Finmaskiga hönät, är hööks ngt att ha? Andra förslag?

Sv: Finmaskiga hönät, är hööks ngt att ha? Andra förslag?

Jag har köpt finmasktigt hönät, tror det kommer från Shires. Finns i massa olika härliga färger & jag fick betala 69kr/st om jag inte minns fel :)

Oh, de såg bra ut. hur tycker du att de är? Tänkte förlänga min hästs ättid något...

åh, dem hönäten såg intressanta ut!! Hur stora är maskorna? Fungerar de bra för att förlänga ättiden? Nån som vet var i Gbg/Varbergstrakten man kan köpa sådana?

Vi har ett par i stallet som har stoora nät med pyttemaskor, något liknande shires modell, vet dock inte om det är samma.. men kan höra mig för om vart dom är köpta:)

Alexandra: Nu såg jag att du klurat fram någon egen modell, men funderade lite på ponnyns teknik:p kan det kanske funka att hänga nätet fritt? alltså inte löst på backen eller precis intill en vägg utan att den har lite plats att gunga runt på.
Stallets fånghäst har fått sitt nät relativt löst hängande vid väggen, det tog ett tag men nu har han lärt sig att kasta upp nätet i krubban, men fram tills den tekniken uppfanns förlängde det hans ättid jättemycket

Det var ju fäst just så på bilderna? Lite ut från vägg.

det måste jag ha missat, bara sett bilder på tomma nät elt nät som står på backen:)
om man hänger den helt fritt då?

Kan inte hänga helt fritt tyvärr, inget fästa i.

Men såhär hade han, det är ju en 'balk' ut som nätet hänger i, så 1 dm in innan det tar i väggen.

Thumbnail.aspx

ah, men hur gick det med den hemmabyggda?
Kanske kan bygga nån arm att hänga hönätet i, för det om nåt borde ju bli pilligt när den kan gunga fritt.. fast det kanske blir för svårt..
Ska upp till stallet nu, ska fråga en av tjejerna som har det riktigt finmaskiga, vart det är köpt, det är inte större än 3cm maskor, har mätt det tidigare, men kommer inte ihåg exakt.

Den hembyggda funkade okej, han överlistade den med jämna mellanrum så jag fick modifiera. Hade/har en plan som jag tror är idiotsäker, men inte orkat ta tag i det. Nu går han ju ute på dagarna, och det är inte lika 'illa' med att ge smågivor. Kommer in vid 20 och får 1 kg då, sen 3 kg till natten och står på halm (som han börjat äta, halleluja). Så just nu fungerar det helt okej som det är, även om det inte skulle skada att sänka ättiden nattetid, men han går med munkorg hela tiden ute - inkl får äta silaget med den - så for now tycker jag att han kan få äta utan 'jobb' nattetid.

Ska upp till stallet nu, ska fråga en av tjejerna som har det riktigt finmaskiga, vart det är köpt, det är inte större än 3cm maskor, har mätt det tidigare, men kommer inte ihåg exakt.

Hur gick det, fick du veta var de var köpta? Letar själv just nu nämligen..

*KL*

Jag har precis köpt ett finmaskigt nät till min ponny, det är otroligt mkt mindre maskor i det nätet än de vanliga. Fyndade mitt på Filippas ridsport, nätet är ett Hansbo. Jag är toppennöjd! :)

Jag har köpt jättebra hönät från www.hasteriet.com tror att det stod att maskorna var 3x3 cm. I alla fall fungerar det superbra till mina hästar. En bruksnordis med jättestor mun, hennes föl samt en kallblodstravare med normal mun. Jag hänger upp 10 kg hö fördelat på tre nät till dom varje kväll och det finns fortfarande kvar till framåt lunch. Men dom har halm också i en lite mer lättåtkomlig automat. Så ibland tröttnar nordisen på att stå och pilla och då äter hon halm en stund.
Sen äter dom mer individuellt anpassade mängder inne på em/kväll. Så dom är ju inte direkt hungriga när dom kommer ut på kvällen heller.

Ja det är samma som jag har köpt märket heter Shires.

:angel:Såg nu att tråden är ett år gammal......

Ingen fara, ett ständigt aktuellt ämne ju =)

Shires funderade jag på att beställa via e-bay (hittade de inte i SVerige). Men på e-bay står det att maskstorleken är 3 cm, på hästeriet att de är 4 cm?

På bilden ser de ut att ha samma storlek på maskorna som Hansbos ensilagenät dock? Sådana har jag, och det går långsammare i dem än Hööks finmaskiga, men tyvärr för fort ändå =/

Jag har ett vitt hönät med mindre maskor än flera av de småmaskiga jag sett i tråden. Kommer inte ihåg märket men ska höra mig för. De är dessutom mycket större, jag kan trycka i över 20 kg hösilage.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka