternativ för dig. Inte minst för att komma bort från föräldrarna i vårdsammmanhang. Förvisso kan föräldrar vara ett gott stöd men jag ser också att det är viktigt att det just får vara en barn-förälderrelation och inte ett barn- vårdgivarrelation.