Finmaskiga hönät, är hööks ngt att ha? Andra förslag?

Alexandra_W

Trådstartare
Vill hitta finmaskiga hönät, helst till rimlig kostnad då jag behöver ett antal.

Sett att Hööks har, men tittar man på bilden så ser maskorna ändå ganska stora ut? 4 cm står att det är.

Är de något att ha, någon som provat? Nån som provat annat och hur har det funkat?

Sv: Finmaskiga hönät, är hööks ngt att ha? Andra förslag?

Använder inte hönät alls , hade ett från hööks , tror det är det du pratar om, men min fäst fastnade i dem o.o

Hööks har två olika sorter, ett med 'stora' maskor och ett med 'små' maskor. Det jag undrar är om de med små maskor verkligen är små.

Och om de som provat någon typ av finmaskigt hönät tyckt att det har fungerat bra (ättakten sänkts etc)

hmm, läste om något ställe man kan beställa finmaskiga hönät från (var nog från barfotamailinglista). Tyvärr minns jag inte mer alls men får hoppas att någon hittar hit..

Jag fick ett hönät av min tränare. Det var med små maskor. ca 4-5 cm kanske. Det har jag använt till min shettis. Och ja, det förlänger ättiden då det är mycket svårare att få ut höt. Min shettis måste plocka ut strå för strå för annars får hon inte något bra tag med tänderna och måste då slita och leva rövare för att få ut något.

Det ramlar inte ut så himla mycket heller även fast höt ibland har innehållit mindre "strån" eftersom jag får dela på "kakorna" i balen för att det inte ska bli för mycket i en portion för lilla fröken.

Jag rekommenderar dem!! Hööks vet jag inte riktigt hur de är i modell och tålighet etc... En kompis köpte ett hönät på DanneBoden i Österby där maskorna var ännu mindre (!) max 3 cm. Men ändå stort så man kan få ner en ganska stor mängd men ändå förlänga ättiden. Nästa gång jag åker förbi affären så ska jag svänga in och inhandla mig ett par såna.

De kanske går att få tag i någon annanstans? Vet tyvärr inte märke

Hoho, Danneboden är min lokala hästaffär. Jag ringde dem faktiskt idag och frågade om melassfri lucern (hade det inte), men tänkte inte en sekund på att fråga om hönät med små maskor. Ska ringa igen imorgon bitti, det vore ju ypperligt om de hade, är ju nästgårds =)

Hööks står att maskorna är 4 cm, men jag ttycker de 'ser' ganska stora ut på bild jämfört med andra jag sett med små maskor?

Jag har två stycken hönät annars :idea:
Köpte dom för 80 kr styck, i bomull, mycket bra till mitt varmblod som hade kronisk bronkit. Shettisen fastnade då jag inte hittade ett lämpligt ställe o hänga det på i vårat gamla stall :crazy:
Ska mäta maskorna om intresse finns?
Du skulle nog kunna få dom för 30 kr styck.

Om det är samma nät som jag nyss kollade på på deras hemsida så är mina maskor MYCKET mindre!!

Mitt ser ut såhär. Dålig bild men du kan iaf jämföra med det från hööks. Maskorna är väl max 4 cm.

Ja men kolla med DanneBoden. De kanske annars kan säga vad det är för märke :)

www.dalpraktiken.se har några olika storlekar på maskorna vill jag minnas. Mailar du dem så får du veta lite om deras erfarenheter av dem.
Har för mig att de sa att ättakten minskade i början men att de sen lärde sig tekniken ;) men det lär ju gå långsammare än om det ligger löst iaf.

Jag har två stycken hönät annars :idea:
Köpte dom för 80 kr styck, i bomull, mycket bra till mitt varmblod som hade kronisk bronkit. Shettisen fastnade då jag inte hittade ett lämpligt ställe o hänga det på i vårat gamla stall :crazy:
Ska mäta maskorna om intresse finns?
Du skulle nog kunna få dom för 30 kr styck.

Risken är det är för stora maskor. Jag har ju 'vanliga' själv (inte mätt maskorna) och har provat köra med tre utanpå varandra (då blir det ju lite mindre maskor då de ligger lite kors och tvärs), men tog honom exakt en natt att komma på tekniken och äta i en rasande fart tyvärr.

Små pilliga ponnymular... :crazy:

Aha, ajdå.. Ska mäta ändå, och se, men är rädd för att maskorna är rätt stora ändå :crazy: Dock är detta gjort så man kan ändra det, ska experimentera lite! Ponnymular vet jag också hur det är med, dom komme råt överallt! :o

Psst, tänk på att inte länka så det räknas som reklam så moderatorn tar bort tråden :angel:

Men ja de såg riktigt små ut, mindre än det constance visade till och med. Men priset var ju därefter tyvärr =/

Jag har Hööks finmaskiga hönät. Det stämmer att maskorna är ca 4 cm, min häst (som dock är en häst och inte en ponny) har nästan gett upp att äta hö i transporten, så det borde funka som "matbroms".

Hur tycker du de är jämfört med de som constance la in bild på? Större/lika/mindre? =)

Inte större iaf, och jag tror nog att de är lite mindre.

jag ska upp till hästarna nu och natta dem. Vill du att jag ska ta fler kort? Jag kan lägga ut det bredvid ett "vanligt"?

Inte större iaf, och jag tror nog att de är lite mindre.

Låter ju bra. Jag är ju så elak så min plan är att ha flera finmaskiga ovanpå varandra = jättefinmaskigt. Å andra sidan gillar jag inte riktigt köra med flera, så allra bäst vore ett med så smååå maskor att det räcker med ett.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 338
Senast: Tiger tok
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 263
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka