Fina 4-gångshingstar för betäckning

Sv: Fina 4-gångshingstar för betäckning

Du gjorde väl reklam för dina egna hingstar, med både utsatt pris och länkar? Det är tyvärr inte tillåtet!

Du kan ju däremot hinta lite fint om namnen, men utan att länka och skriva pris osv?

Jag har en Vallack efter Hrimnir från Ödemården. Jag har inte super koll på avkommor. Men vet om ett par och de jag vet har iaf fått stark och stabil trav och även galopp. men stabilt psyke.. (Men som sakt har inte super bra koll)

Sen är det klart att jag tycker om hrimnir eftersom han är far till min älskade lilla häst! :love:

Jag har funderat över Hrímnir. Han är ju verkligen en fantastiskt individ med en ökad tölt att döda för! Och så står han bara någon mil bort :cool:
Men hur blir avkommorna? Visst är han väl använd en hel del och ändå är det få riktigt bra hästar man sett efter honom?! Vad tror man att han lämnar?

Jag skulle kolla upp Tenór frá Tunguhlíð lite närmare, han är efter Smári frá Skagaströnd liksom både femgångsvärldsmästaren Tindur frá Varmalaek och Nina Ks Fjörnir frá Hólum (och många andra fina hingstar). Han har en tung meritlista från Island. Gå in och kolla på WF. En fin bedömning har han också med bland annat nior för benkvalitet, tölt, trav och galopp. Smáris avkommor har jag hört mycket positivt om, han verkar ge ett väldigt fint lynne till dem.

Tenór ser himla trevlig ut! Mycket trevliga rörelser och mycket fin bedömning. Hoppas bara att de inte vill ha honom i Göteborg även denna sässong :angel:

Bragikopavogi.jpg

Bragi frá Kópavogi. Är det någon som vet var han kommer att stå 2011? Det är en wow-hingst måste jag ju säga!! Det märks att jag gillar gamle Ófeigur :) Han har lämnat Island och visades i Flyinge. Men blir det Sverige tro?

Ja han var fin! Blir det inte lite väl mycket Ofeigur, med honom som både morfar och farfar? Fast det beror ju på stoets stam också om det blir lyckat med sån linjeavel.

Bragikopavogi.jpg

Bragi frá Kópavogi. Är det någon som vet var han kommer att stå 2011? Det är en wow-hingst måste jag ju säga!! Det märks att jag gillar gamle Ófeigur :) Han har lämnat Island och visades i Flyinge. Men blir det Sverige tro?

:love: Han har samma pappa som min prins, Atgeir - dock är Atgeir femgångare fast modern är fyrgångare (dock 8,60 för rid:d)

Ja han var fin! Blir det inte lite väl mycket Ofeigur, med honom som både morfar och farfar? Fast det beror ju på stoets stam också om det blir lyckat med sån linjeavel.

Jag hade inte valt att betäcka ett sto med Ofeigur i med Bragi.
Ofeigur är ju ett produkt av 2 helsyskon, blir lite väll mycket inavel (kan inte kalla det linjeavel längre).

Jag hade inte valt att betäcka ett sto med Ofeigur i med Bragi.
Ofeigur är ju ett produkt av 2 helsyskon, blir lite väll mycket inavel (kan inte kalla det linjeavel längre).

Mitt sto har inget Ófeigur-blod. Däremot har jag använt söner till honom tidigare :d

Mitt sto har inget Ófeigur-blod. Däremot har jag använt söner till honom tidigare :d

Jag gilla Ofeigur (har ju en egen hingst med Ofeigur nära i stamen / halvbro till Bagir - samma far).

Tycker det blir smidiga hästar med mycket tölt, bra form under ryttare och en härlig arbetsvilja om en lite väll löpp glada i bland.

Ofeigur och Orri är mina klara favoriter och nästan hela var avel bygger på dessa två hingstar.

Senaste köpet är en Valack direkt efter Orri som bara är en dröm att rida.

Jag är sugen på att prova lite Orriblod. Men jag är lite rädd för den grova halsen, då mitt sto inte har den ädlaste av halsar... Men gång och ridbarhet går förstås långt före fin hals!

Jag är sugen på att prova lite Orriblod. Men jag är lite rädd för den grova halsen, då mitt sto inte har den ädlaste av halsar... Men gång och ridbarhet går förstås långt före fin hals!

Vist ger han lite grov övergång huvud/hals i bland men alla jag har träfat har ändå kunnat använder sin hals mycket väll. De har varit vällresta med super bogar och flott form under ryttare.

Här är några Orri barnbarn som vi har/låna.
Mangus (Orri gåner 2 visa Alfur /Saer - 2 år på bilden- betäcker hos oss i sommar så vi blanda in lite mer Orri;))
magnus1.jpg

Àstsael (ee. Orri)
ny_sid113.jpg

Oskar (ee. Orri gånger 2 - via Garri u. Ástsael)
ny_sid109.jpg

Dimma (ee. Orri via Dökkvi)
ny_sid89.jpg

Dád (ee. Orri via Skorri)
index.96.jpg

Vi har linje avlat på Orri en del och är mer än nöjd med resultatet.

Avkommorna blir små. Jag har träffat på flera som varit runt 130 cm. Ofta är de bruna och har bra trav och tölt och smala ben.

Avkommorna blir små. Jag har träffat på flera som varit runt 130 cm. Ofta är de bruna och har bra trav och tölt och smala ben.

Efter vilken hingst?
Hrimnir- har träfat 2 en super snäll mycket tölt och en som inte ville tölta alls
båda under 135.

Vi har nästan bara använt Orrisöner i vår avel (Andvari, Thristur, Saer, Sveinn-Hervar bla) och är nöjda med resultatet. Vårt ena sto har grov hals men hennes avkommor e. Thristur och Saer har inte grova halsar. Faktiskt har de avkommor som inte har Orri i stammen grövre halsar (den ena e. Hugi frá Hafsteinsstödum och en e. Rammi frá Búlandi).

Nu är ju dessa hingstar alla på Island och jag har dålig koll på hingstar i Sverige men har Veigar frá Vakurstödum i närheten och skulle gärna betäcka med honom om jag hade planer på att betäcka och ett sto som inte var alltför närbesläktat.

Jag såg en för mig ny fyrgångshingst i lördags, Klaki från Os. Han såg trevlig ut.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama