Fina 4-gångshingstar för betäckning

Jonaz

Trådstartare
Jag sitter och drömmer lite om sommarens eventuella betäckning. Jag är sugen på att prova en 4-gångshingst till mitt 5-gångssto, men hittar ingen jag får en riktigt wow-känsla inför. Har ni därför några tips på fina 4-gångshingstar!!

/Jonaz, vars plånbok dock försöker säga nej till betäckning :cool:

Sv: Fina 4-gångshingstar för betäckning

Aðmirall från Skáneyland
Arður frá Lundum
Glampi från Snararp
Hrimnir från Ödmården
Imi från Lindeberg
Safir från Knutshyttan
Soldán frá Hvítanesi
Sólfari från Oviksfjällen
Taktur från Örvik

Lyx =>Säger bara Ardur frá Lundum:love:
Folk som har sett hans föl eller fött upp dem verkar saliga, jag har sett ett och jag kan bara ställa mig till hyllningskören. Den jag såg var grymt fin, vilken resning och kalasfin gång. Riktigt bra stam också, dock ligger ju blupen lite efter men det är ju som sagt inte den men rider på;)

Budget=> Aragon frá Saelukot
Doldis vars avkommor har gått riktigt bra på fölmönstringarna. Bra stam även om han själv inte har någon extrem bedömning så misstänker jag att den här killen kan förvärva sig.

Sedill fra Holum
Gneisti från Lermansbo

Har sätt kanske runt 10 avkommor efter Sedill (då det är min tränares mamma som äger honom) och av det jag sätt så har Sedills avkommor blivit fina! Framför allt har jag lagt märkte till att alla fått rörelser med mycket "luft". Sedill är silver svart och nedärver silver-gen.

Har dock inte sätt någon avkomma efter Gneisti, men har själv provat rida honom och har hanterat honom en del. Han är väldigt trevlig både att rida och hantera! Han har bra exteriör !

Båda är första klass hingstar och 4-gångare :)

Tack för tips! Låt dem fortsätta komma in :)

Jag fastnade lite för Loftur från Knutshyttan och Taktur från Örvik. Ími från Lindeberg såg himla trevlig ut på de bilder jag sett. Jag är också lite svag för Vaki från Österåker - han rör sig fantastisk redan som ung och har ju verkligen superstam.

Ronda - Aragon ser faktiskt himla trevlig ut. Honom ska jag kolla in lite bättre. Arður är jättefin, men han är lite för mycket "i ropet" känner jag på något sätt.

Em76 - Glampi var en hingst jag inte tänkt på. Ska också kollas in bättre.

Men är det bara jag som tycker att det är för dyyyrt att betäcka? Borde inte hingstägarna konkurera mer med priserna nu när marknaden går neråt? Mitt maxtak är egentligen 10.000:- känns det som. Men vi får väl se :angel:

Ypsilon har gett superfina föl med superlynne! Jag var lite tveksam eftersom han har en så dålig bedömning, men nu börjar ju avkommorna att komma fram en efter en!

Men är det bara jag som tycker att det är för dyyyrt att betäcka? Borde inte hingstägarna konkurera mer med priserna nu när marknaden går neråt? Mitt maxtak är egentligen 10.000:- känns det som. Men vi får väl se :angel:

Hingstägarna tar i flera fall hellre mer betalt och inte så många ston, på så vis går det ihop sig ändå och många rider på hypen om hingsten är populär eller meriterad. Men visst stämmer det inte alls överens med salumarknaden, finns inte en chans att de flesta fölen betalar sig med dessa betäckningskostnader och alla kringkostnader. Började ju med att danskarna höjde rejält för 3-5 år sedan, sen följde svenskarna efter. Men så länge vi stoägare betalar till trotts så får vi nog skylla oss själva;). Värst är nog ändå inte pengarna i sig utan snarare de rent juridiska villkoren, har man otur så kan man förlora stora summor pengar och stoet går tom. Det är nog som Göran Häggberg skrev i senaste Islandshästen, aveln är på nedgång och många seriösa avlare lägger av. Till och med kungen av trav Ludde Kolgjini drar ned stort. Vi har helt enkelt ett överskott på hästar i förhållande till marknaden. Så rent hypotetiskt så skulle det vara smartare att leta ny häst (köpa billigt nu) och inte lägga pengar på att betäcka stoet, tråkigt men sant:crazy:

Det finns ju sjukt mycket hingstar i Sverige, men ändå väldigt få topphästar. Jag kan absolut förstå att topphingstarna kostar att betäcka med, men även många som har en "medelmåttig" hingst utan några fantastiska poäng eller meriter hänger på. Jag förstår att hingstägarna vill få in inkomster och har betalat dyra pengar för sin hingst, men att man ändå får anpassa sig till marknaden.

Jag har ju ingen särskild möjlighet att påverka priserna själv men kollar absolut prislappen innan jag bestämmer mig. Då jag inte har en "wow-hingst" än så kommer det ju att stå mellan några kandidater. Och då är ekonomin en bit i valet.
Om det nu blir betäckning. Jag ska tänka mig för. Men det är ju så roligt!! Men man ska ju ha råd att föda upp fölet till en unghäst man kan rida in också. Och jag har redan en på tillväxt och det föds en ny i sommar.... Men vi får se :p

Hrimur från Jupitertorp
Ari från Alvargården (ger mycket tölt och mycket Utstrålning!)

//B

Det var nog ett litet trendbrott i fjol när en hingst med 7,5 för tölt och med omdömet styva rörelser tog stor slam i betäckningsstatestiken pga färg och pris:eek:.
Men antalet betäckningar har börjat gå ned, så det återstår att se hur det utvecklas under de närmaste åren. Men det ligger mkt hysch hysch kring detta, folk känner i de flesta fall att de inte har nått val. Vill man använda en viss hingst får man helt enkelt pröjsa. Tror helt enkelt att vi är för dåliga på att pruta i det här landet =). Många avlare med hingst byter ju tjänster med varandra eller har kontakter. Men för den lilla avlaren, som egentligen är i majoritet ser det ganska dystert ut just nu rent pris och villkorsmässigt.

Senast ändrad:

Glampi från Snararp står i samma stall som mina hästar. Jag är ganska ovan vid att hantera just islandshingstar, halvblodshingstar har jag hanterat en del. Jag måste säga att jag är näst intill chockad över hur fruktansvärt lugn han är. Han har ridit ut med ston, stått jämte ston i stallet och är exakt hur lugn som helst att hantera. Finns inte en tendens att sparkas, dominera mm. Han är som vilken supersnäll valack som helst. Så när det gäller psyke kan jag verkligen intyga att han är kanon.

Gångartsmässigt är det ju officiella siffror som gäller. Utstrålningsmässigt är han jättefin. Det finns några unghästar efter Glampi i stallet också. De är lika snälla och lugna de.

Ursäkta min off topic här, men är hingstar så där över lag? Bland islänningar alltså? (

Ja faktiskt:love:. Vi har en fantastisk ras! De hingstar som inte beter sig "som folk" skulle jag välja bort ur min avel.

Åkte med ston till Thristur frá Feti en gång och trots att det var på våren och det stora stallet på Feti var proppfullt av ston som tränades inför visning och andra hingstar så kröp Brynjar under magen på honom och lät små barn komma in i boxen!

Hemma hos mig bor Sorti frá Akureyri och han är dundersnäll och otroligt lätthanterad, skulle aldrig komma på tanken att "hingsta sig" när han har sadel och träns på.

Nu var detta helt OT, ber om ursäkt.

Men Mist, nu måste du ju tipsa mig om fina hingstar också!!

Men jag håller med om att hingstar överlag är väldigt trevliga inom vår ras. Och så ska det verkligen vara!

Kan bara hålla med, lynnet är enormt viktigt. Vem orkar dagligen träna eller hantera en hingst som inte fungerar 100% rent lynnesmässigt. Det blir ganska så slitsamt det. Idag ser man ju också ofta hingstar på tävlingsbanan som tävlas av barn och ungdomar. Då måste de ju helt enkelt fungera:laugh:

Jonas, jag äger förövrigt Glampis mamma och flera syskon/syskon barn, så har du några funderingar så är du välkommen att höra av dig:)

Du nämnde Ími från Lindeberg, har sett honom live några gånger och han är en riktig gummiboll, mjuk i kroppen, väldigt elastisk och med stora rörelser. Riktigt charmtroll dessutom;)

Någon nämnde Gneisti från Lermansbo, han kan också nedärva lite roliga färger då han är isabellblack. Goda vänner till mig har fått vitblack (mamma svart sto:D, bara gett brun och svart innan) och isabell (mamma brun), de verkar dessutom ha trevliga rörelser.
Har bara sett honom i hagen men han såg fin ut rent exteriört med bra resning och det verkar de två avkommorna jag nämnde ovan ha fått från honom. Toti och Frida äger ju en Taktur avkomma u. Olga från Skáneyland. den godkända fyrgångshingsten Orion från Stav som också ska vara mycket lovande. Kan ju vara ett spännande alternativ kanske?

Sen var det väl någon som nämnde Östra Gredas Aragon, samma ägare äger ju också Sibelius von Eichenhof. Verkar vara en cool kille utanför och på banan de gånger jag sett honom. Syns ju onekligen i mängden! De föl jag sett efter honom har varit resliga och visat trevliga gångarter, minns särskilt ett litet stoföl som verkade kunna tölta i precis alla tempon. Hon var jätte söt och det var härligt att se häftiga tempoväxlingar i balans och takt redan i den åldern :)

Vilka finns det mer...
Kulur från Brösarpsgården (e. Hraunar u. Nattfaradis från Wreta)
Argeisli från Hästabet (e. Askur f. Håkansgården)
Arnar frá Vatnsleysu (helbror med Glampi)
Berserkur fra Stykkishólm
Gneisti från Hvidagården (e. Randver)
Blær från Stenholmen
Dynjandi frá Hákoti (e. Dynur frá Hvammi u.Ásdís frá Lækjarbotnum)
Freyðir från Jex
Goði frá Auðsholtshjáleigu
Oskasteinn frá Oddhóli
Grásteinn frá Grafarkoti (e. Oskasteinn)
Gumi frá Dallandi (e. Aron frá Strandarhöfði)
Heimir fra Vatnsleysu (e. Glampi)
Hyreygur från Smärslid
Seth fra Nøddegården (e. Tyr)
Gloi fra Nøddegården (e. Tyr)
Svartur vom Hochwald (e. Tyr)
Sveiði från Skeppargården (e. Tyr)
Thór från Järsta (e. Tyr)
Valíant från Solbacka (e. Garri frá Reykjavík u. Svala från Solbacka)
Veigar fra Vakurstöðum (e. Orri)

Nu kommer jag inte på fler :)
Bara att välja efter tycke och smak ;)

Senast ändrad av en moderator:

Du kom på fler fyrgångshingstar än jag, även om jag skulle säga att flera av dem är femgångare.

Jag håller med om Ími!

Du kom på fler fyrgångshingstar än jag, även om jag skulle säga att flera av dem är femgångare.

Jag håller med om Ími!

Visst är det så Elin, många är ju visade utan eller med lite pass även om man vet ju att det kan finnas mer att plocka fram. Sedan finns det ju femgångshingstar som verkar ge mycket fyrgång, så det är verkligen svårt det där:D

Ja, visst är Imi en goding! Så härlig att se på:laugh:

Finns några till, har även lagt till de som har upp till 7 för pass, bara bedömda sen finns det många unghingstar till.

Hektor fra Engholm
Kanslari frá Efri-Raudalaek
Pontíus frá Hæli
Hringur frá Feti
Alsvinnur från Stora Öllstorp
Prins Kraftur från Òs
Kappi fra Akranesi
Reynir fra Hólshúsum
Flaumur frá Syðri-Gröf
Axjón från Stormsund
As frá Blesastöðum 1A
Snerrir frá Bæ 1
Krummi fra Blesastödum
Ylur frá Vatnsholti
Draumur frá Minni-Borg
Berserkur fra Stykkishólmi
Svadilfari från Knutshyttan
Tjaldur fra Skullerup
Kostur frá Vorsabæ II
Fönix vom Lindenhof
Drómi fra Bakka
Rólex fra Ólafsbergi
Tenór frá Tunguhlíð
Kjarkur frá Egilsstaðabæ
Ymir från Allemansängen
Sleipnir frá Laufhóli
Amor från Wänedal
Sproti vom Aubachtal
Hyreygur från Smärslid

Och finns säkert fler men har inte dem i minna papper.

Jag håller med Sara.
Både Gneisti och Sedill är kanonhingstar :) färg på dom båda, underbart lynna och gångarter.
Har också ridit Gneisti och det var kärlek :)

Vaki vill jag ha ett föl med! Nu när man ser honom under ryttare börjar man förstå vilken häst det kommer bli :)
Berserkur, Gneisti och Ardur är också hingstar jag skulle vilja ha föl me =)

Allt är ju efter tycke o smak känns det som!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama