Finmaskiga hönät, är hööks ngt att ha? Andra förslag?

Sv: Finmaskiga hönät, är hööks ngt att ha? Andra förslag?

Liten bild, dock är det finmaskiga överfullt, och det vanliga inte fullt. Men..

Thumbnail.aspx

alexandra! Jag har sagt det förut men eftersom du verkar ha problem fortfarande så;-)
OM du kollar hos gavlenat.se så kan du köpa nät per meter där med precis de maskorna du behöver. Sedan tråcklar man bara ihop det till en påse med tunt rep/snöre. Han brukar skicka så att man har näten dagen efter man beställt;-) Mina nät rymmer tio kilo och jag hänger inte upp dem, mycket lättare för dem att få ut höet när det sitter fast. Näten är egentligen till för bollar /typ hockeyrinkar, mål etc.
honat.jpg

Sett sådana nät, inkl någon film när häst åt ur sådant nät. Jag är nog lite för feg för att våga testa sån typ utefter hur den såg ut på filmen, det känns som det är för 'tunna' snören, att det kan fastna mellan tänderna?

Du får gärna berätta mer om ditt dock, inte säkert de är lika? (Det var dock beställt på samma ställe)

Fick hem 10 balar av sveriges dyraste halm idag dock, så får se om nogsam blandning med halm och i nät hjälper.

tjaa snörena är minst lika tjocka som de i vanliga hönät desutom av mycket kraftigare fiberkvalitet, 5mm tjocklek minst, så det förstår jag inte riktigt. Jag började med att försöka få tag på trawler nät dvs trålarnät från england men det blev så fruktansvärt dyrt att ta hem dem. Jag har som sagt ett två meter långt med 7 cm maskor som jag använt i ett år, maskorna begränsade inte äthastighten till räckligt dock så jag köpte tre två ggr en meterslängder så jag kan göra tre bollar och de har tjänat oss troget i ett år utan att på något sätt påverkas utom att de blivit grå istället för vita, hästarna är nöjda nu när de vant sig vid att de får pilla mycket och ingen har fastnat eller gjort sig illa på något vis. Har oskodda hästar dock skulle inte vilja ha dem på backen om hästarna har skor. ALlra bäst som reducerare tror jag dock en hölåda med svetsat nät med 5 cm maskor är, då kan de inte trycka in mulen i höet för att få en större tugga utan bara äta det som faller mot nätet av egen kraft;-)

Jag har både det svarta och det röda från Hööks, kostar lika mycket men det är det röda som enligt deras hemsida är finmaskigt? Jag skulle nog vilja påstå att det svarta är mindre hål om jag inte missminner mig? De är dock inte bra i kvalitén då de går sönder lätt, å andra sidan är de billiga och mina hästar brutala :angel:

Kan kolla hålen på båda hönäten i kvällom du vill och rapportera?

Det röda är finmaskigt ja, kollar man i katalogen finns bara rött som finmaskigt. MEN, de har ju röda normalstora när i omlopp med, felmärkta som finmaskiga men som inte är det. Så beror ju på vad du fått för sort?

Tja, han äter med raketfart, även 10% hö och 90% halm i dubbla finmaskiga (han äter ju inte halmen, så han måste sortera bort den).. =/

Ang att det är svårare äta ur löst nät än hängande, så då han inte har några skor la jag ett finmaskigt bara löst i boxen. HA sa ponnyn, STÄLLDE sig på nätet och tja, det gick ju ännu snabbare då :crazy:

haha :rofl: Vad har du för en smart ponny? :p
Jag som tycker att min shettis kan hitta på det mesta tokigt, men din leder nog!

En welsh ;)

Sen, han kan ha kommit på att stå på det av en slump, han är en sådan som gärna vill 'döda maten' först, dvs krafsa i/på den.

Men när jag var och kikade stod han med ena fram stadigt på nätet och åt för fulla muggar. Så nu hänger det igen ;)

haha ;)
Ska du låta honom fortsätta äta med hönäten? Det kanske iaf är liiiiiite bättre än att "tussas"?
Eller vill du hitta på något mer avancerat?

Jo, fortsätta med hönät ska han absolut, går ju ändå långsammare än att tussa.

I övrigt klurar jag, men inte kommit pånågot bra tyvärr.

Om du bygger en foderlåda med fasta nät, och sedan stoppar en finmaskig höboll i den då? Då kan han inte pressa mulen emot och borde då inte få i sig lika mycket?

Hade du testat munkorg också?

Eller om du köper ett sånt nät som någon tipsat om, från GävleNät eller liknande, med små maskor och gör egna nät som du sätter flera i varann och så hö+halm?

eller om du gör som skuggi skrev, en fast foderlåda med bara en sida med nät så han inte kan ställa sig, eller ta spjärn och dra ut en "hög" med hö utan det blir mer som ett fast hönät...

Svarar flera - inte testat munkorg + hö, känns lite för grymt nu i box, dock har jag djävulska ideer om att prova det sen när han får stå i minihage :angel:

Har inte hunnit fundera så mkt, och inte prova mer än det jag nämnt, men några ideer jag har på tankestadiet är att stoppa t ex 2 finmaskiga (fyllda) hönät i ett finmaskigt stort, att bygga en hölåda med 'gallertopp' som sjunker ner, med finmaskigt galler. Men inte hunnit konkretisera någon av dem, har semester from månadag näst-nästa vecka, och återbesöket näst-nästa tisdag - sen så..

Uppdaterar lite. Gävlenät kunde göra hönät, men det blev svindyrt. Jag har dock bygg en liten egen foderautomat (efter en förlaga jag hittade på nätet, men orginalet kostar 400 dollar + frakt, så..). Fick göra några prototyper först, men sen fick jag ihop det och det fungerar än så länge KANONBRA. Äter mkt långsammare än ur trippla finmaskiga nät ur den :bump:

Sen bilden togs har jag förstorat några av hålen litegrann dock

Thumbnail.aspx

Thumbnail.aspx

Alla bilder, inkl på själva konstruktionen steg för steg
https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=3dfec52f-a05b-4d23-ad51-38e5c26f770b

Gud vilken smart grej du har gjort!! Där kan han ju verkligen hålla sig sysselsatt!
:bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka