Fina 4-gångshingstar för betäckning

Sv: Fina 4-gångshingstar för betäckning

Vist ger han lite grov övergång huvud/hals i bland men alla jag har träfat har ändå kunnat använder sin hals mycket väll. De har varit vällresta med super bogar och flott form under ryttare.

Vi har linje avlat på Orri en del och är mer än nöjd med resultatet.

Vi har nästan bara använt Orrisöner i vår avel (Andvari, Thristur, Saer, Sveinn-Hervar bla) och är nöjda med resultatet. Vårt ena sto har grov hals men hennes avkommor e. Thristur och Saer har inte grova halsar. Faktiskt har de avkommor som inte har Orri i stammen grövre halsar (den ena e. Hugi frá Hafsteinsstödum och en e. Rammi frá Búlandi).

Nu är ju dessa hingstar alla på Island och jag har dålig koll på hingstar i Sverige men har Veigar frá Vakurstödum i närheten och skulle gärna betäcka med honom om jag hade planer på att betäcka och ett sto som inte var alltför närbesläktat.

Jag kanske ska fundera lite mer på Orriblod. Det är ju just halsen jag varit rädd för, men den måste alltså inte alls bli så grov. Och blir den det kan det lika gärna bero på mitt sto :angel:

Veigar blir jag inte kär i på de bilder jag sett, men å andra sidan tror jag att han kan gå bättre. Soldán funderar jag också på. Han är sjukt flott och står nära. Men snart är det hingstfestival så det ska bli skoj att se lite fler hingstar live.

Men vi får se. Det kanske blir en femgångare i alla fall om ingen fyrgångare faller mig på läppen. Om jag nu inte lyckas hitta Bragi här i krokarna :cool:

Om jag minns rätt så är han 5 år och har samma mamma som Prins Kraftur och har en exteriörbedömning över 8. Han var med på avelskursen jag var på i helgen och vi gav honom 8-8,5 för de flesta ridegenskaper.

Det blev ju lite hingstfestival när Islandshästen 2 a kom i brevlådan. Inget som föll till smaken?

Nej, han var ju lika gammal som min häst, född 2004.

Det blev ju lite hingstfestival när Islandshästen 2 a kom i brevlådan. Inget som föll till smaken?

Jag har inte fått den än!! Vet inte varför men har mejlat SIF (eller ja, jag betalade in för sent, men avgiften är betald sen länge nu). Bläddrade lite hastigt i den i stallet och det var ju några nya.

Att ett hingstval kan vara så svårt!

ju tack, det är lika svart varje år. Och vi har ändå mellan 6 och 10 ston som ska till hingst. Nu bo vi ju så nära Dk och då är det ändu mer att välja på.
Fösta damen är i alla fall seminerat igår:D med Dalvar frá Auðsholtshjáleigu.

I år blir det 7 olika hingstar som vi använder.

Men måste säga att det inte var sådär väldigt många vi föll för i tidningen Bodi från Åleby (stamen), Gumi frá Dallandi, Háleggur från Hyndevad, Imi från Lindeber, Safir från Knutshyttan och Vaki är väll de som vi titade lite.

Har en Hraunar/mökkur dotter som vi inte helt vet än vilken hingst hon ska till.

Keilir frá Miðsitju kommer till Sverige i år fick jag reda på nu. En MYCKET intressant hingst måste jag säga :d

Har du sett auktionen på Facebook där olika hingstar kan budas på? :d

Tack! Den hade jag inte sett. Överlag tycker jag att facebook funkar ganska dåligt för sånt här och hade hellre sett en bättre sida. Men det kanske kommer. Auktionen i sig gillar jag skarpt!

Jag var på hingsfestival idag på Strömsholm och fick se en hel del nya favoriter! Berserkur frá Stykkishólmi var riktigt riktigt flott och blev en ny favorit. Jättefina gångarter överlag med fina lyft och samtidigt gymnastiserad genom hela kroppen. Det är inte ofta man ser. Dock finns det dåligt med info på nätet och jag skulle vilja veta vad han kostar... (att betäcka med alltså :p)

Óliver frá Kvistum var fantastiskt fin och väl värd sin höga bedömning. Även hans rörelser gick igenom kroppen och han har fantastiska lyft. Det som imponerade mest var dock hans trav. Vilket sväv, vilken takt, vilka bakben!! Nästan lite passagevarning faktiskt. Och dessutom fantastiskt tölt och pass. Men nästan 20.000 för en betäckning? Nej tack, det betalar jag icke! Tyvärr ska väl tilläggas.

Kraftur frá Bringu var som vanligt fantastiskt flott och jag bjöd på honom i auktionen. Jag la mig dock när det kom upp i över 8.000. Sen gick han på 12.000. Jag bjöd även på Berserkur men vann inte där heller.

Jag måste få nämna Víglundur frá Vestra-Fíflholti igen som visades med 4 fantastiskt fina avkommor och själv var han också riktigt flott. Han blev av publiken framröstad som bästa hingst med show! Jag fick ta emot segertäcket då ägaren hade hunnit åka. Jag är dock rädd att jag inte får behålla eller använda det :angel:

Blev bara en fyrgångshingst uppradad inser jag nu. Och Keilir frá Miðsitju visades ju. Dock inte riden och inte jättefint. Han har inte jättestark trav om vi säger så, men det var ju heller ingen nyhet. En av hans söner, förutom då Berserkur, var Bangsi från Örvik som visades och han gick också jättefint med rörselser genom kroppen och lyft. Mycket fin! Jag är bra sugen på honom ändå (trots de 15.000 det kostar).

En annan hingsts avkomma som var riktigt trevlig var efter Þorvar frá Hólum. Han kanske också måste kolla upp.

Mer info om hingstfestivalen kommer (kanske i en annan tråd). Tyvärr hade jag inte kameran med, så jag kan inte bidra med några bilder :(
Imorgon är det tävling för min del, så over and out!

Berserkur är fantastisk att se på, och verkar ge urflotta avkommor, men man ska nog se till att matcha honom med ston med väldigt bra benkvalitet/ hög blup för detsamma då han själv inte har så bra ben. 6,5p för benkvalitet och mycket låg BLUP för detsamma precis som sin mor (fast hon har iallafall 7,5p för benkvalitet). Berserkurs BLUP har en exakthet på 79% och mamma Brana 82% vilket väl är hyfsat högt så man bör nog tänka till kring just benen på stoet man vill använda till honom.

Þorvar frá Hólum tror jag absolut är värd att kikas närmare på! Men honom har jag inte sett live vad jag minns.

Bangsi från Örvik tycker jag också om, han är så fantastiskt mjuk och fin!

Jag har en trevlig Thorvarson (inte från min egen avel dock) han är bra på många sätt men har lite svårt att arbeta ordentligt med bakbenen och slänger sig då gärna fram på tyglarna. När han gör så har två tränare som jag ridit för sagt - han är lik sin pappa med det där.

Jag har ett sto f. 07 efter berserkur samt ridit in ett jämngammalt sto.
Dom har ett riktigt häftigt lynne och rörelserna är GUDOMLIGA!! .:love:
Jag är vrålkär och skulle gärna ha fler sådana i stallet.

Ang. Krafturauktionen; Jag och en kompis bjöd på honom under SM för 2 år sedan, vann betäckningen för 3500:- :p
Fölet väntas nedkomma i sommar, ska bli riktigt spännande. Rödskäck med all säkerhet, säkert ett sto också!

Ang. Krafturauktionen; Jag och en kompis bjöd på honom under SM för 2 år sedan, vann betäckningen för 3500:- :p
Fölet väntas nedkomma i sommar, ska bli riktigt spännande. Rödskäck med all säkerhet, säkert ett sto också!
Vad kul! Verkligen ett kap!

Þorvar är absolut en trevlig hingst! Jag har bara sett avkommor från honom som unga, men de ser lovande ut i alla fall. :)

Ang. "Orri-nacke" är det ju inte alla som får det, i alla fall inte om du tar ett par led nedåt. ;)
Forkur (e: Fannar) har i alla fall ingen sån nacke utan tvärtom, väldigt smäcker.
dsc-0475.jpg

dsc-0370.jpg

Hrimnir är en underskattad hingst. Han själv på en super fin bedöming och meritlista är lång! Ger supertrevliga avkommor, som antinge blir 4 eller 5 gångar. Deras signum är att gångartern sitter där när man börjar med inridning. De har också mycket tölt sig!:)

Vill man veta hur avkommer blir. Kontakta C-tränar som rider in många unghästar. Då slipper man sälj tugget från hingstägare som säger att deras hingst är bäst och har ett underbart lynne.

Forkur är super fin hingst! Pappar Fannar har är en hingst som kanske är den flottaste men vilka avkommor han har gett! Forkur och fin fina Imi från Lindeberg. Skulle väl kunna tänka mig att betäcka med Fannar, kanske dock har han en ganska hög inavelskonficent. Som man skall ta in i beräkningen.

En annan hingst som jag är nyfiken på är Mars frá Feti. Toppen fin bedömning och spännande stam. Har dock inte sett några avkommor ännu. Är det något som vet något om Mars?

Måste reflektera lite om hingstfestivalen. Trevligt att se så många avkommor:-)
En hingst som jag kanske inte har tänkt så mycket på är Óskasteinn frá Oddholl. Men blev väldigt positiv över att se avkommor. Bra extreiör och samtliga hade väldig långa ben:-) Fin och rörliga bogar. Kanske lite styva i länden, men kanske det var de lite spända inför all publik.
Avkommerna efter Jór var små, men flotta i flotta i tölt.
Viglundur blev jag besviken att se. Kan denna häst bara tölta? Vill gärna se trav och galopp också!
Godi avkommorna sa väl inte så mycket det heller. Feykir hade väldigt stora avkommor och rörde sig fint. Isar ser fina ut dock lite styva i rörelserna. Soldan super fin och jätte roligt att se han igen. Men avkommorna blev jag besiken på. Hrafnfaxi är lite trevlig att se och roligt att han har fått fram många trevliga avkommor. Dock är gillar jag inte framdelen på hästarna. Men smaken är som baken:-)

En kompis valack var med i Feykir's avkommegrupp, en stor snygg fux med MASSA man och svans. Ser nästan ut som Feykir själv.

Isar-avkommorna jag upplevt/ridit in har alla varit ganska små med, som du säger, styva rörelser. Inte sådär jätterolig!

Viglundur har ju svagare trav och galopp, antagligen därför han enbart visades i tölt. Tölten är ju dock :love:
Även där var ett sto med i avkommegruppen som jag känner väl, Birta, flott brunblack!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama