Fina 4-gångshingstar för betäckning

Sv: Fina 4-gångshingstar för betäckning

Loftur är en hingst som bara blir bättre och bättre ju mer han rids, det är stor skillnad på honom bara på ett år. Såg han tävla förra året på istölten och även iår och det går frammåt på den fronten.

En annan vacker 4 gångare är Smári från Askagården.

Smári är väl ändå femgångare .. ? Jag såg pass på honom i globen iaf :D

Ypsilon har gett superfina föl med superlynne! Jag var lite tveksam eftersom han har en så dålig bedömning, men nu börjar ju avkommorna att komma fram en efter en!

Jag har inte sett att någon har kommenterat detta. Vet du anledningen till Ypsilons mindre bra bedömningspoäng?
Han visades (på Island tror jag) när han var rätt ung. I Sverige tränades han för en ny visning, men skadades innan och har inte kunnat ridas efteråt..

Ja, så har jag förstått det. Han visdes som ung, med en för åldern bra bedömning. Sedan fick han en knäskada (tror jag) pga "yttre våld" som gör att han inte håller för ridning, men han ser helt fräsch ut i hagen med sina ston! Och nu börjar ju hans avkommor visa sig... ;-) Jag tycker att det är avkommorna man ska titta på när man tittar på hingst!

Jag har inte sett att någon har kommenterat detta. Vet du anledningen till Ypsilons mindre bra bedömningspoäng?
Han visades (på Island tror jag) när han var rätt ung. I Sverige tränades han för en ny visning, men skadades innan och har inte kunnat ridas efteråt..

Ypsilon skulle jag å andra sidan räkna som femgångare. Men han är spännande och finns på min kanske-lista (som förvisso är ganska så lång....)

KL
Tack för massa bra tips. Jag ska kolla igenom dem när jag har lite mer tid. Men jag vill ha mer tips på vad ni anser vara en "wow-häst"! För det är en sån jag kommer att betäcka med om det blir. Och helst då en fyrgångare.

Några hingstar jag har span på (trots att det är minst två år tills vi kan betäcka vårt sto haha ..)

Aragon frá Saelukoti
"Ok" bedömning (hm, 9 för tölt är nog mer än ok ..) men en riktigt bra stam så tror faktiskt mycket på hans avkommor. Har sett honom live en gång och han var smidig som en katt under ryttare.

Arnar frá Vatnsleysu
Inte synts så mycket på senaste tiden men har sett riktigt fina avkommor efter honom på Island!

Berserkur frá Stykkisholmi
Vi har en avkomma efter honom här på gården och den är .. f l o t t!! Superlätt för sig i alla gångarter. Det enda som skulle få mig att tveka är att han har 6.5 för benkvalité ..

Glampi från Snararp
Bedömningen får väl tala för sig själv men han har enligt mig ett mycket vackert rörelsemönster och en ovanlig spänst.

Gumi frá Dallandi
Än har man ju inte sett så mycket av honom men han fick ju en prima bedömning i somras och har en säker stam med Aron, Odur och Orri bakom sig.

Kostur frá Vorsabae II
Tenor frá Tunguhlid
Undri från Allemansängen
Vaki från Österåker

Vad blir det för inavelsprocent med Vaki?

Du har ju helt rätt!!
Jag tänkte ju att Von var efter gamle Hrafn, men ack så fel jag har och borde ju ha vetat om det. Hon är ju också en Svalur-dotter, liksom mitt sto. Därmed går dessvärre Vaki bort! Attans, men å andra sidan blir det en mindre på listan :cool:

Smári är väldigt mycket femgångare ja. ;)

Jag kan personligen starkt rekommendera Forkur frá Austurkoti. Riktigt fin fyrgångshingst som ger väldigt fina avkommor, alla jag sett. :) Dock är de inte så stora än så de fått visa upp sig, men en avkomma fick 7.87 exteriört som treåring förra året. Kommer ju antagligen höja en del när han växt till sig.

Forkur själv är en hingst med mycket lätt för samling, trevligt lynne, stort steg och mycket rörelser.

Dessutom har både Vaki och ditt sto Hrafn flera gånger i stamtavlan.

Han har bara 5,5 för passen i hans bedömning, vet om att han tävlas som 5 gångare men med dom låga poängen så....

Berserkur frá Stykkisholmi
Vi har en avkomma efter honom här på gården och den är .. f l o t t!! Superlätt för sig i alla gångarter. Det enda som skulle få mig att tveka är att han har 6.5 för benkvalité ..

Tror han är kastrerad....

Nu är det ju ditt stos egenskaper som har stor betydelse.
Men varför inte välja en femgångare med wow-faktor? Sedan kan det naturligtvis variera vad man betraktar som wow-faktor;)

Háleggur från Hyndevad, kraftfull och smidig.

Tháttur frá Arnarholi, smidiga, lätta, mjuka rörelser.

Viktor frá Diisa e. Garri. Dock inte billig att betäcka med och "ganska i ropet". Har haft 7,5 som mest för passen, så han verkar inte ha så stark pass. Så det beror ju på om du är ute efter en ren fyrgångare eller inte. I mina ögon är han väldigt mycket wow. Han finns med på filmen från world cup i Odense på Hestafrettir (visst var det World cup??), han är den svarta med stjärn och snopp, med en blond långhårig kvinnlig ryttare, halva frambenen är klippta, och han är en av de absolut smidigaste i den filmen. Kanonfin hållning under ryttare. Såg honom live på VM 2009 och han glänste verkligen där med. Han var väldigt fin redan som fyraåring. (8,27p i ridegenskaper visad som fyrgångare, på våren!)

Han står i danmark, så det beror ju på var du bor om det känns vettigt att skicka dit ditt sto.

Hästen har väldigt mycket pass, och ska väl visas om i år. :) Och som Kiickan skriver hade Katie honom på femgångstävlingen i Globen förra året.

Jag vet mycket väl om att Katie tävlade honom i femgång i Globen men nu gick jag som jag skrev tidigare på hans bedömning. Annars måste jag säga att det är en mycket snygg hingst som jag själv funderar på att betäcka mitt sto med då jag vill ha lite mer goo i nästa avkomma och för att han komplettar henne bra både exteriört och gångmässigt.

Viktor frá Diisa e. Garri. Dock inte billig att betäcka med och "ganska i ropet". Har haft 7,5 som mest för passen, så han verkar inte ha så stark pass. Så det beror ju på om du är ute efter en ren fyrgångare eller inte. I mina ögon är han väldigt mycket wow. Han finns med på filmen från world cup i Odense på Hestafrettir (visst var det World cup??), han är den svarta med stjärn och snopp, med en blond långhårig kvinnlig ryttare, halva frambenen är klippta, och han är en av de absolut smidigaste i den filmen. Kanonfin hållning under ryttare. Såg honom live på VM 2009 och han glänste verkligen där med. Han var väldigt fin redan som fyraåring. (8,27p i ridegenskaper visad som fyrgångare, på våren!)

Han står i danmark, så det beror ju på var du bor om det känns vettigt att skicka dit ditt sto.

Åh här har vi ju en riktig wow-häst!! Men 15000 danska och transport dit (bor i Uppsala) är inte riktigt inom mina ekonomiska ramar. Då blir det nog samma pris med semin från Garri, pappa hans. Men fasiken vad fin han är:

1271879495_resized.jpg

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama