Jonaz
Trådstartare
Sv: Fina 4-gångshingstar för betäckning
Jag kanske ska fundera lite mer på Orriblod. Det är ju just halsen jag varit rädd för, men den måste alltså inte alls bli så grov. Och blir den det kan det lika gärna bero på mitt sto
Veigar blir jag inte kär i på de bilder jag sett, men å andra sidan tror jag att han kan gå bättre. Soldán funderar jag också på. Han är sjukt flott och står nära. Men snart är det hingstfestival så det ska bli skoj att se lite fler hingstar live.
Men vi får se. Det kanske blir en femgångare i alla fall om ingen fyrgångare faller mig på läppen. Om jag nu inte lyckas hitta Bragi här i krokarna
Vist ger han lite grov övergång huvud/hals i bland men alla jag har träfat har ändå kunnat använder sin hals mycket väll. De har varit vällresta med super bogar och flott form under ryttare.
Vi har linje avlat på Orri en del och är mer än nöjd med resultatet.
Vi har nästan bara använt Orrisöner i vår avel (Andvari, Thristur, Saer, Sveinn-Hervar bla) och är nöjda med resultatet. Vårt ena sto har grov hals men hennes avkommor e. Thristur och Saer har inte grova halsar. Faktiskt har de avkommor som inte har Orri i stammen grövre halsar (den ena e. Hugi frá Hafsteinsstödum och en e. Rammi frá Búlandi).
Nu är ju dessa hingstar alla på Island och jag har dålig koll på hingstar i Sverige men har Veigar frá Vakurstödum i närheten och skulle gärna betäcka med honom om jag hade planer på att betäcka och ett sto som inte var alltför närbesläktat.
Jag kanske ska fundera lite mer på Orriblod. Det är ju just halsen jag varit rädd för, men den måste alltså inte alls bli så grov. Och blir den det kan det lika gärna bero på mitt sto
Veigar blir jag inte kär i på de bilder jag sett, men å andra sidan tror jag att han kan gå bättre. Soldán funderar jag också på. Han är sjukt flott och står nära. Men snart är det hingstfestival så det ska bli skoj att se lite fler hingstar live.
Men vi får se. Det kanske blir en femgångare i alla fall om ingen fyrgångare faller mig på läppen. Om jag nu inte lyckas hitta Bragi här i krokarna