Finmaskiga hönät, är hööks ngt att ha? Andra förslag?

Sv: Finmaskiga hönät, är hööks ngt att ha? Andra förslag?

Jag tycker att det verkar varit ett dåligt år rent allmänt vad gäller skörder etc förra året... I år fick vi in 3x så mycket hö på samma åkrar som vi tog in på förra sommaren :p

Kanske är så, ingen riktig koll på det. Grannen fick in lika mkt som vanligt iaf, men annars använder jag ju silage, och ingen brist förra året iaf för 'mina' leverantörer.
Å andra sidan kanske de inte fick överskott heller, sas.

Men halmen regnade ju bort, hela hösten regnade, det var sjöar av vatten på åkrarna (och i hagarna..suck) och helt hopplöst.

Söker du på ensilagenät istället för hönät får du fram de finmaskiga hönäten i internetbutiker.

Jodå, men jag vill gärna se irl innan jag köper. Märkt det när jag sökt att ett med '4 cm maskor' kan se jättetätt ut på ett ställe, ett annat som ska ha '4 cm maskor' ser betydligt större ut på andra. Så jag vill kunna se själv, inte beställa på nätet.

Synd att du inte bor här, jag har väl en 50 rundbalar fin halm till övers...

Annars är hööks nät bra, använde dem själv till tjock arab på bantning.

*KL*

Jag har goda erfarenheter av finmaskiga nät, har beställt från engelska sidor där de marknadsförs som hösilagenät. Höet räcker betydligt längre i dessa än i vanliga hönät. Jag har ju åkt mycket färja med mina ponnyer, och de behöver ha något att tugga på så lång tid som möjligt under färden. Maskorna har väl varit 4-5 cm, vilket känns lagom

Vill man krångla till livet lite extra för ponnyn så kan man använda dubbla finmaskiga hönät, alltså trä ett extra hönät utanpå det första. :idea:

Just det krånglet jag tänkt mig :angel: Men låter bra de gett märkbar effekt, och såg ju jättebra ut på filmen med shettisen Constance la ut =)

Nu har snälla mamma farit förbi Hööks när hon var hyfsat inärheten, och köpt 4 st hönät åt mig. Och det är verkligen MYCKET mindre maskor i dem. Hehehe ;) Dock, de är FASLIGT små, det står 'rymmer ca 4 kg'. Jag packade ett hyfsat fullt (tryckte i) med hö - drygt 1.5 kg. Men fungerar de kan man ju köpa större av annat märke men högre pris sen.

Han hade iaf betydligt större problem få i sig ur det här, i stil med Constance shettis, fick med sig nätet och fick ta om flera ggr. Dock måste jag lösa så han inte kastar ut nätet över boxkanten (har ju inget galler). Nu satte jag fast det i nederkant med, men det gör ju han kan få i sig lite lättare.

Ska iaf bli spännande se hur mycket ättiden bromsas med de här =)

1.5 kg hö var slut på 1.5 h. Packade nätet proppfullt (stod och trampade ner den) - 2 kg Drog sen (med många svordomar och stor kraftansträngning) ett annat nt ovanpå, så får vi se.

oj hur små är de näten :crazy: jag får nog lätt i 5-6 kg i mitt.

Kan du inte göra som jag? Sätta upp en ring på en annan vägg och fästa hönätet i? Fast du kanske bara har boxväggar

Kan sätta på bakre väggen, det är den enda som är 'fullhöjd'. Har funderat på det, men ska se om jag kan lösa det på annat vis, då han har ganska bestämda 'toalettvanor' (ÄNTLIGEN, efter år som liten gris), och skiter mot den väggen. Så känns lite taskigt att sätta nätet där.

ANnars får jag väl bygga som en 'spalje' för där nätet sitter så det inte kan kastas över kanten.

Nu provade jag fästa det lägre, och att fästa det i en ring en liten bit under boxkanten (innan satt det i en stolpe precis över boxkantshöjd). OM det kastas över nu med, borde han iaf enkelt kunna fiska in det igen?

Jag var ner och kikade nu efter 1½ h med dubbla nät, och han stod och sov och nätet typ fullt. Vet inte om han var mätt, hade gett upp eller bara hade siesta dock.

Och ja, de är PYTTESMÅ, som mamma skämtade om 'är de för kaniner?'. Både små på 'djupet' och på vidden.

När jag pressat ner två kg i det första, så fick jag slilta som ett djur, svära, ta spjärn lirka osv för att få över det andra.

Men om de fungerar kan jag ju köpa större sen, det är 29 kr/nät de kostar så ingen stor summa så. Men hellre 120 spänn för att se att/om det funkar och om jag behöver enkelt eller dubbelt, och sen få köpa störra, dyrare - än att köpa 4 nät a 70 - 250 (varierar stort..) kr/st, och nehe han kunde hetsäta med dem med.

Men räknade ju med att det skulle gå i just 4 kg ungefär, inte att de skulle rymma 2 kg med VÅLD, så lite grinig är jag.

Har dessutom löst vem som är lev på de finmaskiga - Hansbo. Så funkar det här ska jag be Danneboden beställa hem.

Senast ändrad:

Ja titta, de fanns med på Hansbos hemsida. Men varför kallar man dem för ensilagenät? "Nät i nylon med små hål som lämpar sig bättre för ensilage än ett vanligt hönät." Varför är det bättre med ett nät med små maskor än ett med stora?

Det är skillnad på 2 kg och 4 kg!! Stor skillnad. Maila Hööks och höra vad det är för hö de har använt i sina nät? ;)

Hur går det annars för lillgrabben? Funkar det med mindre maskor?

*funderar* Kanske ensilage? Med mer vatten i fodret, så borde ju samma mängd i liter väga mer... (förstår ni hur jag menar?)

Går dra mycket större tussar silage än hö ur ett med stora maskor, antar det är därför.

DUBBLA finmaskiga nät = 2 kg är slut på 4 h. Han är sanslös den ponnyn, en ätteknik som borde hamna i guiness rekorsbok :crazy:

Var till hökks idag och köpte 4 nät till. Bara det att tre var felmärkta *morr* och var normalstora, både maskor och djup osv, så måste byta dem, tror dock de inte hade fler av de 'äkta' små, det som blev rätt var inplastat, det var inte de andra, så risken är stor de bara hade det enda =/

Så, dubbla finmaskiga sänker ju absolut ättaketen, men den är fortfarande på tok för hög för det ska fungera riktigt som jag vill =/

Ska skaffa material till foderlådor imorgon och börja bygga två stycken, en till hagen och en till Belles box. Vill inte ha hönät i boxen pga MYCKET klåfingrig häst :crazy:, men vill gärna förlänga ättiden på något annat sätt.

Skulle kompostgaller kunna fungera som galler, eller är det för klent? Förslag på andra galler annars? Det är alltså foderlådan med "sjunkande" galler som jag tänker bygga.

Som jag skrev i andra tråden, jag tror kompostgaller kan funka och väl värt att ha i en första prototyp. Och bilder och utvärdering hitåt tack ;)

Men om du tar 3dubbelt med hönät? Något måste ju kunna stoppa honom :devil:

Jo, tanken har slagit mig, haken med d ehär hööksnäten är väl att få på tre på varann. Men det var lite baktanken med att köpa fler (även om det nu slog fel då 3 av 4 var felmärkta)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka