Fina 4-gångshingstar för betäckning

Sv: Fina 4-gångshingstar för betäckning

Jag undrar om det finns någon hemsida med alla hingstar i norge och danmark? Typ som islandshingstar.se.....

Jag undrar om det finns någon hemsida med alla hingstar i norge och danmark? Typ som islandshingstar.se.....

I danmark finns det en översikt på joras.dk.
Välj den gröna menyn, avlsmenu, och där finns de flesta hingstar, dock inte alla tror jag.

En annan hingst som jag är nyfiken på är Mars frá Feti. Toppen fin bedömning och spännande stam. Har dock inte sett några avkommor ännu. Är det något som vet något om Mars?

Mars ägs av en vän till mig. Har även fått rida honom och vilken häst:love:
Väldigt lätt för allting och välriden.
Jag har även en avkomma efter honom, ett sto som är 3 år nu.

Här är lite bilder på Mars, hans ägare Lotta rider.
252718_10150624599760104_738540103_18764773_8008926_n.jpg

252157_10150624600430104_738540103_18764783_5682114_n.jpg

252591_10150624601070104_738540103_18764792_2184402_n.jpg

Min Mars-avkomma som 2-åring:
liten-0698.jpg

Hej. Om du bor i Uppsala, taen titt på Omi fra Ulfjotsvatni som står i vallentuna. Kanonfin kille med ett ljuvligt tempament och överkommligt pris. Jag står i samma stall som han och han är verkligen fin.

*kl*
Tänkte förhoppningsvis få lite liv i den här tråden, även om Jonaz kanske inte längre letar efter en fyrgångshingst, så gör jag det och hr fått många tips från dne här tråden. Men det kanske har hänt något nytt på hingstfronten sen förra sommaren?
Ella

Spói frá Hrólfsstaðahellir, underbart psyke, fantastiskt fina gångarter som alla är bra och stabila, tölten är superstabil och har varit sen han reds in (som jag gjorde...) och nu för tiden bor han i Sverige :) Jag kan bara prata gott om han men jag är lite partisk då han kommer från min hemmagård på Island, jag red in han, äger hans storesyster undan samma sto och har en kanonfin avkomma efter han som blir 3år i sommar ;) Men värd att kolla upp för alla i Sverige, sen att han har kanonfärg skadar inte!

//Petronella

Men 6,5 på benställning. Såg dock läcker ut :)

Senast ändrad:

Mm men de är ingen hitt. Dock inget han har de minsta problem av och de botnar ju i att han är (tänker så de knakar vad det heter på svenska....) att han är utåtställd i fram(säger man så??). Inget som jag kan se att han nedärver direkt till avkommorna, dock bör man ju ha de i åtanke som med allt annat, att man vet att han har dåligt där, att välja ston som kan väga upp han där.

Men allt det positiva som han nedärver väger för mig upp de andra. Ska bli riktigt kul och se om de kommer fram några stjärnor efter han i år eller nästa år. Under hans första säsonger så var det "alla möjliga" ston som kom till han = inte lika stor chans att de kommer stjärnor då mammorna är hälften, men sedan 2008 och dom som kommer i inridning till hösten, där vet jag att de ruvar riktigt bra unghästar.

Men som åter - jag är partisk ;) (och har noll koll på utbudet av hingstar i Sverige..)

//Petronella

Åh, Felicias nya fina?
Han ser såå härlig ut! Skulle inte tacka nej till ett föl med han :love:

Jepps det är det. Han är underbar på alla sätt och vis :) Och alla föl jag hitills sett efter han är kanon dom med och jag har nog sett 75% av avkommorna iaf :)

Jag är nyfiken på Tenor frá Tunguhlid som är en fyrgångare efter Smári frá Skagaströnd, jag tror inte att han varit ute och tävlats så mycket i Sverige, men han ser väldigt fin ut på bilderna och har en mycket fin bedömning. Nior för bland annat tölt, trav, galopp, långsam galopp, och benkvalitet. På WF ser man gamla tävlingsresultat och han har tävlat på bland annat Landsmót och Islandsmót med fina resultat.

Min Spá är också efter Smári och jag tycker både att hennes lynne är outstanding och att hon är en av de bästa hästar jag ridit. De andra Smáriavkommorna jag sett verkar också väldigt fina och trevliga. (Exempelvis Nina Ks Fjörnir och Tindur frá Varmalaek)

Skulle jag betäcka mitt ungsto Kná nu (som inte är släkt med Smári) så vore nog Fjörnir fra Hólum förstahandsvalet och Tenor frá Tunghulid andrahandsvalet för att komma över ännu mer Smáriblod. ;)

Fjörnir är dock femgångare, så för din del kanske Tenor är mer intressant.

Så tänker jag med. Skulle också vilja ha något med Smári i :-) Efter alla fina jag sett (och ridit). Gillar han skarpt :-)
Han och Hrafn frá Gardabae. Synd bara att han inte står här :-(

KL Jag har fastnat för två fyrgångshingstar som jag nån gång skulle vilja använda, alt. ha en avkomma efter: Hrimur från Jupitertorp och Eldvaki från Gnistan.

Samma här, har också ett öga till de två hingstarna eftersom alla Smári-avkommor jag tränat varit grymma, både till gång och lynne! Hade gärna betäckt med den Smári-hingst som vi hade på inridning, tyvärr gick han till Tyskland och inte Sverige:devil: Det var bråk varje morgon om vem som skulle få rida honom :angel:

http://www.pixbox.se/pic_show_id18453310.html

Hoppas det inte gör något om jag smiter in med en fråga? Ni är många som är kunniga på avel här. Jag skall få låna min kompis fina stos mage och ta ett föl. Var så inne på Kraftur frá Bringu. Men har nu även blivit tokförjust i

http://www.youtube.com/watch?v=3kLL8SzTjPQ

Jag tar tacksamt emot några råd från ni som är duktiga på avel.. Är inte insatt alls.
Här är stoet
Dis från Hjortsåkern
Far NL1993100209 - Trúr frá Wetsinghe
Mor SE1999209147 - Mánadís från Sagagården

Alla kanske inte vill kolla på länken ovan :-)

Hingsten jag funderar på är Pokki frá Kýrholti
9,04 för ridegenskaper Totalt 8,73

Stot Dis från Hjortsåkern
totalt 7.89 med en extreriörpöäng på 8.11 och ridegenskaper 7.75 (som fyrgångshäst) med 8.5 för alla ridegenskaper utom galopp (8) och skritt (6.5).

Har annars funderat på Kraftur frá Bringu :-)

Jag gillar Kraftur bättre, fast Þokki har jag bara sett på film.

Vad önskar du av avkomman?

Kraftur är definitvt en favorit här med.......
Vill man ha fyrgångare så tycker jag Gumi frá Dallandi är toppen!!

Han såg ju inressant ut! Nån som vet nått om honom eller hand avkommor?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 899
Senast: Unafraid
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama